REKLAMA
PROMOCJA CITI I BANKIER.PL

Answear nie myśli na razie o przejęciach

2020-12-09 12:16
publikacja
2020-12-09 12:16

Answear. com, platforma cyfrowej sprzedaży odzieży, która rozpoczyna ofertę publiczną, nie ma na razie w planach akwizycji. Liczy na dalszą poprawę rentowności EBITDA - poinformowali przedstawiciele spółki. Answear chce przeznaczać środki na rozwój, o dywidendzie pomyśli za kilka lat.

Answear nie myśli na razie o przejęciach
Answear nie myśli na razie o przejęciach
fot. Marek Wisniewski/Puls Biznesu / / FORUM

"Koncentrujemy się na tę chwilę na rozwoju organicznym. Wydaje się, że to najbardziej skuteczny i bezpieczny model. Gdyby się pojawiły okazje do przejęcia ciekawych podmiotów, które mogłyby wzbogacić nasze portfolio w perspektywicznym segmencie i zgodnie z naszą strategię, to będziemy się przyglądać. Na razie nie mamy takich planów" - powiedział prezes Krzysztof Bajołek na środowej wideokonferencji prasowej.

Answear. com to internetowa platforma sprzedażowa z markową odzieżą, obuwiem oraz akcesoriami, która działa od 2011 r. Spółka prowadzi obecnie działalność w siedmiu krajach Europy Środkowo-Wschodniej: Bułgarii, Czechach, Polsce, Rumunii, Słowacji, Ukrainie oraz Węgrzech. Answear. com oferuje około 90 tys. produktów z ponad 350 światowych marek.

Spółka chce pozyskać z emisji nowych akcji ok. 65 mln zł netto na dalszy rozwój.

25 mln zł Answear chce przeznaczyć na powiększenie oferty produktowej (do 500 marek i 150 tys. produktów), 5 mln zł na rozwój marki własnej, 20 mln zł na wydatki marketingowe na rynkach, na których działa obecnie. 5 mln zł zostanie przeznaczone na inwestycje w rozwój infrastruktury magazynowej oraz IT, a 10 mln zł na rozwój działalności na nowych rynkach.

Plany obejmują wejście platformy do 2024 roku do: Rosji, Kazachstanu, Chorwacji, Słowenii, Grecji, Litwy, Łotwy, Estonii, Serbii, Mołdawii oraz Bośni i Hercegowiny.

W latach 2017-19 średnioroczny wzrost przychodów wyniósł 46 proc.

W 2019 roku przychody Answear ze sprzedaży wzrosły o ok. 40,9 proc. rdr, do 311,2 mln zł. EBITDA wyniosła 9,6 mln zł, a zysk netto blisko 11 mln zł (pod wpływem zdarzeń jednorazowych).

W okresie styczeń-wrzesień 2020 r. Answear miał 263 mln zł przychodów (wzrost o 29 proc. rdr), 18,2 mln zł EBITDA, 12,1 mln zł zysku z działalności operacyjnej oraz 4,4 mln zł zysku netto.

Za ostatnie 12 miesięcy (liczone do końca września 2020 r.) spółka odnotowała 369 mln zł przychodów oraz 23,4 mln zł EBITDA.

"Pozytywnym sygnałem jest sprzedaż listopadowa, która jest wyższa rdr o ponad 60 proc. Spodziewamy się czwartego kwartału na satysfakcjonującym poziomie" - powiedział Jacek Dziaduś, dyrektor finansowy spółki.

Poinformował, że spółka liczy w kolejnych latach na dalszą poprawę rentowności EBITDA.

"W 2019 roku nasza rentowność EBITDA wyniosła 3,1 proc. Dzięki możliwości dalszego skalowania biznesu w pierwszych trzech kwartałach 2020 roku osiągnęliśmy blisko 7 proc. rentowności. To pozwala myśleć, że ta rentowność może być w kolejnych latach jeszcze poprawiana dzięki dalszym optymalizacjom operacyjnym i powiększaniu naszej oferty" - powiedział Dziaduś.

Spółka nie posiada sformalizowanej polityki dywidendowej. Prezes Krzysztof Bajołek poinformował, że spółka chce w najbliższych latach inwestować środki w rozwój.

"Na politykę dywidendową jest trochę za wcześnie. W najbliższym okresie widzimy przed spółką duże możliwości rozwojowe i w to będziemy inwestować wszystkie dostępne środki. Pewnie za parę lat będziemy mogli pomyśleć o takiej polityce. Biznes e-commerce nie jest kapitałochłonny, gdy osiągnie już swój stały poziom dojrzałości. Gdy wejdziemy na rynki, na których chcemy być, rozwiniemy ofertę produktową, wtedy będzie pewnie właściwy czas, by pomyśleć o polityce dywidendowej" - powiedział prezes Bajołek.

Oferta publiczna Answear obejmuje emisję od 1.000.000 do 1.841.000 nowych akcji serii D oraz sprzedaż do 2.523.500 istniejących akcji serii A, należących do funduszu MCI.PrivateVentures FIZ (MCI. TechVentures 1.0), stanowiących do 16,44 proc. kapitału i głosów na WZ.

Ok. 10-15 proc. akcji w ofercie ma zostać zaoferowane inwestorom indywidualnym.

Maksymalna cena akcji oferowanych ustalona została na poziomie 36,5 zł, co oznacza, że łączna wartość oferty może wynieść do 159 mln zł i implikuje potencjalną wycenę całej spółki na poziomie około 645 mln zł.

10 grudnia rozpocznie się proces budowania księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych, który potrwa do 17 grudnia. Zapisy dla inwestorów indywidualnych odbędą się w dniach 10-17 grudnia, a dla instytucji od 18 do 22 grudnia.

Answear planuje zakończyć ofertę do świąt Bożego Narodzenia. Pierwszego dnia notowań akcji spodziewa się do 8 stycznia 2021 r.

Globalnymi koordynatorami oferty, prowadzącymi księgę popytu są mBank oraz Trigon Dom Maklerski.

Obecnie 67,12 proc. w kapitale zakładowym Answear należy do Forum X FIZ, funduszu inwestycyjnego powiązanego z rodziną prezesa Krzysztofa Bajołka. Od 2013 roku mniejszościowym akcjonariuszem jest MCI, który ma pozostałe 32,88 proc. udziałów w kapitale.

Dotychczasowi akcjonariusze zobowiązali się do lock-upu na akcjach spółki przez 12 miesięcy od debiutu. (PAP Biznes)

pel/ ana/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki