Ambra nie widzi spowolnienia wzrostu kosztów i ocenia, że większość z nich nadal będzie rosła. Mimo to, spółka chce kontynuować politykę zwiększania dywidendy – poinformowali w czwartek przedstawiciele zarządu Ambry, podczas czatu inwestorskiego.


„Większość kosztów nadal rośnie i nie widzimy spowolnienia tego wzrostu” – powiedział Piotr Kaźmierczak, wiceprezes Ambry.
„Większość kosztów będzie rosnąć, szczególnie, że podwyżki cen np. energii i mediów odczuwamy coraz bardziej. Odpowiada za to efekt niskiej bazy, ponieważ koszty te kontraktowaliśmy o około rok wcześniej. Koszty większości usług obcych rosną w tempie inflacji” – dodał.
W opublikowanym w środę raporcie za pierwsze półrocze roku 2022/2023 Ambra poinformowała, że wprowadzone podwyżki cen nie pokryły w pełni wzrostu kosztów zakupu materiałów i surowców oraz dystrybucji, na skutek czego marża zysku brutto ze sprzedaży spadła o 1,7 punktu procentowego.
„Jak pokazują wyniki, podejmujemy wysiłki reagowania na rosnące koszty podnoszeniem cen produktów. Pomimo niewystarczającej skali podwyżek skutkującej obniżeniem rentowności marży o 1,7 p.p. atrakcyjność naszych produktów i marek u konsumentów pozwala osiągać równowagę między poziomem sprzedaży, wielkością marży oraz rosnącymi kosztami operacyjnymi. Skutkuje to przynajmniej utrzymaniem poziomu zysków grupy” – powiedział prezes spółki Robert Ogór podczas czwartkowego czatu.
„Ponieważ rosnące koszty dotykają w podobnym stopniu również naszego otoczenia i produktów konkurujących wierzymy, że również w przypadku konieczności dalszych podwyżek cen uda nam się utrzymać równowagę i popyt na nasze marki z dobrym wynikiem dla akcjonariuszy” – dodał.
Prezes poinformował, że w drugim półroczu roku obrotowego 2022/23 spółka stara się utrzymać dynamikę sprzedaży osiągniętą w pierwszym półroczu.
„W drugim półroczu staramy się utrzymać dynamikę sprzedaży (przychody netto, wolumen sprzedaży) osiągniętą w pierwszych 6 miesiącach” – powiedział Robert Ogór.
Jak poinformował Piotr Kaźmierczak, spółka chce kontynuować politykę wzrostu kwot dywidend.
„Chcemy kontynuować wzrost dywidend, natomiast działamy w szybko zmieniającym się otoczeniu i za wcześnie jest jeszcze na proponowanie kwoty dywidendy do wypłacenia za rok 2022/2023. Przyjdzie na to czas po zakończeniu tego roku obrotowego” – powiedział wiceprezes.
Przedstawiciele zarządu Ambry poinformowali, że spółka nie zamierza zwalniać tempa inwestycji. Mają one poprawić efektywność produkcji.
„Nie zamierzamy zmniejszać tempa inwestycji. Nie są one w pierwszym rzędzie nakierowane na wzrost mocy produkcyjnych. Najważniejsze cele to zwiększanie efektywności produkcji i jakości naszych produktów oraz zmniejszanie wpływu na środowisko. Dlatego lekki spadek wolumenów nie wpłynie istotnie na plany inwestycyjne” - powiedział Piotr Kaźmierczak.
Dodał, że spółka ma nadal bardzo niski poziom zadłużenia, jednak nie spodziewa się jego wzrostu.
„Zadłużenie zmienia się u nas sezonowo. Najwyższy poziom występuje na koniec grudnia. Jednak nawet w tym okresie zadłużenie pozostawało wyraźnie poniżej jednokrotności EBITDA, a w kolejnych miesiącach będzie spadać. Zamierzamy finansować znaczącą część inwestycji ze środków własnych, a pozostałą korzystając z finansowania zewnętrznego. Nie potrzebujemy i nie spodziewamy się jednak znaczącego wzrostu zadłużenia” – powiedział wiceprezes Ambry.
Piotr Kaźmierczak poinformował, że spółka chce być aktywna na rynku przejęć.
„Regularnie monitorujemy rynek i badamy możliwość sensownych akwizycji zwiększających wartość spółki dla akcjonariuszy” – powiedział wiceprezes Ambry.
„O przejęciach informujemy po ich przeprowadzeniu, dlatego nie publikujemy planów akwizycji. Informacje wyprzedzające nie sprzyjają finalizacji korzystnych transakcji. Na pewno chcemy być aktywni akwizycyjnie, przy zachowaniu zgodności tych przejęć z naszą strategią zwiększania wartości spółki dla akcjonariuszy” – dodał Piotr Kaźmierczak.
Poinformował także, że spółka nie planuje rozszerzenia geograficznego działalności i koncentruje się na dotychczasowych rynkach. Poza Polską, Ambra jest obecna w Czechach, na Słowacji i w Rumunii.
Spółka planuje otworzyć w tym roku kilka nowych sklepów Centrum Wina.
„Planujemy otwarcia sklepów przyulicznych dla lepszego zrównoważenia naszego miksu lokalizacji oraz lepszego pokrycia mapy popytu przez mniejsze placówki. Na rok 2023 planujemy otworzyć kilka nowych sklepów” – powiedział Robert Ogór.
Spółka podała w raporcie, że zysk netto jednostki dominującej Ambry w pierwszym półroczu roku obrotowego 2022/23 wyniósł 48,8 mln zł, czyli był 6,8 proc. wyższy rdr. Zysk operacyjny Ambry wzrósł o 5,5 proc. rdr do 78,4 mln zł, a przychody wzrosły o 12,7 proc. do 525,1 mln zł.
Według raportu spółki, sprzedaż w ujęciu ilościowym wyniosła w pierwszym półroczu 2022/23 59,1 mln średnich butelek 0,75 l, czyli mniej o 2,4 proc. rdr.
Niedawno w wywiadzie z PAP Biznes Robert Ogór poinformował, że w perspektywie cztero-pięcioletniej spółka będzie przeznaczać na inwestycje średnio około 25 mln zł rocznie. (PAP)
pam/ ana/