W 2024 r. UOKiK wydał ponad 750 decyzji i nałożył ponad 937 mln zł kar - poinformował w czwartek prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Przedstawicielka Urzędu dodała, że UOKiK prowadzi obecnie 14 postępowań wyjaśniających w sprawie stosowania się do dyrektywy Omnibus.


W 2024 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał ponad 750 decyzji i nałożył ponad 937 mln zł kar. Wszczął również 15 postępowań wyjaśniających, 11 antymonopolowych i 6 dotyczących naruszeń proceduralnych - poinformował w czwartek podczas posiedzenia sejmowej komisji gospodarki i rozwoju prezes Urzędu Konkurencji i Konsumentów.
W odpowiedzi na pytania posłów o stosowanie się do zapisów unijnej dyrektywy Omnibus (nakłada ona m.in. obowiązek podawania najniższej ceny produktu z ostatnich 30 dni, jeśli jest on przeceniony - PAP), wicedyrektor Departamentu Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów w UOKiK Katarzyna Araczewska przekazała, że wciąż część przedsiębiorców nie stosuje się do tych przepisów i instrukcji Urzędu.
- Na dzisiaj siedmiu przedsiębiorców ma postawione zarzuty. To są Zalando, Media Markt, Sephora, Glovo, Shell, Azagroup (...) oraz Whaleco, czyli spółka prowadząca platformę Temu. W toku jest 14 postępowań wyjaśniających w sprawie sklepów stacjonarnych - powiedziała.
Chróstny odniósł się też do stosowanego przez banki tzw. scoringu bankowego (oceny wiarygodności kredytowej klienta - PAP). - Zakres wymiany informacji może przekraczać realne potrzeby systemu bankowego pod kątem ryzyk. Widzimy to, że sama liczba zapytań może wpływać na ograniczenie scoringu (obniżenie zdolności kredytowej - PAP), a w związku z tym może w tym zakresie występować potencjalnie porozumienie ograniczające konkurencję poprzez ograniczenie liczby zapytań - powiedział, pytany, czy UOKiK dysponuje narzędziami, które mogłyby pomóc konsumentom w obniżeniu rat kredytów.
Prezes UOKiK zaznaczył, że jeżeli kupujemy jakiś produkt mamy możliwość pytać o niego wielu przedsiębiorców, po to, aby uzyskać m.in. jak najlepszą cenę. - Tu widzimy, że poprzez samą liczbę zapytań obniża się scoring i de facto może to wpływać negatywnie na konsumentów i może mieć znamiona niedozwolonego porozumienia - zaznaczył Chróstny.
Przekazał również, że w ub.r. UOKiK wydał 13 decyzji ws. praktyk ograniczających konkurencję, z czego 11 dotyczy niedozwolonych porozumień, a 2 nadużywania pozycji dominującej. W przypadku wyłącznie spraw antymonopolowych wysokość nałożonych kar to ponad 650 mln zł. Chróstny dodał, że UOKiK dokonał też w 2024 r. przeszukań u 51 przedsiębiorców.
W przypadku spraw dotyczących kontroli koncentracji Urząd wszczął 353 postępowania, w ramach których sprawdzał, czy planowane transakcje nie wpłyną negatywnie na konkurencję. Wydał 312 zgód na koncentrację i nałożył prawie 1 mln zł kar na przedsiębiorców za dokonanie połączenia bez wymaganej zgody.
W sprawach związanych z praktykami naruszającymi zbiorowe interesy konsumentów UOKiK wszczął 128 postępowań wyjaśniających, wydał 70 decyzji i nałożył ponad 262 mln zł kar na przedsiębiorców i ponad 2,7 mln zł na osoby na stanowiskach zarządzających. Chróstny dodał, że najwyższa kara za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów w 2024 r. wyniosła ponad 106 mln zł (nałożona na firmę PayPal Europe za niedozwolone klauzule w umowach z użytkownikami). Przekazał też, że podległa UOKiK Inspekcja Handlowa przeprowadziła w zeszłym roku prawie 17 tys. kontroli.(PAP)
bpk/ malk/



























































