NextBike - ofiara własnego sukcesu

Notowania NextBike'a zostały znokautowane przez trójmiejskie problemy tej firmy. Biznes rowerów miejskich nie kręcił się jednak jak trzeba już od dłuższego czasu. W pewnym sensie NextBike stał się ofiarą własnego sukcesu.

Zarzut dotyczący spóźniania się ze zobowiązaniami oraz nienależytego wywiązywania się z umowy stanął u podstaw rozwiązania w poniedziałek umowy pomiędzy trójmiejską metropolią, a spółką zależną NextBike'a. Wartość podpisanej w czerwcu 2018 roku umowy wynosiła 40,3 mln zł brutto, teraz nie dość, że NextBike utracił kontrakt, to jeszcze naliczono mu 22 mln zł kary. Wskutek tych działań wspomniana spółka zależna NextBike'a - NB Tricity - stała się niewypłacalna i szykuje się do złożenia wniosku o upadłość.

NextBike - ofiara własnego sukcesu\
NextBike - ofiara własnego sukcesu\ (Nextbike)

Informacje te wywołały prawdziwą lawinę na giełdzie. W poniedziałek, gdy wprawdzie jeszcze nie było oficjalnego komunikatu, jednak niektóre serwisy już pisały o sprawie, notowania NextBike spadły o 9,2 proc. Wtorek przyniósł spadki o 23,7 proc., środa zaś kolejne 25,6 proc. w dół. W sumie w niecałe trzy sesje NextBike stracił blisko połowę wartości, a handel wielokrotnie musiał być równoważony. Taniały także akcje Larq, firmy która posiada 79 proc. udziałów w NextBike'u. Przez trzy sesje spadki sięgnęły 38 proc.

NextBike - od gwiazdy do giełdowej katastrofy

Nie są to jednak pierwsze spadki NextBike'a. Przygodę z rynkiem NewConnect, czyli tzw. małą giełdą, spółka zaczytała w sierpniu 2017 roku. Wcześniej w ofercie prywatnej akcje sprzedawano po 117,65 zł, po pierwszym dniu notowań ich wycena wzrosła zaś 127,9 zł. Był to świetny moment na debiut, gwałtowna ekspansja NextBike'a wywołała wcześniej hossę na papierach jego głównego akcjonariusza - spółki Larq. Jeszcze w sierpniu 2016 roku za jedną akcję Larq płacono ok. 6 zł, w sierpniu 2017 roku zaś ponad 20 zł. Wzrost ten możliwy był głównie dzięki giełdowej modzie na NextBike'a. Sam NextBike już w momencie wejścia był więc giełdową gwiazdą. Wówczas wydawało się, że rowery miejskie czeka świetlana przyszłość, a NextBike miał być największym beneficjentem tej mody.

To na Larq miała miejsce hossa nextbike'owa, później jednak spółka oddała całe wzrosty
To na Larq miała miejsce hossa nextbike'owa, później jednak spółka oddała całe wzrosty (Bankier.pl)

Każda moda jednak przemija i debiut NextBike'a miał miejsce niemal dokładnie w szczycie wspomnianego wcześniej boomu. Wprawdzie notowania samego NextBike'a przez pierwszy rok trzymały się w okolicach 120 zł, Larq w tym czasie spadł jednak już o połowę. Później było jeszcze gorzej. Cały 2018 rok NextBike zakończył 43 proc. pod kreską, a w 2019 stracił już przeszło 80 proc. i obecnie jego jedna akcja wyceniana jest na ledwie 12 zł. Licząc od debiutu - strata przekroczyła 90 proc. Dla akcjonariuszy Larq 20 zł (sprzed przecież niewiele ponad dwóch lat) to też jedynie piękne wspomnienie. Obecnie za jedną akcję trzeba zapłacić ledwie 1,5 zł. Także i tutaj notowania poszły zatem o przeszło 90 proc. w dół.

Zamiast zysków - straty

Spadków nie można rozpatrywać bez uwzględnienia wcześniejszych wzrostów. Moda na NextBike'a wywindowała nie tylko kurs, ale i oczekiwania wobec spółki. Już na debiucie wskaźnik cena do zysku wynosił dla spółki ok. 40, a więc wyraźnie powyżej średniej rynkowej. Inwestorzy dyskontowali w ten sposób przyszłe wyższe zyski. Tych jednak nie było, choć NextBike regularnie dowoził wzrost skali i przychodów, to jednak zyski rosnąć nie chciały, ostatnie trzy raporty (IV kwartał 2018, I kwartał 2019 i II kwartał 2019) to zaś straty.

