Internetowy boom powraca do Polski

W najbliższym czasie swój debiut planują nowe portale i serwisy internetowe. Szanse na ich powodzenie są duże, ponieważ wirtualny rynek powiększył się prawie dziesięciokrotnie od 2000 roku, kiedy miała miejsce pierwsza internetowa gorączka. Obecnie polski Internet liczy około 12 mln użytkowników, którzy wydają w sieci prawie 4 mld zł. Do nich adresowane są reklamy internetowe, na które firmy zamierzają w tym roku wydać 200 mln zł.

Nowe portale i serwisy maja pojawić się już jesienią tego roku. Pod koniec września ma ruszyć projekt łączących się CR Media Consulting oraz giełdowej Internet Group. Spółki chcą stworzyć konkurencję dla Onetu, Wp oraz Interii, oferując m.in. telefonię internetową, marketing online oraz udostępnianie w sieci mediów. Planują zdobyć 5 mln użytkowników miesięcznie. Trójka wymienionych największych portali ma od 7 do 10 mln użytkowników co miesiąc.

Konkurencja zaostrzy się także wśród serwisów aukcyjnych. Obecnie największą liczbę użytkowników przyciąga Allegro, ok. 6,6 mln miesięcznie. Groźniejszym niż dotychczas rywalem może stać się światowy serwis eBay, który chce w tym miesiącu udostępnić polskim użytkownikom system PayPal, umożliwiający dokonywanie płatności.

Internetowe witryny gazet i wydawnictw także czeka wzrost konkurencji. Najprawdopodobniej jeszcze we wrześniu ruszy Dziennik.pl. Axel Springer, do którego projekt ten będzie należał, nie zdradza jeszcze szczegółów. Z wczesniejszych informacji wynika, że internetowy Dziennik ma być bliźniakiem wersji papierowej, rozszerzonym o serwisy specjalne.

Analitycy uważają, że ciężko zagrozić tym spółkom, które pojawiły się w Internecie wcześniej. Spółki zaczynają się jednak mobilizować, rynek mediów przenika się. Przykładem może być grupa Onet, której głównym udziałowcem stał się niedawno TVN. Portal rozpoczął też działalność ze Skype, dzięki czemu jego oglądalność zwiększyła się o 200 tys. użytkowników.

Zmiany szykuje też Interia.pl, która chce odróżnić się od pozostałych portali. Od paru dni jej użytkownicy mogą korzystać z nowego komunikatora, a już niedługo ma ruszyć interaktywna telewizja.

W ostatnim czasie szybko zaczęły również wzrastać wydatki firm na reklamę, corocznie średnio o połowę. W tym roku mogą przekroczyć nawet 215 mln zł. Można więc spodziewać się wzrostu zysków internetowych spółek, których ok. 60-70 proc. udziałów w przychodach stanowią przychody z reklamy.

A.Ł.

Na podstawie: “Rzeczpospolita”
Zbigniew Zwierzchowski „Powrót internetowej gorączki”
Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~sergio&gonzales

zgadza się.
została na giełdzie interia i bankier
która spólka w 2007 r. okaże się mocniejsza

! Odpowiedz
0 0 ~Born

Boom jest totalny - internet nie jest juz dodatkiem do tradycyjnych mediów, staje się odwrotnie - medium wiodącym. Nawet dziennikarstwo internetowe ma swoją specyfikę, więc na pewno w edukacji pojawią sie odpowiednie specjalizacje. A praca w IT (informatyce itp.) to jedna z najlepszych okazji do wejscia w swiat dobrobytu.

!
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 3,4% XII 2019
PKB rdr 3,9% III kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,2% XII 2019
Przeciętne wynagrodzenie 5 213,27 zł X 2019
Produkcja przemysłowa rdr 3,8% XII 2019

Znajdź profil