REKLAMA

CDRL chce zakończyć rok zyskiem netto i niedużym wzrostem przychodów

2022-09-13 10:30
publikacja
2022-09-13 10:30

CDRL, dystrybutor odzieży dziecięcej w Europie Środkowo-Wschodniej, liczy, że druga połowa roku będzie bardziej udana pod względem wyników. Spółka chce zamknąć rok zyskiem netto przy niedużym wzroście przychodów - poinformował PAP Biznes Tomasz Przybyła, wiceprezes CDRL. W połowie listopada spółka planuje przedstawić strategię rozwoju.

CDRL chce zakończyć rok zyskiem netto i niedużym wzrostem przychodów
CDRL chce zakończyć rok zyskiem netto i niedużym wzrostem przychodów
fot. Robson90 / / Shutterstock

"Patrzymy w przyszłość dość optymistycznie i zakładamy, że drugie półrocze będzie lepsze. Myślę, że na koniec roku osiągniemy zysk netto, choć to nie będzie tak dobry rok jak ubiegły. Zakładamy, że rok zakończymy sprzedażowo zgodnie z oczekiwaniami, z niedużym, może kilkuprocentowym wzrostem przychodów" - powiedział PAP Biznes wiceprezes Tomasz Przybyła.

"Lipiec i sierpień były raczej słabe, ale z pierwszych dni września jesteśmy bardzo zadowoleni. Obroty znacznie wzrosły" - dodał wiceprezes CDRL.

W I półroczu 2022 roku grupa CDRL osiągnęła 188 mln zł przychodów, co oznacza wzrost o 2,1 proc. rdr. Spółka zwiększyła marżę na sprzedaży o 1,1 pkt. proc. do 51,4 proc. Strata netto wyniosła 3,4 mln zł wobec 7,2 mln zł zysku rok wcześniej.

"Sytuacja w I półroczu była stosunkowo trudna, musieliśmy wstrzymać dostawy towarów do Rosji, a ostatecznie zdecydowaliśmy o sprzedaży rosyjskiej spółki i wyjściu z tego rynku. To wpłynęło na zmniejszenie obrotów w kanale eksportowym. Częściowo skompensowaliśmy to większymi obrotami rdr w sklepach stacjonarnych na innych rynkach. W pierwszym półroczu, szczególnie w drugim kwartale, zauważyliśmy pewne odejście klientów od e-commerce. Obroty w tym kanale były trochę mniejsze niż oczekiwaliśmy. Klienci wrócili do sklepów stacjonarnych, tam obroty były wyższe od zakładanych" - powiedział wiceprezes.

"Zwiększyliśmy sprzedaż o 2,1 proc. i mimo wzrostu kosztów (na przełomie roku mieliśmy znaczące podwyżki wynagrodzeń, rozbudowujemy też dział e-commerce) na koniec okresu osiągnęliśmy wynik blisko zera. Doszły jednak odpisy na działalność w Rosji i na Białorusi" - dodał Przybyła.

W drugim kwartale CDRL zdecydowało o sprzedaży 100 proc. udziałów w rosyjskiej spółce CDRL RUS. W związku z zaniechaniem działalności dokonano odpisy aktualizujące wartość aktywów tej spółki na kwotę 3,5 mln zł.

Dodatkowo, spółka utworzyła odpis aktualizujący wartość należności i udziałów w białoruskiej spółce zależnej DPM, które z kolei obniżyły wynik jednostkowy za I półrocze 2022 r. Łączna wartość odpisów aktualizujących odnoszących się do spółki DPM wyniosła ok. 16,2 mln zł.

"Ze względu na wzrost przeterminowania należności oraz pogorszenia ratingu Rosji i Białorusi wynikającego z rosyjskiej agresji zbrojnej w Ukrainie, musieliśmy utworzyć odpisy aktualizujące wartość należności i udziałów w spółkach zależnych oraz utworzyć odpis aktualizujący wartość aktywów wynikający ze sprzedaży udziałów w spółce zależnej z siedzibą w Rosji. Przewidujemy, że czekają nas jeszcze odpisy na należności w spółce rosyjskiej w drugim półroczu, ale powinniśmy to skompensować lepszymi wynikami sprzedażowymi" - powiedział wiceprezes CDRL.

