ABC Data zamierza w 2018 roku rozwijać obecność na rynkach mobile i chmury publicznej, zakłada też poszerzanie oferty w e-commerce, bezpieczeństwie i gamingu - poinformowała prezes Ilona Weiss. Pozytywnie ocenia wyniki spółki w 2017 roku, zwracając uwagę na wymagające otoczenie rynkowe.
"Będziemy koncentrować się w 2018 roku na rozwoju rynku mobile i cloud, ale także na e-commerce, bezpieczeństwie i gamingu. Nowy gigantyczny światowy trend to IoT, my przygotowujemy naszą spółkę, żeby być konkurencyjni z taką ofertą" - powiedziała podczas piątkowej konferencji prasowej prezes Weiss.
W obszarze mobility ABC Data planuje w tym roku poszerzanie współpracy z kluczowymi producentami i rozmowy na temat wprowadzania nowych marek na rynku europejskim. W 2018 roku spodziewany jest niewielki wzrost rynku urządzeń mobilnych (smartfony, tablety).
Wydatki na usługi i infrastrukturę chmury publicznej (cloud) w 2018 roku na świecie zakładane są na poziomie 160 mld USD, a w 2021 roku mogą one wzrosnąć do 277 mld USD. Według prognoz, w 2021 roku przesył danych związanych z chmurą będzie stanowić nawet 95 proc. całkowitego ruchu w centrach danych. ABC Data zakłada w 2018 roku udostępnienie usługi cloud we wszystkich krajach regionu Europy Środkowo-Wschodniej, a także dodawanie nowych funkcjonalności i poszerzanie oferty.
ABC Data nie podjęła jeszcze decyzji, czy opublikuje prognozy wyników finansowych na 2018 rok. Z zebranych przez PAP Biznes prognoz analityków biur maklerskich wynika, że spodziewają się oni, iż ABC Data w tym roku osiągnie 30,3 mln zł zysku netto, 46,6 mln zł zysku operacyjnego, 51,9 mln zł EBITDA oraz 4,83 mld zł przychodów.
"Budżet na 2018 rok i biznesplan został zatwierdzony przez radę nadzorczą, nie podjęliśmy jeszcze decyzji, czy opublikujemy prognozy na 2018 rok. Jeśli już, to zrobimy to w maju, tak jak przed rokiem" - powiedziała prezes Weiss.
Prognozy ABD Daty na 2017 rok zakładały przychody na poziomie 4,47 mld zł (wykonanie było o 4 proc. wyższe), wynik EBITDA w wysokości 50,5 mln zł (wykonanie +16 proc.), a zysk netto 27,7 mln zł (rzeczywisty wynik okazał się lepszy od prognozy o 24 proc.).
"Jesteśmy bardzo zadowoleni z naszych ubiegłorocznych wyników. Podwoiliśmy wynik EBITDA i zysk netto, a zostało to zrealizowane w ekstremalnie trudnych warunkach rynkowych, przy rosnącej presji cenowej, presji na marże i przy zastoju w zamówieniach publicznych. Na naszym rynku pojawili się globalni gracze, których nie było tutaj jeszcze kilka lat temu, do tego mamy do czynienia z bardzo częstymi zmianami prawnymi i regulacyjnymi" - powiedziała Ilona Weiss.
W 2017 roku ABC Data miała 4,6 mld zł przychodów, 58,7 mln zł EBITDA, 34,4 mln zł skorygowanego zysku netto. Marża ze sprzedaży wyniosła w zeszłym roku 6,1 proc. (wobec 5,3 proc. w 2016 roku).
Struktura sprzedaży ABC Daty w zeszłym roku wyglądała następująco: hardware IT 36,1 proc., smartfony 18,4 proc., komponenty 17,8 proc., hardware sieciowy 7,9 proc., RTV AGD 5,8 proc., nowe technologie mobilne 1,8 proc., inne 12,2 proc.
Jednym z ważnych partnerów ABC Daty jest chiński producent smartfonów Xiaomi. ABC Data we wrześniu 2016 roku została pierwszym oficjalnym dystrybutorem smartfonów Xiaomi w UE. Spółka informowała wtedy, że docelowo chce z Xiaomi osiągnąć 8-9 proc. udziału w polskim rynku smartfonów. W piątek ABC Data poinformowała, że udział Xiaomi w rynku retail w Polsce wyniósł 10 proc., a sprzedaż smartfonów tej marki w 2017 roku zwiększyła się rok do roku dziesięciokrotnie.
ABC Data zapowiada systematyczne poszerzanie portfolio produktów Xiaomi, nawiązanie współpracy z kolejnymi operatorami w Polsce, a także budowę kanału sprzedaży produktów Xiaomi w kolejnych krajach regionu CEE.
ABC Data szacuje swój udział w krajowym rynku dystrybucji IT na 25 proc. W 2017 roku zanotowała wzrost przychodów ze sprzedaży w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, w tym 5 proc. wzrostu w krajach bałtyckich i 9 proc. wzrostu na Węgrzech). Spółka chwali się też wzrostem poziomu marży ze sprzedaży na rynkach regionu CEE rdr.
Za rok 2017 ABC Data wypłaciła 10 mln zł dywidendy zaliczkowej. Prezes Weiss zastrzegła, że nie ma jeszcze decyzji, ile wyniesie ostatecznie dywidenda spółki.
"Zarząd nie podjął jeszcze decyzji co do wielkości dywidendy za 2017 rok. Podtrzymujemy jednak naszą politykę dywidendową" - powiedziała Ilona Weiss.
Polityka dywidendowa ABC Daty zakłada realizowanie wypłat z zysku Spółki dla akcjonariuszy w długim terminie w kwocie ok. 50 proc. zysku netto wynikającego z jednostkowego sprawozdania rocznego Spółki.
Wskaźnik dług netto/EBITDA ABC Daty wyniósł na koniec 2017 roku 1,55x., dług netto spółki wynosi 90,7 mln zł. (PAP Biznes)
pr/ osz/