Nexbike przez pierwszy rok trzymał się jeszcze poziomów z debiutu, później na akcjach jednak było tylko gorzej
Nexbike przez pierwszy rok trzymał się jeszcze poziomów z debiutu, później na akcjach jednak było tylko gorzej (Bankier.pl)

W sumie przez pierwsze półrocze 2019 roku spółka straciła 7,5 mln zł przy przychodach sięgających 43,6 mln zł. Wyników za III kwartał jeszcze nie znamy, ale już wiadomo, że obciąży je odpis w wysokości 3,5 mln zł. Warto dodać, że na koniec czerwca 2019 roku kapitały własne spółki sięgały ledwie 6,5 mln zł przy sumie aktywów równej 115 mln zł, spółka zatem niemal w całości stała na długu. Wprawdzie w październiku pozyskano z nowej emisji akcji 2,3 mln zł, tyle że pieniądze te miały trafić na wsparcie projektu trójmiejskiego. Tego samego, który właśnie się zawalił.

Skala przerosła możliwości NextBike'a

Załamanie się wyników było konsekwencją niewspółmiernego wzrostu kosztów do przychodów. Te ostatnie rosły bowiem w zawrotnym tempie - podczas gdy w I półroczu 2018 roku sięgały one 21,7 mln zł, w I półroczu 2019 roku już 43,6 mln zł. Warto zdać sobie sprawę, że podstawowym źródłem przychodów dla grupy są przychody z umów z jednostkami samorządu terytorialnego na dostawę i obsługę systemów rowerów miejskich. Aż 42 proc. z wygenerowanych w I połowie 2018 roku przychodów pochodziło z ryczałtowych opłat od miast. Kolejne 37 proc. to płatności miast za dostawę. Na pozostałe źródła (reklamę, prywatne stacje, czy opłaty użytkowników) przypadało ledwie 21 proc. przychodów. Tymczasem na głównym polu swojej działalności spółka zaczęła zawodzić.

Podział kosztów w NextBike. W I półroczu 2019 kluczowe były kary umowne oraz wyższe od oczekiwań wydatki na uruchomienie systemu w Trójmieście
Podział kosztów w NextBike. W I półroczu 2019 kluczowe były kary umowne oraz wyższe od oczekiwań wydatki na uruchomienie systemu w Trójmieście (NextBike)

- Dynamiczny wzrost skali działalności doświadczony przez grupę, połączony z niewystarczającymi zasobami po stronie organizacyjnej, skutkował istotną inflacją kosztów operacyjnych i erozją rentowności. Jedną z przyczyn wzrostu kosztów operacyjnych były opóźnienia w realizacji dostaw (...) skutkujące wzrostem kosztów z tytułu naliczonych kar. Koszt wszystkich kar rozpoznany w I półroczu 2019 wyniósł 4,5 mln zł (w tym 3,4 mln za opóźnienia w uruchomianiach systemów) i był o 4,1 mln zł wyższy niż w porównywalnym okresie roku ubiegłego - informowała spółka w raporcie za I półrocze 2019 roku.

Trójmiejski problem

NextBike informował także wówczas, że przeliczył się z kosztami uruchomienia systemu rowerowego w Trójmieście, co odbiło się zarówno na wyższych nakładach, jak i niższej rentowności. Ta ostatnia zaś - ze względu na skalę projektu - rzutowała na całą grupę. Warto dodać, że w przetargu, który NextBike zgarnął za 40,3 mln zł, druga najkorzystniejsza oferta opiewała na... 76,7 mln zł. Było też jedno konsorcjum tańsze od NextBike'a, odrzucono je jednak z przyczyn formalnych. 

Liczba rowerów we flocie NextBike'a
Liczba rowerów we flocie NextBike'a (NextBike)

Trójmiasto, choć to nowy projekt, szybko zaczęło odpowiadać za 8 proc. całej floty rowerów posiadanych przez NextBike. W dodatku w ostatnim roku to właśnie w Trójmieście zanotowano najwyższy wzrost liczby rowerów (1,5 tys. z 7,2 tys. całego wzrostu). Wydatki poniesione na uruchomienie trójmiejskiego projektu uderzyły w wyniki, mimo to z należytą realizacją kontraktu nadal był problem, a władze trójmiejskie nie raz podnosiły temat szwankującego systemu. Warto także dodać, że na poczet realizacji kontraktu zaciągnięto po drodze zaciągnięto 20 mln zł kredytu, do ratowania projektu zaangażowano akcjonariuszy spółki, którzy dofinansowali spółkę, teraz zaś okazało się, że całość okazała się fiaskiem.

Zderzenie z rzeczywistością

Wspominana w raporcie za I półrocze niewydolność organizacyjna miała bowiem swoje realne konsekwencje. Oprócz problemów z dostawami pojawiły się problemy z obsługą i użytkownicy w różnych miastach zaczęli coraz mocniej zwracać uwagę na błędy systemu, niedopatrzenia, awarie. Problemy były tak znaczące, że kwestię usterek i bałaganu z rowerami podniesiono nawet w momencie rozwiązywania umowy przez trójmiejską metropolię. Nie można także zapominać o nieco szerszym horyzoncie zmian wokół NextBike'a. Same rowery miejskie straciły nieco "świeżości". Sam NextBike największą flotę posiada w największych polskich miastach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Trójmieście i Poznaniu - w sumie 60 proc. całości. Tymczasem na ich ulice z coraz większym przytupem zaczęły wchodzić hulajnogi elektryczne, które podbierały klientów rowerowi miejskiemu.

