Warto jednak pamiętać, że nawet, gdy urząd dyżuruje do północy, to kasa urzędu czynna jest znacznie krócej - zwykle do godziny 15. Jeśli więc musimy dopłacić fiskusowi, liczmy się z tym, że trzeba będzie w sobotę lub poniedziałek szukać czynnej poczty albo banku.
- Warto pamiętać, że PIT-y można też wysyłać pocztą - informuje Marek Michałowski, naczelnik Urzędu Skarbowego w Piekarach Śląskich.
Jeśli wysyłamy zeznanie pocztą - uwaga! w tym przypadku liczy się data stempla pocztowego - to koniecznie nadajmy je listem poleconym, choć to dodatkowy koszt. Dowód nadania listu będzie bowiem jednocześnie dowodem rozliczenia się w terminie z fiskusem.
Warto też skopiować PIT-a, żeby mieć w domu dokument, który się przyda w razie konieczności sprawdzenia ulg podatkowych czy naniesienia korekty. Jeśli składamy zeznanie w urzędzie skarbowym, na kopii możemy wziąć potwierdzenie (data, pieczątka i wyraźny podpis urzędnika).
Złożenie zeznania w terminie jest również bardzo ważne dla osób, które liczą na zwrot podatku. Ministerstwo zaleca, by w pierwszej kolejności dokonywać obsługi zeznań rocznych z wykazaną nadpłatą podatku.
- Zwroty nadpłaconych podatków powinny być dokonane w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania rocznego w urzędzie skarbowym - mówi naczelnik Michałowski.
Powyższe zasady mają zastosowanie tylko do zeznań rzetelnych, wypełnionych zgodnie z ustalonymi wymaganiami i nie zawierających błędów i oczywistych pomyłek. Termin zwrotu nadpłaty ulega przesunięciu, gdy zwrot nie może być dokonany z winy podatnika, a zwłaszcza gdy:
• zeznanie zawierające błędy lub oczywiste omyłki wymaga skorygowania,
• podatnik nie podał lub błędnie podał dane identyfikacyjne lub adres, uniemożliwiając dokonanie zwrotu.
- Najchętniej zwracamy podatnikom pieniądze przelewem bankowym - informuje szef urzędu w Piekarach. - W ten sposób nadpłata najszybciej wraca do podatnika. Najdłużej czeka się na zwrot podatku w kasie urzędu - minimum dwa miesiące.
Pamiętaj
1. Przy zwrocie nadpłaty przekazem pocztowym - kwota nadpłaty zostanie pomniejszona o koszty przekazu,
2. przy zwrocie na rachunek bankowy - trzeba sprawdzić, czy urząd ma aktualny numer naszego rachunku (jeśli nie, trzeba go podać na druku NIP, a nie na formularzu PIT, jak robi to wielu podatników),
3. przy zwrocie w kasie urzędu - urząd informuje o terminie osobistego stawienia się do odbioru nadpłaty.
1. Przy zwrocie nadpłaty przekazem pocztowym - kwota nadpłaty zostanie pomniejszona o koszty przekazu,
2. przy zwrocie na rachunek bankowy - trzeba sprawdzić, czy urząd ma aktualny numer naszego rachunku (jeśli nie, trzeba go podać na druku NIP, a nie na formularzu PIT, jak robi to wielu podatników),
3. przy zwrocie w kasie urzędu - urząd informuje o terminie osobistego stawienia się do odbioru nadpłaty.
Tu uzyskasz informacje
Jeśli nie masz jeszcze formularza podatkowego, to możesz go wydrukować z Internetu - np. ze strony Izby Skarbowej w Katowicach: www.isnet.katowice.pl. W Internecie dostępne są też programy ułatwiające wypełnienie zeznania podatkowego.
Możesz też udać się do któregoś z biur podatkowych, gdzie nie tylko dadzą formularz zeznania, ale i za niewielką opłatą - zależną od stopnia skomplikowania danego rozliczenia - wypełnią PIT. Pamiętaj jednak, że biuro nie odpowiada przed fiskusem za ewentualne błędy w zeznaniu! To podatnik składa podpis na formularzu PIT i on ponosi wszelkie konsekwencje.
W razie problemów z wypełnieniem PIT, możesz zadzwonić do Krajowej Informacji Podatkowej (KIP) uruchomionej przez resort finansów.
Numery Krajowej Informacji Podatkowej to:
0 801 055 055 - dla korzystających z telefonów stacjonarnych (opłata jak za połączenie lokalne), (22) 330 0330 - dla korzystających z telefonów komórkowych (opłata według taryfikatora operatora).
Pilnuj dokumentów
Urząd skarbowy ma aż 5 lat na sprawdzenie rzetelności naszego zeznania podatkowego. Trzeba więc pamiętać o archiwizowaniu wszystkich dokumentów związanych z rozliczeniem rocznym:
• formularza PIT;
• informacji o dochodach;
• rachunków i innych dokumentów poświadczających wydatki związane z ulgami podatkowymi.
Żeby uzmysłowić wszystkim, jak długo trzeba przetrzymywać dokumenty podatkowe powiedzmy tylko, że wszystkie rachunki, zaświadczenia i inne dokumenty związane z rozliczeniem za 2006 rok trzeba zachować aż do czasu Euro 2012. Termin przedawnienie zobowiązania podatkowego mija bowiem 31 grudnia 2012 r.
Dziennik Zachodni
Mariusz Urbanke



























































