W sobotę weszły w życie przepisy Polskiego Aktu o Dostępności, który naklada na banki nowe obowiązki względem osób ze specjalnymi potrzebami, np. starszych czy niepełnosprawnych. Informacje przekazywane klientom muszą być jasne i zrozumiałe z wykorzystaniem więcej niż jednego zmysłu, co docelowo ma wyrównać szanse w dostępie do produktów i usług.


Ustawa z 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług zaczęła obowiązywać 28 czerwca br. Przepisy wprowadzają w życie unijną dyrektywę, czyli Europejski Akt o Dostępności, i nakładają nowe obowiązki zarówno na producentów, jak i usługodawców. Ustawą są objęte takie produkty jak:
- sprzęt komputerowy,
- terminale płatnicze,
- bankomaty i wpłatomaty,
- automaty biletowe,
- czytniki e-booków.
Szeroko rozumiana bankowość detaliczna
Oprócz firm świadczących usługi telekomunikacyjne czy handlu elektronicznego nowe zasady dotyczą również bankowości detalicznej, rozumianej jednak szeroko. W tej grupie znalazły się nie tylko banki, ale także podmioty świadczące usługi finansowe, takie jak udzielanie kredytów konsumenckich i hipotecznych, działalność maklerską, usługi związane z pieniądzem elektronicznym, rachunkiem płatniczym i usługami płatniczymi. W praktyce oznacza to, że przepisy o dostępności muszą wprowadzić także instytucje płatnicze (krajowe i małe), firmy pożyczkowe i SKOK-i.
Dostępność dla osób o szczególnych potrzebach
Celem ustawy jest zapewnienie osobom o szczególnych potrzebach dostępu do produktów i usług cyfrowych na tych samych zasadach co pozostałym obywatelom. Przepisy określają tę grupę klientów szeroko: to nie tylko osoby niepełnosprawne, ale i każdy, kto musi pokonać dodatkowe bariery, aby uczestniczyć w życiu publicznym, czyli np. osoby starsze czy kobiety w ciąży, klienci w spektrum autyzmu itp.
Wyraźna czcionka i różne metody komunikacji
Zgodnie z przepisami informacje o produktach mają być przygotowywane i przekazywane w sposób jasny i zrozumiały, przy wykorzystaniu więcej niż jednego zmysłu (w praktyce zarówno wzrok, jak i słuch). Dotyczy to nie tylko etykiet czy instrukcji, ale także stron internetowych i interfejsów użytkownika w bankowości elektronicznej - informacje mają być przedstawiane czcionką o odpowiednim rozmiarze i kroju, z właściwym kontrastem i odstępami między literami, wierszami i akapitami.
Banki powinny ponadto zapewnić klientom lepszą dostępność treści cyfrowych, umożliwiając np. ich powiększenie, wydłużenie czasu reakcji użytkownika, sterowanie głośnością itp. Dotyczy to także komunikacji: osoby ze szczególnymi potrzebami powinny móc skorzystać z alternatywnej formy komunikacji, np. pomocy konsultanta w aktywacji aplikacji mobilnej, czatu tekstowego, tłumacza języka migowego itp.