REKLAMA

7 podatkowych przepisów do poprawki

Barbara Sielicka2010-10-11 06:01
publikacja
2010-10-11 06:01

Kto z nas nie zna stwierdzenia Benjamina Franklina, że na tym świecie pewne są tylko dwie rzeczy: śmierć i podatki. Nasuwa się jednak pytanie, czy podatki zawsze muszą sprawiać nam kłopot? Redakcja Bankier.pl wraz z Kancelarią Prawną Łatała i Wspólnicy sp.k. postanowiła bliżej przyjrzeć się konkretnym przepisom prawa podatkowego i wskazać te, które najbardziej utrudniają życie przedsiębiorcom.

Numer 1: rejestracja podatkowa


Podatkowe kłody na swojej drodze przedsiębiorcy spotykają już podczas rejestracji działalności gospodarczej. Wynika to z braku dostatecznego powiązania przepisów dotyczących rejestracji przedsiębiorców z przepisami związanymi z ich rejestracją podatkową. Problemu tego nie rozwiązało „jedno okienko”, które okazało się fikcją. Przypomnijmy, że przedsiębiorca składa w nim wniosek o wpis do rejestru,  a także wniosek o nadanie numerów REGON i NIP. Z kolei numer NIP wiąże się z uzyskaniem przez przedsiębiorcę statusu podatnika określonego podatku, tzn. z podjęciem pierwszej czynności opodatkowanej lub złożeniem pierwszej deklaracji.

- Obecnie, z uwagi na powszechność opodatkowania podatkiem od towarów i usług aktywności gospodarczej, nadanie numeru NIP w pierwszej kolejności wiązać się będzie z uzyskaniem statusem podatnika VAT. Rejestracji w charakterze podatnika VAT nie można jednak dokonać w tym samym „jednym okienku”. To samo dotyczy wyboru formy opodatkowania podatkiem dochodowym w przypadku osób fizycznych. Niestety, zasada „jednego okienka” wydłużyła czas pozyskiwania numerów REGON i NIP. Instytucje prowadzące rejestry i ewidencje przedsiębiorców są jedynie kolejnym pośrednikiem w przekazywaniu dokumentów. Niejednokrotnie bez numeru REGON lub NIP nie można założyć rachunku bankowego – tłumaczy radca prawny, doradca podatkowy Wiesław Łatała, partner kancelarii Łatała i Wspólnicy sp.k.



Numer 2: aktualizacja danych dla celów podatkowych

Kto choć raz zmienił miejsce zamieszkania lub prowadzenia działalności  gospodarczej, albo zmienił stan cywilny, wie, z jakimi biurokratycznymi obowiązkami to się wiąże. Podatnik przeganiany jest z urzędu do urzędu. Niestety, często po kilku miesiącach okazuje się, że nadal jakieś sprawy podatkowe pozostają nieuregulowane.

Wiesław Łatała komentuje: - Podatnik musi przemieszczać się od okienka do okienka. Nie wystarczy aktualizacja wpisu w rejestrze przedsiębiorców, konieczne jest złożenie aktualizacji zarówno zgłoszenia identyfikacyjnego (NIP), jak i rejestracyjnego (VAT). A to rodzi konieczność wypełniania kolejnych dokumentów.


Numer 3: właściwy organ podatkowy


Kolejne miejsce na naszej liście podatkowych trudności zajmuje właściwość organów podatkowych w sprawach dotyczących poszczególnych podatków. Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z koniecznością odprowadzenia podatku dochodowego oraz z opodatkowaniem podatkiem VAT. Który organ podatkowy jest więc organem właściwym?

- Co do zasady, organem podatkowym właściwym w sprawach podatku VAT jest organ właściwy z uwagi na miejsce wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Natomiast dla podatku dochodowego właściwy jest organ podatkowy miejsca zamieszkania (siedziby) podatnika. Dopiero gdy podatnik VAT wykonuje czynności opodatkowane w obszarze działania kilku organów, ma prawo płacić podatek VAT tam, gdzie płaci podatek dochodowy. Właściwość różnych urzędów skarbowych dla rozliczeń związanych z jedną i tą samą działalnością na pewno nie ułatwia podatnikowi rozliczeń, ani kontaktów z tymi organami – twierdzi nasz ekspert.