Dług netto w grupie NextBike
Dług netto w grupie NextBike (NextBike)

Wszystkie te elementy sprawiły, że NextBike w niewiele ponad dwa lata zmienił się z giełdowej gwiazdyw spółkę, której akcje inwestorzy wyprzedają w panice. Kluczowym dla spółki będzie teraz wygląd procesu upadłościowego trójmiejskiej spółki-córki, reakcja na sytuację innych partnerów NextBike'a oraz zachowanie inwestorów w przypadku konieczności dofinansowania firmy. Póki co wiadomo tyle, że NextBike to kolejny przykład tego, jak można stać się ofiarą własnego sukcesu. Samo z siebie to się jednak nie stało i niewątpliwie drobni akcjonariusze mogą mieć żal do władz spółki, które swoimi błędami doprowadziły do obecnej sytuacji.

Adam Torchała

Źródło:
Firmy:
Tematy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
2 11 zimeq

Dziecko z kalkulatorem wiedziało że ten biznes w Trójmieście się nie zepnie...

! Odpowiedz
5 23 solfatar

Zasadniczym problemem tej inwestycji był fakt, że dotyczyć ona miała dostarczenia rowerów elektrycznych z napędami centralnymi. Nextbike zdecydował się na użycie chińskich silników Bafang, których konstrukcja nie jest przystosowana do jazdy w obszarze podwyższonego zasolenia. Sól zawarta w powietrzu sprawia, że układ sterujący tych silników koroduje. Nextbike tworząc te rowery podczas stawania do przetargu nie miał o tym pojęcia i doszło do tego, że po fakcie temat ich uderzył. Dodatkowo pierwsze te rowery trafiły do trójmiasta przed zimą 2018/2019 kiedy to błoto pośniegowe dołożyło swoje ponieważ oblepione solą silniki jeszcze szybciej się psuły. Dodatkowo postawienie na mrozie roweru elektrycznego z baterią litowo-jonową to czysty absurd ponieważ ogniwa 18650 w temperaturze poniżej -10stC zaczynają wpadać w hibernację. Skala problemu tych produktów będzie narastać, ponieważ Nextbike stanął na wysokości zadania tworząc produkt spełniający wymagania przetargu, ale strzelił sobie w kolano jednocześnie, bo nie przewidział problemów z serwisowaniem. Finalnie jak zaczęli dostarczać kolejne nowe rowery to próbowali prawdopodobnie zapobiegać narastającym problemom serwisowym i w ten sposób nie wyrobili się w założonym terminie.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
1 6 wmq

Akurat o te -10 st. C aż tak bym się nie martwił, bo tyle jest w Trójmieście od wielkiego dzwonu ;) I na pewno nie było takiej temperatury w czasie tych kilku miesięcy działania systemu w Trójmieście (i okolicach).

! Odpowiedz
4 25 finka8

Bardzo przykro to czytac, tym bardziej ze osobiscie jestem niezmiernie wdzieczna firmie NextBike za zmienienie klimatu w Lodzi... Mam nadzieje, ze wykaraskacie sie z tej matni...

! Odpowiedz
3 22 ogladacz

Po co ludzie komentujecie jak nawet nie zagłębicie się w tekst i nie rozumiecie co się stało w Trójmieście. Rower upadł nie dlatego, że wypierały go hulajnogi czy było mało abonentów.
Rower upadł ponieważ odniósł nieporównywalnie większy sukces niż zakładał to operator i po pierwsze nie radzili sobie z wymianą rozładowanych baterii po drugie nie działała w systemie umówiona wcześniej ilość rowerów, przez co naliczano kary, których operator nie chciał płacić.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
2 1 greatmongo

a dlaczego nie zrobili chargerow jak to robia hulajnogi? Jaki to problem?

! Odpowiedz
44 14 fred_

W trojmiescie jest bieda, od razu bylo wiadomo ze tam taki biznes nie wypali.

! Odpowiedz
43 6 kryzysio

Jest taka piosenka "Video killed the radio star". W tym wypadku zwyciężyły hulajnogi.

! Odpowiedz
1 39 dziki_losos odpowiada kryzysio

Nie zwyciężyły, bo są drogie jak diabli, o jakiś rząd wielkości droższe od rowerów za typowy przejazd. Po prostu z rowerami były problemy.

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne
NEXTBIKE -0,68% 14,50
2019-12-06 11:44:36
WIG -1,17% 55 681,74
2019-12-06 14:12:00
WIG20 -1,43% 2 062,26
2019-12-06 14:27:45
WIG30 -1,09% 2 366,25
2019-12-06 14:27:00
MWIG40 -0,28% 3 806,12
2019-12-06 14:12:45
DAX 0,20% 13 081,05
2019-12-06 14:26:00
NASDAQ 0,05% 8 570,70
2019-12-05 22:03:00
SP500 0,15% 3 117,43
2019-12-05 22:08:00

Znajdź profil

Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.