EBITDA Cyfrowego Polsatu w I kw. wyniosła 890 mln zł, powyżej oczekiwań

Zysk EBITDA grupy Cyfrowego Polsatu, według MSSF 15, wyniósł w pierwszym kwartale 890 mln zł i był wyższy niż konsensus PAP Biznes. Przychody grupy wyniosły 2,346 mld zł i były o 1 proc. wyższe od oczekiwań analityków.

(Cyfrowy Polsat)

W prezentacji dla inwestorów spółka podała, że zysk EBITDA w pierwszym kwartale, liczony według nowego Międzynarodowego Standardu Sprawozdawczości Finansowej, tzw. MSSF 15, wzrósł o 2 proc. rok do roku. Dodano, że negatywny wpływ zniesienia opłat roamingowych na wynik EBITDA w pierwszym kwartale wyniósł 25 mln zł.

Przychody, zgodnie z MSSF 15, wzrosły rok do roku o 0,6 proc.

Zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej Cyfrowego Polsatu w pierwszym kwartale 2018 roku wyniósł 300,8 mln zł i był o 13,8 proc. wyższy od konsensusu PAP Biznes, który wynosił 264,4 mln zł.

Cyfrowy Polsat od początku 2018 roku publikuje wyniki w nowym standardzie rachunkowości, tzw. MSSF 15. Dla zapewnienia porównywalności danych spółki podała jednak wyniki w poprzednim standardzie, MSR 18.

Zysk EBITDA Cyfrowego Polsatu, według standardu MSR 18, w pierwszym kwartale wyniósł 918,8 mln zł. Analitycy oczekiwali tymczasem wyniku na poziomie 896,4 mln zł. EBITDA spadła rok do roku o 1,2 proc. i wzrosła o 5,2 proc. w porównaniu z czwartym kwartałem 2017 roku.

Przychody grupy, według MSR 18, wyniosły 2,361 mld zł i były niemal identyczne z konsensusem PAP Biznes, który zakładał wypracowanie przychodów na poziomie 2,362 mld zł. Sprzedaż spadła o 1,2 proc. rok do roku i była o 8,5 proc. niższa w ujęciu kwartalnym.

Segment usług dla klientów indywidualnych i biznesowych grupy osiągnął w pierwszym kwartale 2,064 mld zł przychodów, o 3 proc. mniej niż rok wcześniej.

"Spadek przychodów (...) spowodowany przede wszystkim niższymi przychodami z usług głosowych. Na erozję przychodów z usług

głosowych wpłynęła w szczególności pełna implementacja regulacji Roam Like at Home, zgodnie z którą detaliczne stawki roamingowe zostały zrównane ze stawkami krajowymi począwszy od czerwca 2017 r. oraz zmiana sposobu oferowania sprzętu dla klientów detalicznych" - podała spółka w prezentacji dla inwestorów.

"Spadek ten został częściowo skompensowany wyższymi przychodami z usług płatnej telewizji" - dodano.

Koszty operacyjne segmentu spadły o 2 proc. do 1,287 mld zł, a wynik EBITDA obniżył się o 5 proc. do 784 mln zł.

Segment nadawania i produkcji telewizyjnej Cyfrowego Polsatu wypracował natomiast w pierwszym kwartale 2018 roku 350 mln zł, o 15 proc. więcej rok do roku. Koszty operacyjne wzrosły tymczasem o 6 proc. do 215 mln zł, dzięki czemu wzrost wyniku EBITDA sięgnął 25 proc. (do 135 mln zł).

"Wyniki segmentu pod wpływem dynamicznego wzrostu przychodów z reklamy i sponsoringu na skutek organicznego wzrostu wspartego korzystną kontrybucją ze strony nowo nabytych kanałów TV i szybką realizacją zapowiedzianych w momencie nabycia synergii" - napisano w prezentacji.

Skorygowane wolne przepływy pieniężne Cyfrowego Polsatu, po kosztach odsetek, wyniosły w pierwszym kwartale 275 mln zł wobec 480 mln zł rok wcześniej. Przepływy za ostatnie dwanaście miesięcy sięgnęły 1,482 mld zł i był o 12,2 proc. niższe niż przed rokiem.

W okresie styczeń-marzec spółka wydała na inwestycje 255,4 mln zł, co odpowiadało 7,4 proc. przychodów.

Na koniec marca zadłużenie netto Cyfrowego Polsatu wyniosło 10,27 mld zł wobec 10,5 mld zł na koniec grudnia 2017 roku. Wskaźnik całkowitego zadłużenia netto do 12-miesięcznego zysku EBITDA wyniósł 2,87, wobec 2,91 kwartał wcześniej. Średni ważony koszt odsetek wyniósł 3,3 proc., tyle samo co w czwartym kwartale 2017 roku.

Dane operacyjne

Liczba usług świadczonych przez grupę Cyfrowego Polsatu wzrosła w pierwszym kwartale 2018 roku o 56,7 tys. w porównaniu do stanu na koniec 2017 roku. Wzrost o 111,1 tys. miał miejsce w przypadku usług w modelu abonamentowym, a liczba usług przedpłaconych (prepaid) spadła o 54,4 tys.

