750 milionów na Przewozy Regionalne

Na ratowaniu Przewozów Regionalnych najlepiej może wyjść - kosztem samorządów - rząd. "Puls Biznesu" dotarł do propozycji porozumienia, które resort infrastruktury chciałby zawrzeć z marszałkami.

(fot. KWS / Bankier.pl)

Wynika z niego, że kwota, przekazana z budżetu państwa Przewozom Regionalnym, "pomniejszy sumę środków, które mają być przyznane samorządom przez Skarb Państwa w latach 2016-20".

Chodzi o pieniądze obiecane w 2008 roku, gdy Przewozy Regionalne były przekazywane samorządom. Wtedy rząd zobowiązał się, że do końca obecnej dekady do Przewozów Regionalnych trafi 3,85 mld złotych na inwestycje. Jeden z planów ratowania kolejowej spółki zakłada, że co najmniej połowę udziałów w niej przejmie państwowa Agencja Rozwoju Przemysłu, płacąc za nie 750 mln złotych. Innymi słowy, państwo wyłoży pieniądze dla Przewozów Regionalnych, by je odzyskać - podsumowuje gazeta.

Wasiak: 600 mln zł na oddłużenie i 150 mln zł na restrukturyzację PR

Przeznaczenie 600 mln zł na oddłużenie Przewozów Regionalnych i 150 mln zł na restrukturyzację tej spółki zapowiedziała w Sejmie minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak. Dodała, że podjęcie decyzji w sprawie PR opóźnia się z powodu wyborów samorządowych.

Posłowie sejmowej komisji infrastruktury wysłuchali w środę informacji minister Wasiak na temat sytuacji w spółce Przewozy Regionalne.

"Proponujemy oddłużenie spółki i przeznaczenie pewnej kwoty na jej restrukturyzację. Musimy mieć jednak podmiot, który podejmie się restrukturyzacji. Na dzisiaj skarb państwa nie ma żadnych udziałów w spółce Przewozy Regionalne, w związku z tym żeby się zaangażować w restrukturyzację, musi takie uprawnienia zdobyć" - zaznaczyła Wasiak.

Resort infrastruktury chciałby wejścia do spółki, jako większościowego udziałowca, inwestora strategicznego, czyli Agencji Rozwoju Przemysłu. "ARP jest w naturalny sposób przygotowana do realizacji takich przedsięwzięć w imieniu skarbu państwa. Porozumienie z ARP zostało już osiągnięte. Agencja wyraziła zgodę na podjęcie się takiej roli" powiedziała minister.

Plan restrukturyzacji PR zakłada, że skarb państwa zasiliłby kwotą 750 mln zł Agencję Rozwoju Przemysłu, a PR wyemitowałyby udziały, które objęłaby ARP - gotówka wpłynęłaby do spółki. Agencja stałaby się większościowym udziałowcem PR, a 600 mln zł przeznaczone zostałoby na oddłużenie spółki, a 150 mln na jej restrukturyzację.

Uda się dojść do porozumienia z samorządami?

Na porozumienie dotyczące oddłużenie i restrukturyzacji PR muszą zgodzić się właściciele spółki, czyli samorządy wojewódzkie. Na razie zgodę wyraziło 7 z 16 marszałków. "Trafiliśmy na niefortunny okres wyborczy. Zarządy wielu województw tłumaczyły, że nie chcą podpisywać zobowiązań, skoro po wyborach mogą być inne składy zarządów. Chcę tak szybko, jak się już ukonstytuują nowe zarządy we wszystkich samorządach, ponowić naszą propozycję" zaznaczyła Wasiak.

Minister powiedziała, że jej celem jest doprowadzenie do zawarcia przez województwa 5-letnich umów z PR na świadczenie usług przewozowych. "Pięć lat to lepsza sytuacja niż zawierane obecnie umowy roczne. Okres pięcioletni daje szanse na bardziej przewidywalne zachowania rynku, a także daje możliwość zapewnienia przewidywalnych warunków restrukturyzacji spółki" - powiedziała Wasiak. Zaznaczyła, że celem jej resortu jest utrzymanie PR jako "podmiotu, który nie ogranicza się do dwóch czy trzech województw, tylko obszarem jego działania jest cały kraj".

Wasiak dodała, że gdyby się nie udało dojść do porozumienia z samorządami, "budżet państwa przejmuje tylko inicjatywę, jeśli chodzi o oddłużenie", natomiast do spółki nie wejdzie wówczas inwestor strategiczny. "Ta wersja przewiduje dalszy podział tej spółki" - podkreśliła.

Największym problemem Przewozów Regionalnych jest zadłużenie

Zaznaczyła, że największym problemem Przewozów Regionalnych jest zadłużenie. "Spółka ma ok. 600 mln zł zadłużenia przeterminowanego" - podkreśliła. Problemem jest także niedoinwestowanie taborowe spółki i wysokie koszty działalności.

Zdaniem szefowej resortu infrastruktury podjęta przed kilkoma laty decyzja o usamorządowieniu PR (ustawa z 2008 roku - PAP), czyli o przekazaniu udziałów w spółce marszałkom województw, nie przełożyła się korzystnie na zarządzanie. "Zaowocowało to dużym rozdrobnieniem właścicielskim i nie nastąpiła od tego czasu jakaś integracja sposobu zarządzania (...), co też przełożyło się na nie najlepsze zawiadywanie sprawami spółki" - powiedziała Wasiak.

Minister - pytana przez PAP o ewentualne zwolnienia związane z restrukturyzacją PR - odpowiedziała: "Nie wiem, ja to pozostawiam zarządowi Przewozów Regionalnych. Naszą intencją jest umożliwienie przeprowadzenia projektu restrukturyzacji, a nie narzucanie go".

Przewozy Regionalne uruchamiają blisko 1,6 tys. pociągów w ciągu doby, z których korzysta dziennie ok. 250 tys. pasażerów - głównie dojeżdżających pociągami do pracy czy szkoły.

IAR/PB./lp/zr/PAP/krm/ gma/

Źródło: IAR

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj

Do rozliczenia PIT 2018 zostało:

WCZYTAJ TWÓJ E-PIT

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 1,7% III 2019
PKB rdr 4,9% IV kw. 2018
Stopa bezrobocia 6,1% I 2019
Przeciętne wynagrodzenie 4 931,8 zł I 2019
Produkcja przemysłowa rdr 5,6% III 2019

Znajdź profil