Nowe portale i serwisy maja pojawić się już jesienią tego roku. Pod koniec września ma ruszyć projekt łączących się CR Media Consulting oraz giełdowej Internet Group. Spółki chcą stworzyć konkurencję dla Onetu, Wp oraz Interii, oferując m.in. telefonię internetową, marketing online oraz udostępnianie w sieci mediów. Planują zdobyć 5 mln użytkowników miesięcznie. Trójka wymienionych największych portali ma od 7 do 10 mln użytkowników co miesiąc.
Konkurencja zaostrzy się także wśród serwisów aukcyjnych. Obecnie największą liczbę użytkowników przyciąga Allegro, ok. 6,6 mln miesięcznie. Groźniejszym niż dotychczas rywalem może stać się światowy serwis eBay, który chce w tym miesiącu udostępnić polskim użytkownikom system PayPal, umożliwiający dokonywanie płatności.
Internetowe witryny gazet i wydawnictw także czeka wzrost konkurencji. Najprawdopodobniej jeszcze we wrześniu ruszy Dziennik.pl. Axel Springer, do którego projekt ten będzie należał, nie zdradza jeszcze szczegółów. Z wczesniejszych informacji wynika, że internetowy Dziennik ma być bliźniakiem wersji papierowej, rozszerzonym o serwisy specjalne.
Analitycy uważają, że ciężko zagrozić tym spółkom, które pojawiły się w Internecie wcześniej. Spółki zaczynają się jednak mobilizować, rynek mediów przenika się. Przykładem może być grupa Onet, której głównym udziałowcem stał się niedawno TVN. Portal rozpoczął też działalność ze Skype, dzięki czemu jego oglądalność zwiększyła się o 200 tys. użytkowników.
Zmiany szykuje też Interia.pl, która chce odróżnić się od pozostałych portali. Od paru dni jej użytkownicy mogą korzystać z nowego komunikatora, a już niedługo ma ruszyć interaktywna telewizja.
W ostatnim czasie szybko zaczęły również wzrastać wydatki firm na reklamę, corocznie średnio o połowę. W tym roku mogą przekroczyć nawet 215 mln zł. Można więc spodziewać się wzrostu zysków internetowych spółek, których ok. 60-70 proc. udziałów w przychodach stanowią przychody z reklamy.
A.Ł.
Na podstawie: “Rzeczpospolita”
Zbigniew Zwierzchowski „Powrót internetowej gorączki”