Do 1 lipca Volkswagen ma podać ile samochodów z wadliwym oprogramowaniem naprawiono w Polsce. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapytał przedsiębiorstwo na jakim etapie są działania naprawcze. Czas na odpowiedź mija na początku lipca.


Tymczasem w Polsce działa stowarzyszenie osób poszkodowanych przez spółki grupy Volkswagen AG, które szykuje pozew zbiorowy przeciwko niemieckiemu producentowi i szacuje, że wartość roszczeń może przekroczyć 12 miliardów złotych. Chodzi o tak zwaną aferę Volkswagena z zeszłego roku, kiedy to amerykańska agencja ochrony środowiska EPA wykryła, że koncern wyprodukował 11 milionów pojazdów z oprogramowaniem fałszującym wyniki emisji spalin. Pomimo to, homologacja nie została cofnięta.
Antoni Mielniczuk rzecznik Transportowego Dozoru Technicznego mówi, że w dokumentach samochody te są prawnie akceptowane. "W momencie, kiedy wystąpił problem instytucje homologujące wystąpiły do Volkswagena o przedstawienie planu działań. On został zaakceptowany i w tej chwili jest realizowany." - mówi IAR Antoni Mielniczuk. Jednak na jakim etapie jest plan naprawczy i jak długo potrwa na na razie nie wiadomo, a samochody te mają wpływ na zanieczyszczenie powietrza. Wiceminister środowiska Paweł Sałek mówi, że resort interesuje się tematem, bo na polskim rynku funkcjonuje wiele wadliwych samochodów, a z drugiej strony mamy przekroczone dopuszczalne normy emisji dwutlenku azotu " To na pewno jest jeden z tych elementów, które mogły wpłynąć, na to, że mamy taki problem" - powiedział Paweł Sałek. Fundacja Greenpeace zorganizowała już kilka protestów przed fabrykami Volkswagena.
Robert Cyglicki z Greenpeace Polska wyjaśnia, że koncentrują się na źródle problemu czyli centrali w Niemczech, ale nie jest to łatwe. " Są prowadzone różnego rodzaju śledztwa w tym momencie, które pokazują powiązania między spółką, pracownikami, zarządem a rządem Federalnym Niemiec. One powodują, że spółki dostarczały ogromne wpływy dla rozwoju Niemiec i stąd też chyba brak inicjatywy." - mówi Robert Cyglicki. W Polsce może jeździć ponad 140 tysięcy samochodów z wadliwym oprogramowaniem. Zgodnie z procedurą ich właściciele powinni dostać powiadomienie o konieczności pojawienia się w serwisie, aby producent dokonał naprawy na własny koszt. Jednak stowarzyszenie Stop VW twierdzi, że naprawa spowoduje wyższe zużycie paliwa, a także utratę mocy pojazdu.
IAR/ Natalia Żyto/sk

Jaką formę opodatkowania wybrać?
Własna działalność gospodarcza a podatki
Założyłeś własną firmę? Kolejnym krokiem w jest wybór sposobu rozliczania się ze skarbówką z tytułu osiąganych dochodów. Odpowiednia formy opodatkowania, dopasowana do potrzeb przedsiębiorcy, niesie ze sobą korzyści finansowe. Warto o nich wiedzieć!<BR>
Pobierz e-booka zostawiając zgody, albo zapłać 20 zł
Masz pytanie? Napisz na marketing@bankier.pl