Jak poinformował, na rynku białoruskim sytuacja jest stabilna.

"Obroty na Białorusi nawet rosną rdr, a pierwsze półrocze było jednym z lepszych pod względem operacyjnym. Drugie półrocze też zapowiada się dobrze. Problemem są różnice kursowe" - powiedział Przybyła.

Wiceprezes CDRL wskazał, że umocnienie dolara wpływa negatywnie na marże spółki.

"Z powodu umocnienia dolara spadły nam marże, szczególnie ta pierwsza marża handlowa. Mamy stosunkowo małe zapasy z ubiegłego roku, więc sprzedajemy dużo odzieży w pierwszych cenach i tego spadku marży nie widać, ale ona spadła o kilka punktów procentowych" - powiedział.

"Kurs dolara rośnie, rosną koszty zakupu towarów w krajach azjatyckich, koszty transportu są nadal wysokie. Dlatego zmuszeni zostaliśmy do podwyższenia cen o ok. 10 proc. rdr przy kolekcji jesiennej, a na wiosnę kolekcja podrożeje o 10-15 proc." - dodał wiceprezes.

Grupa pracuje nad dalszym rozwojem e-commerce. Niedawno uruchomiła e-sklep Mokida.

"31 sierpnia uruchomiliśmy nową platformę multibrandową Mokida. com. Na razie optymalizujemy stronę, zatowarowujemy sklep i mocniej medialnie wejdziemy na rynek w listopadzie. Będą tam dostępne nasze marki Coccodrillo, czy Lemon, ale też nowa marka Mokida, która jest pozycjonowana cenowo nawet 60 proc. niżej niż Coccodrillo i konkurencją dla niej może być Smyk, czy 5-10-15. Znaleźć tam będzie też można produkty uzupełniające, np. zabawki i artykuły piśmiennicze. Planujemy rozwijać ten sklep na rynkach zagranicznych" - powiedział wiceprezes CDRL.

"Skłonność klientów do wydatków na odzież może być niższa, jesteśmy przed falą kryzysu, w portfelach jest coraz mniej pieniędzy i społeczeństwo zaczyna oszczędzać. Dlatego dywersyfikujemy sprzedaż i poszerzamy ofertę. Wyjściem naprzeciw oczekiwaniom jest nowa marka Mokida, którą kierujemy do mniej zamożnych klientów, a w czasie kryzysu na pewno będzie takie zapotrzebowanie" - dodał Przybyła.

Spółka chce też nadal zwiększać obecność na platformach marketplace. Oferta jest dostępna na Amazonie, Allegro, spółka startuje powoli z Zalando.

"W trzecim kwartale wracamy do lepszych wyników w kanale e-commerce i zakładamy, że wrzesień i październik będą lepsze" - powiedział wiceprezes CDRL.

Grupa pracuje nad strategią rozwoju na kolejne lata.

"W połowie listopada planujemy przedstawić strategię CDRL na najbliższe kilka lat. Chcemy pokazać kierunki rozwoju w kanałach offline i online" - powiedział Przybyła.

"Myślę, że w 2023 roku wrócimy na ścieżkę wyników z 2021 roku, m.in. dzięki lepszej ofercie. W tym roku problemem były niskie zapasy, brakowało nam oferty nawet zeszłorocznych produktów, które w Internecie dobrze się sprzedają. Zwiększyliśmy mocno stany magazynowe, w przyszłym roku oferta będzie większa, więc i obroty powinny być wyższe" - powiedział wiceprezes Tomasz Przybyła.

Grupa CDRL to dystrybutor odzieży dziecięcej w Europie Środkowo-Wschodniej. Jest właścicielem marek własnych Coccodrillo, Lemon Explore, Petit Bijou, Broel oraz największej sieci supermarketów dla dzieci na Białorusi - Buslik. W portfolio spółki znajdują się również Sale Zabaw Fikołki, gdzie znajdują się cornery z odzieżą marki Coccodrillo. Produkty marki Coccodrillo dostępne są łącznie w 486 punktach handlowych, a także w sklepie internetowym działającym w 7 wersjach językowych.

Anna Pełka (PAP Biznes)

pel/ gor/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Mercedes-Benz GLS SUV - teraz w promocyjnym leasingu
Mercedes-Benz GLS SUV - teraz w promocyjnym leasingu
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki