REKLAMA

Drogowi inwestorzy zjeżdżają pod ziemię

2016-08-04 05:55
publikacja
2016-08-04 05:55

Kumulacja na rynku tuneli. Już powstających, jak i planowanych przejazdów jest tak dużo, że może zabraknąć firm, które będą w stanie je wykonać.  

fot. / / thetaXstock

Na etapie realizacji, przetargów i planowania jest kilkanaście podziemnych tras. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w mniejszym stopniu PKP Polskie Linie Kolejowe, wzięły na tapetę trudne i kosztowne inwestycje, w których sfinansowaniu mają pomóc środki unijne - informuje "Dziennik Gazeta Prawna".

Krakowski oddział GDDKiA realizuje na zakopiance w rejonie Rabki budowę najdłuższego obecnie budowanego tunelu w Polsce. "Naszym celem jest zbudowanie na trasie S7 dwóch równoległych tuneli o długości ponad 2 km każdy w trudnych warunkach geologicznych" - mówi Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.

Ten trakt zbyt długo nie będzie się cieszył palmą pierwszeństwa. Pod względem długości wygra z nim przejazd o długości 2,3 km - także dwukomorowy - na trasie S3 pod Górami Wałbrzyskimi. W przetargu GDDKiA jest też tunel łączący wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Ten podwodny przejazd będzie miał ponad 1,4 km długości.

Rząd rozważa wprowadzenie winiet na polskich autostradach

Resort infrastruktury rozważa scenariusz, w którym po 2018 r. kierowcy korzystający z płatnych dróg będą mogli używać winiet. Miałoby to przyspieszyć ruch na autostradach, który najczęściej blokuje się na bramkach.

O możliwych planach rządu poinformował "Dziennik Gazeta Prawna". Aktualnie obowiązujący system w formie bramek jest wielką bolączką niejednego kierowcy. W godzinach szczytu punkty, w których znajdują się bramki autostradowe, stanowią blokadę wstrzymującą ruch i tworzącą korki. Stąd też pomysł, by wraz z końcem obowiązującej umowy z firmą Kapsch, która wdrożyła aktualny system viaToLL, zastosować nowy system płatności, wykorzystujący czasowe winiety. Takie rozwiązanie wprowadzili choćby nasi południowi sąsiedzi.

Z systemem płatności winietowych Polacy mieli do czynienia do czerwca 2011 roku (naklejki dla pojazdów o masie powyżej 12 ton). Nie był jednak długotrwały - problemem okazała się nieszczelność. Systemy winietowe wymagają bowiem dodatkowego zabezpieczenia. Nowym, lepszym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie winiet elektronicznych, podobnych do tych stosowanych na Słowacji. Skutkiem takiego rozwiązania byłoby usunięcie bramek i wprowadzenie technologii do kontrolowania pojazdów poprzez skanowanie numerów rejestracyjnych.

Czytaj więcej: "Rząd rozważa wprowadzenie winiet na polskich autostradach".

(PAP)sp/

Źródło:PAP
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (7)

dodaj komentarz
~rei
Do minus nieskończoności jak stopy spadną poniżej zera:-)
~silvio_gesell
Tak, przy ujemnych realnych stopach, cena ziemi jest minus nieskończoność - płaci się najwyższą cenę za posiadanie ziemi. W czasie rewolucji lub wojny realne stopy zawsze są ujemne.
~silvio_gesell
Ceny ziemi robią swoje. Cena ziemi to w końcu renta gruntowa/stopę procentową, więc gdy stopy spadają do zera (z powodów demograficznych), wtedy cena ziemi rośnie do nieskończoności. Niedługo wszystkie drogi zostaną zakopane pod ziemię.
~qu
nowe technologie w rękach ludzi kompetentnych to dobrodziejstwo ,ale te same technologie w rekach naszych władnych to niczym szabelka na czołgi ,dlaczego tak jest że cała durnota idzie do władzy????
~wykrztałcony
Nie długo niczego nie bedzie efekt rządów pis:(
~Dżejms
Tak. Wszystko zniknie. Po ile wpis?
~Lucjan
Chyba uksztaltowany przez peło.

Powiązane: Budowa dróg i autostrad

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki