UOKiK wszczął postępowanie przeciwko T-Mobile Polska ws. praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów - poinformował UOKiK w komunikacie prasowym. T-Mobile Polska grozi kara do 10 proc. obrotu.


"Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko T-Mobile Polska w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Hasło „1200 GB za darmo na rok”, jakim sieć reklamuje swoją promocję na internet, może wprowadzać w błąd" - napisano.
Wskazano, że obiecywane przez spółkę korzyści różnią się od rzeczywistych profitów i są uwarunkowane opłatami, o szczegółach których konsumenci mogą nie być należycie informowani. W rzeczywistości przyznawane są co miesiąc pakiety internetowe o wielkości 100 GB, maksymalnie przez 12 miesięcy, o ile konsument odnawia cyklicznie ofertę, płacąc za każdym razem co najmniej 35 zł.
"Warunki ani sposoby prezentacji oferty T-Mobile nie zmieniły się znacząco od początku jej trwania, pomimo wystosowanego do spółki przez Prezesa UOKiK wystąpienia miękkiego sygnalizującego, że komunikacja promocji może wprowadzać w błąd i naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Teraz T-Mobile Polska otrzymało zarzuty. Jeśli się potwierdzą, spółce grozi kara do 10 proc. obrotu" - napisano.
"Promocja obowiązuje w T-Mobile na kartę od 7 lutego. Kanały emisji kampanii obejmują reklamę telewizyjną, internetową (strony internetowe, serwisy społecznościowe), zewnętrzną (bilboardy, plakaty, citylighty w przestrzeni miejskiej) oraz w punktach sprzedaży" - dodano.
Wskazano, że spółka prowadziła także kampanie w sieci sklepów. Duże hasło reklamowe, w polskim lub ukraińskim języku, na różowym tle to wizualna forma prezentacji promocji. Informacje o jej szczegółowych warunkach pozostają prawie niewidoczne, zapisane kilkunastokrotnie mniejszą czcionką, u dołu materiałów handlowych. Analiza materiałów reklamowych w przestrzeni miejskiej wykazała, że są one nieczytelne i nawet najbardziej uważny konsument nie ma możliwości poznania szczegółów promocji.
Oświadczenie spółki
T-Mobile Polska wydało oświadczenie, zgodnie z którym oferta "1200 GB za darmo za rok" zyskała szerokie zainteresowanie klientów oraz konkurencji, "która uznała, że podobne oferty powinny znaleźć się również w ich portfolio". Dodano, że oferta powstała w zgodzie z mechaniką właściwą dla usług na kartę, które wymagają posiadania aktywnego konta lub pakietu w celu korzystania z bonusów, co "najczęściej oznacza konieczność comiesięcznych doładowań".
Spółka przekazała, że na przestrzeni blisko rocznej obecności oferty otrzymała "setki pozytywnych sygnałów od klientów na temat samej oferty" i kilka zgłoszeń związanych z jej komunikacją. Jednak jeśli w ocenie UOKiK komunikacja nie była wystarczająco jasna, spółka jest gotowa ją poprawić – podkreślono.
"W najbliższych dniach przekażemy UOKiK-owi materiały związane z promowaniem oferty i będziemy współpracować z urzędem, by poprawić komunikację oferty na taką, która nie pozostawia wątpliwości co do jej warunków" – ogłosiło T-Mobile. Dodano, że bez względu na zmiany w komunikacji, oferta "1200 GB" pozostanie co najmniej tak samo atrakcyjna jak ta, z której obecnie korzystają użytkownicy.
alk/ asa/