REKLAMA
ZAGŁOSUJ

Kraków wprowadzi strefę czystego transportu

2022-01-12 12:54
publikacja
2022-01-12 12:54
Kraków wprowadzi strefę czystego transportu
Kraków wprowadzi strefę czystego transportu
/ MPK Kraków

Pod koniec tego roku zostanie wprowadzona Strefa Czystego Transportu w Krakowie – zapowiedział Zarząd Transportu Publicznego. (ZTP). Minimalny jej obszar będzie ograniczony tzw. drugą obwodnicą. W lutym urzędnicy przedstawią kilka wariantów wprowadzenia strefy.

Jak przekazał w środę Sebastian Kowal z ZTP, konieczność wyznaczenia Strefy Czystego Transportu (SCT) w Krakowie wynika z obowiązującego Programu Ochrony Powietrza dla Małopolski. Wskazuje on minimalny obszar, na jakim należy wprowadzić strefę w stolicy regionu w 2022 r. To obszar ograniczony tzw. drugą obwodnicą.

Krakow.pl

Program sugeruje także, jakie normy pojazdów powinny zostać przyjęte w zasadach jej obowiązywania. „Aktualnie jesteśmy na etapie przygotowywania scenariuszy, na jakich zasadach i które pojazdy, z jakimi normami euro będą mogły wjeżdżać do Strefy Czystego Transportu” - wskazał Kowal.

Według niego w lutym ZTP będzie chciał przedstawić kilka wariantów wprowadzenia SCT. Przygotowane projekty zostaną poddane opinii społecznej w ramach konsultacji zaplanowanych na marzec i kwiecień.

„Pokażą one nam, jaki wariant wprowadzenia SCT jest najbardziej akceptowalny przez krakowian. Oczywiście, w ramach konsultacji, mieszkańcy będą mogli wprowadzić najważniejsze dla nich zmiany w zapisach dotyczących strefy. Wtedy, przy wspólnie określonym celu, będziemy wiedzieć, w jakim okresie czasu i jakie efekty jesteśmy w stanie osiągnąć” - ocenili przedstawiciele ZTP.

Zgodnie z planami w czerwcu projekt uchwały w tej sprawie, zawierający założenia wypracowane podczas konsultacji, warsztatów i komisjach Rady Miasta Krakowa zostanie skierowany pod obrady miejskich radnych. Strefa Czystego Transportu powinna zacząć obowiązywać jeszcze w br.

Jak przypomnieli urzędnicy, SCT nie wprowadzają zakazu wjazdu dla samochodów, jak Strefa Ograniczonego Ruchu, a jedynie określają, jaką ilość zanieczyszczeń pojazdy mogą emitować, co oznacza zazwyczaj, że do strefy nie można wjechać kilkunastoletnim dieslem.

Kraków – wskazano - jako pierwsze miasto w Polsce przeprowadził w 2019 roku innowacyjne pomiary rzeczywistej emisji zanieczyszczeń z pojazdów poruszających się po ulicach. Pokazały one, że 12 proc. aut emituje aż połowę wszystkich zanieczyszczeń samochodowych. Są to kilkunastoletnie lub starsze diesle. Obecnie wspólnie z Polskim Alarmem Smogowym przeprowadzane są ponowne badania.(PAP)

autor: Rafał Grzyb

rgr/ pad/

Źródło:PAP
Tematy
Tanie konta z przelewami ekspresowymi – styczeń 2022 r.

Tanie konta z przelewami ekspresowymi – styczeń 2022 r.

Komentarze (6)

dodaj komentarz
slawko9999
Brawo. Moze bedzie normalnie.
Polacy by chcili jezdzic trupami bezkarnie i truc innych
Brawo
jan-kowalski
Nie byłoby to możliwe, gdyby pod koniec zeszłego roku Sejm (w którym większość ma przecież Zjednoczona Prawica z PiS na czele) nie przegłosował ustawy pozwalającej miastom (w których dominuje z kolei PO i Lewica) na wprowadzanie takich stref. To pokazuje, że jak przychodzi co do czego, obie formacje grają do jednej,Nie byłoby to możliwe, gdyby pod koniec zeszłego roku Sejm (w którym większość ma przecież Zjednoczona Prawica z PiS na czele) nie przegłosował ustawy pozwalającej miastom (w których dominuje z kolei PO i Lewica) na wprowadzanie takich stref. To pokazuje, że jak przychodzi co do czego, obie formacje grają do jednej, zielonej bramki.

Podobnie było ze zgoda Premiera Morawieckiego ma szczycie UE pod koniec 2020 na pakiet FITFOR55, podwaliny pod który położyła zgoda Premier Kopacz w 2014.

Obie główne partie pchają Polaków coraz mocniej w objęcia eco-szaleństwa. Czas pomyśleć o prawdziwej dobrej zmianie.
no_comment
To powinno dotyczyć busów, dostawczaków i taxi bo te auta jeżdżą non-stop. Wyłączyć z zakazu można by np. auta o rocznym przebiegu do 5.000 żeby nie gnębić jakiegoś emeryta turlającego się starym dieslem jedynie do lekarza czy w niedzielę do kościoła.
matpoz1
Jak wszyscy to wszyscy bez wyjątków, to tworzy tylko nie potrzebne komplikacje i generuję zbędne koszty. Emeryt może podjechać komunikacją miejską szczególnie że ma ją za darmo.
frank_deleos
Ciekawi mnie kwestia dlaczego na podstawie ustawy miasta jest ograniczana homologacja samochodów, która jest przyznana na cały kraj. Dlaczego w tej sprawie prawo może działać wstecz? Co z mieszkańcami czy też zakaz będzie ich dotyczył bo jeśli nie to będzie dyskryminacja pozostałych ludzi w Polsce, dyskryminacja ze względu Ciekawi mnie kwestia dlaczego na podstawie ustawy miasta jest ograniczana homologacja samochodów, która jest przyznana na cały kraj. Dlaczego w tej sprawie prawo może działać wstecz? Co z mieszkańcami czy też zakaz będzie ich dotyczył bo jeśli nie to będzie dyskryminacja pozostałych ludzi w Polsce, dyskryminacja ze względu na miejsce zamieszkania.
lorelie
psychopaci... rozłożą gospodarkę, handel.. ****ć ich i TVN który to promuje.

Powiązane: Czyste powietrze

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki