Grupa Ferro odnotowała w drugim kwartale 2022 roku 18,6 mln zł zysku netto jednostki dominującej wobec 57,8 mln zł zysku rok wcześniej - podała spółka w raporcie półrocznym. Analitycy ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wyniku netto w przedziale 12,7 - 15,6 mln zł.


Zysk operacyjny spadł do 26,5 mln zł z 31,1 mln zł rok wcześniej. Analitycy oczekiwali wyniku EBIT w przedziale 25,5 - 25,9 mln zł.
Przychody grupy wyniosły w II kwartale 224,2 mln zł wobec 219,3 mln zł przed rokiem. Rynek oczekiwał ok. 230 mln zł przychodów.
W całym pierwszym półroczu grupa Ferro miała 479,9 mln zł przychodów wobec 382,6 mln zł przed rokiem. EBIT wzrósł do 58,7 mln zł z 54,9 mln zł rok wcześniej, a zysk netto jednostki dominującej wyniósł blisko 40 mln zł wobec 75,6 mln zł zysku w I półroczu 2021 roku. Skonsolidowany zysk netto wyniósł 40,7 mln zł i był na porównywalnym poziomie rdr, biorąc pod uwagę skorygowany o kwotę zwrotu podatku zysk netto za I półrocze 2021 r.
EBITDA wzrosła w I połowie roku o 10 proc. rdr do 66,5 mln zł.
Spółka podała w komunikacie prasowym, że zanotowała w I półroczu dwucyfrowe wzrosty sprzedaży na wszystkich kluczowych rynkach pomimo wysokiej bazy i wymagającego otoczenia.
Sprzedaż zagraniczna odpowiadała w I połowie 2022 za ponad 54 proc. przychodów grupy. Spośród rynków zagranicznych najwyższą dynamikę przychodów odnotowały Węgry (+47 proc. rdr) i Słowacja (+27 proc.). Dwa największe rynki zagraniczne, czyli Rumunia i Czechy, zanotowały odpowiednio 22 proc. i 17 proc. wzrostu sprzedaży. Najmłodsze rynki grupy obejmujące m.in. kraje bałtyckie i Bałkany, ujęte w segmencie geograficznym „pozostałe”, zwiększyły przychody o 21 proc. rdr, do 42 mln zł.
Spółka podała w raporcie, że przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej za 6 miesięcy 2022 r. były ujemne i wyniosły minus 36 mln zł, na co główny wpływ miała zmiana stanu zapasów oraz należności. Jak podano, wpływ na poziom zapasów miały zmiany cen poprzez wzrost kursów walut oraz działania mające na celu zapewnienie dostępności wobec niestabilnej sytuacji w łańcuchu dostaw.
"W skali całego roku zarząd przewiduje możliwość okresowego zmniejszenia poziomu kapitału obrotowego, niemniej jednak w związku z rosnącą skalą działania (a także włączeniem do grupy w 2021 r. podmiotu będącego producentem urządzeń z branży HVAC) poziom tego kapitału będzie wyższy niż w poprzednich latach, przy wspomnianej jego dobrej rotacji" - napisano w sprawozdaniu zarządu.
Spółka podała, że w perspektywie pierwszego półrocza 2023 r. planowane jest ukończenie i uruchomienie operacyjne magazynu w Rumunii, obsługującego rynki Europy Południowej (Rumunia, Bałkany, Węgry, Bułgaria), co przejściowo będzie wymagało dodatkowego ponadprzeciętnego zatowarowania w związku z relokacją zapasów do nowego magazynu.
"Wzrost zaangażowania środków pieniężnych w kapitał obrotowy, a także realizowany program inwestycyjny implikują wzrost zadłużenia finansowego oraz kosztów związanych z jego obsługą" - napisano.
CAPEX w grupie w 2022 roku szacowany jest na nieco ponad 30 mln zł.
"Będziemy kontynuować rozwój naszej oferty w kierunku coraz większej kompleksowości i konsekwentnie zwiększać naszą obecność w segmencie szeroko pojętych ekologicznych źródeł ciepła, odpowiadając na bieżące i przewidując przyszłe rynkowe megatrendy. W niektórych obszarach rynku widzimy bardzo duży, niezaspokojony popyt i podejmujemy działania, aby mu sprostać, co jest wyzwaniem w związku z trudną dostępnością komponentów" - powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, prezes Wojciech Gątkiewicz.
"Ostrożnie podchodzimy do tematów związanych z M&A, niemniej wymagająca sytuacja rynkowa również w tym obszarze może stworzyć dla nas biznesowe szanse. Kontynuujemy także zgodnie z planem inwestycje w IT i logistykę, których zakończenie pozwoli na uwolnienie dodatkowego potencjału w grupie i jeszcze lepsze wykorzystanie sytuacji rynkowej oraz dalsze umacnianie pozycji Ferro" - dodał prezes.
Grupa Ferro zajmuje się produkcją i sprzedażą armatury sanitarnej, instalacyjnej i grzewczej oraz wyposażenia sanitarnego pod własną marką, a także pod markami klientów. (PAP Biznes)
pel/ osz/