Liczba usług płatnej telewizji w modelu abonamentowym wzrosła kwartalne o 41,7 tys. do 4,98 mln. W przypadku usług telefonii komórkowej wzrost wyniósł 65,2 tys. (do prawie 7 mln usług) i był nieznacznie niższy niż w czwartym kwartale. Na koniec marca Cyfrowy Polsat świadczył 1,81 mln usług internetu, o 4,2 tys. więcej niż kwartał wcześniej.

Średnie miesięczne przychody z usługi abonamentowej (ARPU) wyniosły 88,7 zł i były o 30 groszy niższe niż w czwartym kwartale.

W prezentacji dla inwestorów spółka podała, że liczba klientów usług pakietowych wzrosła do 1,572 mln, czyli o 61 tys. w porównaniu z czwartym kwartałem 2017 roku. Rok do roku liczba klientów wzrosła o 247 tys., czyli 19 proc. Z usług pakietowych na koniec marca korzystało 27 proc. klientów grupy.

W przypadku usług przedpłaconych, Cyfrowy Polsat zwiększył w pierwszym kwartale bazę w segmencie płatnej telewizji do 75,2 tys. (spadek o 4,4 tys. w porównaniu z końcem 2017 roku). Liczba usług telefonii komórkowej spadł o 40,2 tys. do 2,54 mln (podobny spadek jak kwartał wcześniej), a liczna usług internetu prepaid obniżyła się o 9,8 tys. do 168,6 tys.

Średnie miesięczne przychody z usługi przepłaconej (ARPU) wyniosły 20,1 zł, utrzymując się na tym samym poziomie co kwartał wcześniej.

Udział Grupy Telewizji Polsat w oglądalności (w grupie wiekowej 16-49) w pierwszym kwartale 2018 roku wzrósł rok do roku o 0,3 pkt. proc. do 23,9 proc. - główny kanał Polsatu miał od stycznia do marca 11,9 proc. udziału w oglądalności, a kanały tematyczne 12,1 proc. Telewizja Polsat miała w pierwszym kwartale 26-9 proc. udział w rynku reklamy, o 1,2 pkt. proc. wyższy niż w analogicznym okresie 2017 roku.

W tabeli poniżej przedstawiamy porównanie z konsensusem wyników Cyfrowego Polsatu w pierwszym kwartale według nowego Międzynarodowego Standardu Sprawozdawczości Finansowej, tzw. MSSF 15, zgodnie z którym spółka raportuje wyniki od początku tego roku.

1Q2018 wyniki kons. różnica




Przychody 2345,9 2323,1 1,0%
EBITDA 890,0 861,9 3,3%
EBIT 435,5 426,5 2,1%
zysk netto j.d. 300,8 264,4 13,8%




marża EBITDA 37,9% 37,1% 0,83
marża EBIT 18,6% 18,3% 0,22
marża netto 12,8% 11,4% 1,45

Wyniki te nie są porównywalne z wynikami poprzednich okresów - spółka podała, że w raporcie kwartalnym nie będzie publikować przekształconych na MSSF 15 wyników za przeszłe okresy. Dla zapewnienia porównywalności danych, Cyfrowy Polsat planuje publikować wyniki bieżących okresów również w poprzednim standardzie, czyli Międzynarodowego Standardu Rachunkowości 18.

Poniżej przedstawiamy porównanie wyników spółki, według MSR 18 (w którym Cyfrowy Polsat raportował wyniki do końca 2017 roku), wraz z porównywalnymi danymi historycznymi oraz konsensusem.

1Q2018 wyniki kons. różnica r/r q/q






Przychody 2360,7 2361,7 0,0% -1,2% -8,5%
EBITDA 918,8 896,4 2,5% -1,2% 5,2%
EBIT 464,3 461,7 0,6% 1,6% 6,0%
zysk netto 315,5 300,3 5,1% 16,2% 100,7%






marża EBITDA 38,9% 38,0% 0,97 0,01 5,07
marża EBIT 19,7% 19,6% 0,11 0,53 2,68
marża netto 13,4% 12,8% 0,55 2,00 7,27

(PAP Biznes)

kuc/ ana/

Źródło: PAP Biznes
Firmy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne
CYFRPLSAT 1,05% 29,00
2019-11-12 17:04:28
WIG -0,09% 59 141,35
2019-11-12 17:15:02
WIG20 -0,29% 2 248,81
2019-11-12 17:15:01
WIG30 -0,10% 2 549,06
2019-11-12 17:15:00
MWIG40 0,56% 3 780,28
2019-11-12 17:15:00
DAX 0,65% 13 283,51
2019-11-12 17:37:00
NASDAQ 0,26% 8 486,09
2019-11-12 22:03:00
SP500 0,16% 3 091,84
2019-11-12 22:08:00

Znajdź profil

Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.