Rywalizacja na chińskim rynku smartfonów nabiera rumieńców. Na czele stawki zameldował się Huawei, bolesnego upadku doświadczyło natomiast Xiaomi.


Z raportu na temat wysyłek smartfonów w Chinach opublikowanego przez IDC (International Data Corporation) wynika, że krajowy rynek został opanowany przez rodzimych producentów. Dane za drugi kwartał wskazują, że cztery pierwsze miejsca zajmują firmy pochodzące z Chin (razem 56,1% udziału w rynku), a dopiero za nimi znajduje się amerykański gigant Apple (7,8%).
Liderem zostało przedsiębiorstwo Huawei, które w tym okresie sprzedało 19,1 mln telefonów (wzrost 15,2% rdr). Na drugie miejsce szturmem wdarła się firma OPPO z wynikiem 18 mln przesyłek, co oznacza rekordowy 124% przyrost w porównaniu z takim samym kwartałem roku ubiegłego.
Wielkim przegranym zestawienia okazało się Xiaomi. Spółka z siedzibą w Pekinie jeszcze w ubiegłym roku przodowała pod względem udziału w rynku. W zakończonym kwartale odnotowała jednak 38,4% spadek pod względem sprzedanych smartfonów, co uplasowało ją ostatecznie na czwartym miejscu (10,5 mln przesyłek). Wyprzedziło ją vivo z dynamicznym wzrostem w wysokości niemal 75% oraz 14,7 mln sprzedanych telefonów.
Na liście znajduje się również producent popularnych iPhone’ów czyli firma Apple. Chińscy odbiorcy w okresie kwiecień-czerwiec kupili 8,6 mln urządzeń amerykańskiego przedsiębiorstwa, co oznacza spadek, choć nieco mniejszy niż w przypadku Xiaomi (-32%). Od jakiegoś czasu widać jednak w Chinach tendencję rosnącego zainteresowanie tańszymi telefonami rodzimych producentów, co w przyszłości prawdopodobnie jeszcze bardziej odbije się na wynikach spółki Steve’a Jobsa.
Firmy badające chiński rynek przetasowania pod względem liczby sprzedanych telefonów uzasadniają działaniami marketingowymi. Przez długi czas Xiaomi chwaliło się, że nie musi wydawać dużo pieniędzy na promocję swojej marki, ponieważ produkt broni się sam, czego potwierdzeniem były świetne wyniki sprzedaży. Obecnie jednak przedsiębiorstwo traci pozycję na rzecz agresywnie działających marketingowo firm OPPO oraz vivo. Warto wspomnieć, że Chiny to największy światowy rynek smartfonów.