Numer 4: opodatkowanie dochodów


Zdarza się, że nawet gdy podatnik będący osobą fizyczną zarejestruje się we wszelkich możliwych rejestrach i ewidencjach, to i tak nie jest traktowany przez organy podatkowe jako osoba prowadząca działalność gospodarczą. Oznacza to, że taki podatnik nie może obliczać i płacić podatku na zasadach właściwych dla przychodów z działalności gospodarczej. Chyba, że udowodni, iż zachodzi choć jedna z następujących okoliczności:
  • ponosi on odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat swoich czynności oraz za ich wykonywanie,
  • czynności tych nie wykonuje pod kierownictwem innych osób, ani w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecających te czynności, 
  • ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

Wiesław Łatała komentuje: - Spełnienie jednego z tych wymagań ma przeciwdziałać przymusowemu – na żądanie pracodawców – samozatrudnianiu się pracowników. Jednak dla początkującego przedsiębiorcy mogą one stanowić problem, gdyż nie zawsze ma on od razu wielu klientów, nie zawsze może decydować, gdzie, kiedy i jak ma wykonać zlecenia, a poza tym to przecież przepisy prawa nakazują mu stosowanie się do wskazówek zlecającego. Ponadto jednym z celów zawierania takich a nie innych umów z kontrahentami jest ograniczenie ryzyka gospodarczego i odpowiedzialności za rezultat podjętych działań.

Numer 5: pożyczki wspólników

Z trudnościami podatkowymi borykają się także wspólnicy w spółkach. Chodzi o udzielanie pożyczek spółkom przez ich wspólników. W niektórych przypadkach są one opodatkowane, w innych już nie. A jak to wygląda w praktyce, wyjaśnia doradca podatkowy.

- Zróżnicowanie opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych pożyczek udzielanych przez wspólników spółkom jest pozbawione istotnego uzasadnienia. W przypadku spółek kapitałowych funkcjonuje zwolnienie pożyczek udzielanych tych spółkom przez ich wspólników. Spółka osobowa otrzymująca taką pożyczkę od wspólnika będzie musiała zapłacić pół procentowy podatek.


Numer 6: „zerowe” deklaracje podatkowe

Nie tylko bezsensowne przepisy prawa podatkowego spędzają przedsiębiorcom sen z powiek. Niejednokrotnie kłopoty podatników wiążą się  z wykładnią lub sposobem stosowania przepisów przez uprawnione instytucje. Wymienić tu należy konieczność złożenia przez podatnika deklaracji „zerowych” w sytuacji, gdy nie osiągnął on ani dochodu, ani straty.

Dlaczego tak się dzieje? - Przepisy nakazują składać zeznania o wysokości osiągniętego dochodu lub starty, a nie zeznanie o ich braku. W praktyce można się spotkać się również z wymaganiem od podatnika złożenia takiej deklaracji, gdy nie podjął jeszcze jakiekolwiek działalności, a nawet gdy nie uzyskał jeszcze numeru NIP – podkreśla Wiesław Łatała.

Numer 7: faktury


W naszym zestawieniu nie mogło zabraknąć tematu wystawiania i przekazywania faktur. Szczególnie, jeżeli omawiamy tworzenie regulacji prawnych, a później ich obchodzenie w drodze wykładni. Przepisy prawa europejskiego umożliwiają sporządzanie, przekazywanie i przechowywanie faktur w dwóch formach: elektronicznej i papierowej. Wersja elektroniczna musi tylko spełniać określone wymogi. Z kolei w orzecznictwach sądów administracyjnych pojawiła się wersja elektroniczno-papierowa, które nie musi spełniać żadnych określonych wymogów. Na czym ona polega?

7595- Chodzi o to, że podatnik sporządza dokument w wersji elektronicznej bez konieczności opatrywania go podpisem elektronicznym, i e-mailem przesyła kontrahentowi plik zawierający taką fakturę (np. plik sporządzony w Wordzie) – mówi nasz ekspert. - Ważne jest tylko to, by podatnik wydrukował sobie kopię, a kontrahent oryginał. Od 11 sierpnia 2010 r. obowiązuje nowa dyrektywa europejska, która wydaje się dopuszczać takie rozwiązanie. Polska ma jednak czas na jej implementowanie do końca 2012 r. Czy jednak takie rozwiązanie jest dopuszczalne już dziś? – pyta Łatała.

W polskim prawie podatkowym można mnożyć wiele  podobnych rozwiązań, które utrudniają zrozumienie przepisów prawa i stosowanie ich przez podatników. Niejasne zapisy występują nie tylko w kwestiach związanych z podatkami. Redakcja Bankier.pl wraz z Kancelarią Prawną Łatała i Wspólnicy sp.k. przyjrzała się także innym przepisom zawartym w licznych ustawach i wytypowała te, które najszybciej powinny być zmienione (czytaj: 8 najpilniejszych zmian w prawie dla przedsiębiorcy).

Barbara Sielicka
Bankier.pl
b.sielicka@bankier.pl

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. z 2007 r. Dz. U. Nr 155, poz. 1095 ze zm.);
  • Ustawa z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (t. j. z 2007 r. Dz. U. Nr 168, poz. 1186 ze zm.);
  • Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. z 2010 r. Dz.U. Nr 51, poz. 307 ze zm.);
  • Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. z 2000 r. Dz. U. Nr 54, poz. 654 ze zm.);
  • Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2004 r. Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
 
Źródło:
Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (1)

dodaj komentarz
~poranhny
zobacz też tutaj:

http://tani-kredyt-gotowkowy.blogspot.com

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki