REKLAMA

Agora zmienia szacunki dot. rynku reklamy; zakłada jego wzrost w '16 o 2-4 proc. (opis)

2016-08-12 13:39
publikacja
2016-08-12 13:39

Agora szacuje, że wartość wydatków na reklamę w Polsce wzrośnie w 2016 r. od 2 do 4 proc. wobec wcześniejszej prognozy na poziomie 3-5 proc. Rewizja założeń spółki wynika z niższego tempa wzrostu wydatków na reklamę w telewizji i spadków na reklamę w prasie - poinformowali przedstawiciele Agory.

Spółka poinformowała w raporcie, że dostrzega symptomy wskazujące na spowolnienie dynamiki wydatków na reklamę. Świadczyć miałoby o tym niższe niż pierwotnie szacowane tempo wzrostu wydatków na reklamę w największym segmencie rynku reklamowego, czyli telewizji oraz utrzymujące się spadki wydatków na reklamę w prasie.

Agora podała, że w przypadku wydatków na reklamę w prasie dodatkowym negatywnym czynnikiem, jest zmiana polityki w zakresie gospodarowania budżetami reklamowymi przez instytucje i spółki Skarbu Państwa.

"Szacujemy, że generalnie wydatki tych reklamodawców zostały ograniczone o kilkadziesiąt procent. Udział wydatków tych podmiotów w całości naszych przychodów reklamowych nie jest wysoki i zamyka się, podobnie jak w przypadku całego rynku, mniej więcej w przedziale 2-3 proc. Natomiast w przypadku działalności prasowej jest on wyższy i trudno zastąpić go innymi reklamodawcami. To wpłynęło na stratę naszego udziału w rynku reklamy prasowej, bo w Gazecie Wyborczej spadek w II kwartale wyniósł 18,5 proc. wobec spadku rynku na poziomie 16 proc." - powiedział podczas konferencji Bartosz Hojka, prezes Agory.

Dodał, że spółka podtrzymuje cel stabilizacji wyników segmentu prasowego w tym roku.

Na pytanie o przyczyny niskiej dynamiki wydatków reklamowych w telewizji w II kwartale, Grzegorz Kossakowski członek zarządu spółki odpowiedział: "Poza czynnikami wskazanymi wcześniej, odpowiada za to zmniejszenie wydatków części reklamodawców ze względu na niepewność regulacyjną. Chodzi przede wszystkim o podmioty z branży finansowej, zwłaszcza ubezpieczeniowej, a także z segmentu sprzedaży detalicznej".

"Ta sytuacja może się utrzymać tak długo, jak utrzymuje się niepewność w obszarze regulacji prawnych. Na dzisiaj nasza najlepsza wiedza skłania nas do zweryfikowania prognoz dla rynku" - dodał.

Agora szacuje, że rynek reklamy w dziennikach skurczy się w tym roku o 16-19 proc., a nie o 9-12 proc. jak zakładała wcześniej. Z kolei rynek reklamy telewizyjnej w 2016 roku wzrośnie o 2-4 proc. (poprzednie szacunki wskazywały na wzrost 4-6 proc.), a reklama zewnętrzna urośnie o 3-6 proc. (poprzednio 2-4 proc.).

Niezmienne pozostają prognozy spółki dla reklamy internetowej (wzrost o 8-10 proc.), reklamy w czasopismach (spadek o 7-10 proc.), reklamy radiowej (wzrost o 3-5 proc.) i reklamy w kinach (wzrost o 4-6 proc.).

Agora podała, że w I półroczu 2016 r. wartość wydatków na reklamę wzrosła o 2,5 proc. do kwoty około 3,99 mld zł, a w samym II kwartale rynek reklamy w Polsce wzrósł o 2,0 proc. do 2,2 mld zł. (PAP)

jow/ asa/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Telewizja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki