Zysk netto j.d. Ambry w pierwszym półroczu roku obrotowego 2022/23 wyniósł 48,8 mln zł, czyli był 6,8 proc. wyższy rdr - podała spółka w raporcie.


Zysk operacyjny Ambry wzrósł o 5,5 proc. rdr do 78,4 mln zł, a przychody wzrosły o 12,7 proc. do 525,1 mln zł.
Z wyliczeń PAP Biznes wynika, że w samym II kwartale 2022/23 spółka miała 37,8 mln zł zysku netto j.d. Analitycy ankietowani przez PAP Biznes oczekiwali zysku w przedziale 31,2-36,6 mln zł. EBIT wyniósł 59,2 mln zł, a analitycy spodziewali się zysku operacyjnego na poziomie 53,8-59,3 mln zł.
Sprzedaż w ujęciu ilościowym wyniosła w pierwszym półroczu 59,1 mln, czyli mniej o 2,4 proc. rdr.
Jak podała spółka, rosnące koszty zakupu oraz produkcji spowodowały konieczność podwyżek cen sprzedaży wszystkich produktów sprzedawanych przez grupę. W efekcie wprowadzonych podwyżek średnia cena sprzedaży wzrosła o 15,5 proc. przy spadku wolumenu sprzedaży o 2,4 proc.
Do wartościowego wzrostu sprzedaży o 12,7 proc. w największym stopniu przyczyniły się marki Piccolo, Fresco i Dorato w Polsce, Robby Bubble w Czechach i Zarea w Rumunii. Najszybciej rosła sprzedaż napojów bezalkoholowych – wzrost o 20,1 proc. i win musujących w tempie 13,0 proc.
Spółka poinformowała, że wprowadzone podwyżki cen nie pokryły w pełni wzrostu kosztów zakupu materiałów i surowców oraz dystrybucji, na skutek czego marża zysku brutto ze sprzedaży spadła o 1,7 punktu procentowego.
Koszty działalności operacyjnej wzrosły o 11,4 proc. głównie w wyniku wzrostu cen energii, mediów i usług. Koszty wynagrodzeń rosły o 8,3 proc.
Grupa Ambra jest producentem, importerem i dystrybutorem win w Europie Środkowej i Wschodniej. Tworzące ją spółki prowadzą działalność na rynkach Polski, Czech, Słowacji i Rumunii. (PAP Biznes)
pel/