
foto: muzzbuzz
W 2011 roku powstało zaledwie 346 tys. nowych firm – o 13,9 proc. mniej niż rok wcześniej. Jednocześnie przedsiębiorcy wyrejestrowali 383,6 tys. podmiotów gospodarczych (dane GUS-u).
Natomiast od 2008 r. można zaobserwować rosnącą dynamikę rozwoju punktów franczyzowych w Polsce. Ich liczba zwiększała się średnio o 18 proc. rocznie. Pod koniec 2010 r. na polskim rynku działało 660 systemów franczyzowych, a rok później prawie 750. Rosła też liczba placówek: w 2010 r. było ich ponad 38 tys., w 2011 zaś ponad 44 tys. – takie wyniki podała firma Profit System.

Duża popularność to wyższe koszty
Zgodnie z podstawowym prawem ekonomii, kiedy wzrosło zainteresowanie franczyzobiorców, franczyzodawcy podnieśli koszty licencyjne. Średnia kwota inwestycji franczyzowej w 2009 r. wynosiła 229 tys. zł, rok później 241 tys. zł, a w 2011 r. już 300 tys. zł.
![]() | » Jaka dotacja na założenie sklepu? |
Z raportu Profit System wynika, że najdroższą branżą we franczyzie jest fryzjerstwo i uroda, na drugim miejscu doradztwo prawne i gospodarcze, a na trzecim AGD/RTV i telekomunikacja.
Jakie branże najchętniej wybierają w Polsce franczyzobiorcy
Bardzo szybko rośnie liczba placówek AGD/RTV. Znacząco wzrosła też liczba sklepów telefonii mobilnej i telewizji cyfrowej. Niekwestionowanym liderem jest jednak gastronomia, w ramach której królują pizzerie. Polacy chętnie otwierają również sklepy spożywcze na licencji, zwłaszcza w sieci handlowej „abc”.
Od 2010 r. ubyło natomiast partnerskich placówek bankowych i agencyjnych. W 2010 roku wyrejestrowano 246 takich punktów. Nie dotyczy to jednak sieci Alior Banku, BZ WBK orz Eurobanku.
Jak dobrze wybrać sieć franczyzową?
Podczas wyboru sieci franczyzowej należy przede wszystkim kierować się zapotrzebowaniem na dany produkt lub usługę. Brzmi to banalnie, jednak nie każda branża znajdzie swoich odbiorców w określonych lokalizacjach. Po drugie, należy sprawdzić, kiedy i na jakich warunkach można rozwiązać umowę z franczyzodawcą. Bardzo ważną kwestią jest również partycypacja w kosztach, a także wysokość kosztów płaconych na rzecz franczyzodawcy, takich jak opłata licencyjna, franczyzowa czy marketingowa. Upewnijmy się, że jeżeli nasza działalność w pewnym czasie nie będzie przynosiła dochodu, będziemy mieli prawo do zawieszenia tych opłat. Istotny jest też sposób prowadzenia działań marketingowych przez franczyzodawcę, aby sieć i jej placówki były atrakcyjne względem konkurencji.
Rodzaj opłaty | Opis |
Wstępna (licencyjna) | Opłata za udostępnienie prawa do używania logo i nazwy handlowej franczyzodawcy oraz udzielenie wsparcia przy uruchomieniu placówki. |
Franczyzowa | Uiszczana co miesiąc za bieżące czerpanie przez franczyzobiorcę korzyści z faktu działania w ramach danej sieci. Wyliczana przeważnie na podstawie miesięcznych obrotów. |
Marketingowa | Uiszczana co miesiąc za koszty działań reklamowych i promocyjnych sieci. |
Franczyza może być dobrym pomysłem na firmę w czasie kryzysu, ale wszystko zależy od specyfiki branży i warunków umowy z franczyzodawcą. Jeżeli biorca przyjmie na siebie dużą odpowiedzialność finansową, a dodatkowo zostanie obciążony wysokimi kosztami założenia, prowadzenia i reklamy działalności, to ryzyko będzie bardzo duże, niemal porównywalne do wdrożenia własnego konceptu od podstaw.
![]() | » Czy to już koniec rybnego biznesu? |
Franczyzobiorca nie zaryzykuje wiele, jeśli umowa będzie spisana w korzystny dla niego sposób. Pokrywając tylko opłatę licencyjną, naraża się na zdecydowanie mniejsze ryzyko niż w przypadku otwierania własnej działalności – bez rozwiniętej sieci klientów, rozpoznawalnej na rynku marki, a także sprawdzonych procesów produkcji czy sprzedaży oferowanych towarów lub usług.
Justyna Niedbał
Bankier.pl
j.niedbal@bankier.pl