Ferro miało w 2022 roku 66,5 mln zł zysku netto wobec 110 mln zł zysku przed rokiem - poinformował producent i dystrybutor armatury sanitarnej i instalacyjnej oraz źródeł ciepła w komunikacie. Ankietowani przez PAP Biznes analitycy spodziewali się, że zysk netto w zeszłym roku wyniesie 63-66 mln zł.


Zysk brutto spółki spadł w zeszłym roku do 78,8 mln zł ze 110 mln zł rok wcześniej. Zysk operacyjny zmniejszył się nieznacznie i wyniósł 105,6 mln zł wobec 106,6 mln zł przed rokiem. Analitycy spodziewali się, że zysk operacyjny sięgnie 102,6-103,6 mln zł.
Wynik EBITDA wyniósł 120,7 mln zł (podobnie jak rok temu). Analitycy szacowali go na 118-119 mln zł.
Przychody w 2022 roku wyniosły 915 mln zł (wzrost rdr o 10 proc.), a analitycy szacowali je na 926 mln zł.
W wynikach 2022 roku widoczny jest wpływ wyższych kosztów działalności, w tym wzrost kosztów finansowych, związany w głównej mierze z wzrostem kosztów obsługi zadłużenia oraz ujemnymi różnicami kursowymi.
W samym czwartym kwartale 2022 roku grupa wypracowała 209,0 mln zł przychodów, EBITDA wyniosła 22,8 mln zł, a zysk netto 11,7 mln zł.
W 2022 roku udział sprzedaży zagranicznej w przychodach grupy sięgnął 55,6 proc. Spośród rynków zagranicznych najwyższą dynamikę przychodów odnotowały w omawianym okresie Węgry (+32 proc. r/r) i Słowacja (+19 proc.). Wysoką, dwucyfrową dynamiką wzrostu mogły pochwalić się dwa największe rynki zagraniczne, czyli Rumunia i Czechy (odpowiednio +16 proc. i +13 proc).
Sprzedaż na „najmłodszych” rynkach grupy, obejmujących m.in. kraje bałtyckie i Bałkany, ujętych w segmencie geograficznym „pozostałe”, była na porównywalnym poziomie r/r i wyniosła 85,4 mln zł (wpływ zatrzymania sprzedaży na rynki wschodnie).
W Polsce przychody sięgnęły 406 mln zł, co oznacza wzrost o 6 proc. r/r.
Sprzedaż grupy w segmencie armatury sanitarnej wzrosła w 2022 r. o 8 proc., do 420,8 mln zł, w segmencie armatury instalacyjnej o 19 proc. (do 301,7 mln zł), a w źródłach ciepła osiągnęła poziom 175,3 mln zł (wobec 169,4 mln zł za okres 10 miesięcy konsolidacji przejętych spółek w 2021).
"Rok 2022 miał z naszego punktu widzenia dwa oblicza. Po bardzo mocnym popytowo początku, szczególnie I kwartale, w kolejnych miesiącach dało się odczuć pogorszenie nastrojów konsumenckich i zwiększenie presji od strony kosztowej. Pomimo wysokiej i rosnącej bazy oraz dynamicznie zmieniającego się otoczenia kolejny rok z rzędu odnotowaliśmy wzrosty sprzedaży i solidny poziom wyników finansowych" - powiedział prezes Ferro Wojciech Gątkiewicz.
"Stawiamy na rozwój sprzedaży poprzez dalszą silną ekspansję i dywersyfikację rynków zbytu oraz oferty produktowej, przy równoległej kontynuacji zwiększania elastyczności operacyjnej i skutecznego zarządzania ryzykiem dostaw. Szacujemy, że realizacja głównych założeń Strategii F1R2 pozwoli na osiągnięcie przez grupę w perspektywie 2026 roku celu finansowego na poziomie 1,4 mld zł przychodów i 193 mln zł skonsolidowanej EBITDA. Biorąc pod uwagę niestabilne i wymagające otoczenie rynkowe cele, jakie sobie postawiliśmy, określić można jako ambitne, ale jesteśmy przekonani o gotowości grupy do ich realizacji" - dodał. (PAP Biznes)
pr/ gor/