W lutym do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców trafiło 44 795 nowych aut osobowych – o 2,6 proc. mniej niż w najlepszym pod tym względem 2019 r. W ciągu dwóch pierwszych miesięcy 2025 r. Polacy zarejestrowali z kolei 89 043 samochody kupione w salonach. To nieznacznie wyższy wynik od ubiegłorocznego (+0,3 proc. r/r) i nieznacznie niższy od najlepszego w historii otwarcia roku, jakie miało miejsce sześć lat temu.
Podobnie jak w poprzednich miesiącach najpopularniejszym modelem rejestrowanym przez polskich klientów indywidualnych była jedna z toyot, które wciąż rejestrowane są dwukrotnie częściej niż drugie w zestawieniu południowokoreańskie kie.
Tym razem liderem zestawienia została toyota c-hr (881 szt.). Pierwszą piątkę rankingu popularności wypełniły crossovery i SUV-y. Podium uzupełniły: toyota yaris cross oraz kia sportage a tuż za nim znalazły się: hyundai tucson i dacia duster. W czołowej dziesiątce znalazło się jeszcze miejsce dla hyundaia kona, volkswagena t-roca i lexusa nx.
przewiń, aby zobaczyć całą tabelę
Rejestracje nowych samochodów osobowych w lutym 2025 r. – klienci indywidualni |
|||
---|---|---|---|
Lp. |
Model |
Liczba rejestracji |
Zmiana r/r [w proc.] |
1. |
toyota c-hr |
881 |
+51,6 |
2. |
toyota yaris cross |
647 |
-51,2 |
3. |
kia sportage |
533 |
-21,5 |
4. |
Hyundai tucson |
396 |
-11,2 |
5. |
dacia duster |
380 |
+13,4 |
6. |
toyota yaris |
320 |
-5,6 |
7. |
hyundai kona |
316 |
+79,5 |
volkswagen t-roc |
316 |
-1,6 |
|
9. |
dacia sandero |
309 |
-11,0 |
10. |
lexus nx |
294 |
+157,9 |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego |
Początek 2025 roku to dalszy wzrost popularności aut rodem z Chin. Do plasujących się w czołówce modeli z portfolio MG, w lutym dołączyła omoda 5, którą polscy klienci indywidualni rejestrowali 234 razy.
Co ciekawe, wśród dwudziestu najpopularniejszych modeli lutego i to pod koniec zestawienia, znalazła się tylko jedna skoda – crossover kamiq.
Skoda wciąż pozostaje jednak drugą po Toyocie marką na polskim rynku nowych aut. Stan ten utrzymuje się za sprawą rejestracji dokonywanych przez firmy. Różnice pomiędzy najpopularniejszymi modelami, w porównaniu do poprzednich lat, wyraźnie się jednak zmniejszyły. Najpopularniejsza w lutym toyota corolla była rejestrowana 1474 razy a druga skoda octavia 1224 razy.
Rejestracje nowych samochodów osobowych w lutym 2025 r. – firmy |
|||
---|---|---|---|
Lp. |
Model |
Liczba rejestracji |
Zmiana r/r [w proc.] |
1. |
toyota corolla |
1 474 |
-28,1 |
2. |
skoda octavia |
1 224 |
-21,7 |
3. |
volvo xc60 |
812 |
+64,7 |
4. |
toyota c-hr |
649 |
+1,1 |
5. |
toyota taris |
605 |
-4,6 |
6. |
lexus nx |
596 |
+153,6 |
7. |
kia sportage |
537 |
+3,9 |
toyota rav4 |
537 |
-28,2 |
|
9. |
toyota camry |
477 |
+27,2 |
10. |
toyota yaris cross |
462 |
-41,4 |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego |
Po raz pierwszy w historii podium uzupełnił model z segmentu premium – volvo xc60 (812 szt.). Szóste miejsce należało z kolei do innego modelu z tego segmentu – produkowanego przez koncern Toyoty lexusa nx. Czołową dziesiątkę, z wyjątkiem kii sportage, uzupełniły inne auta z portfolio koncernu Toyoty: toyota yaris, toyota rav4, toyota camry i toyota yaris cross.
O ile wśród „Kowalskich” rosnącą popularność można było zauważyć w przypadku chińskiej Omody, tak firmy częściej stawiali na siostrzaną, również należącą do koncernu Chery Automobile, markę Jaecoo.
Mniej niż co trzecie auta na benzynę
Każdy kolejny miesiąc przynosi coraz mocniejsze odchodzenie od silników spalinowych. W lutym po raz pierwszy w historii udział aut spalinowych nie przekroczył 30 proc. Biorąc pod uwagę dwa pierwsze miesiące 2025 r. wyniósł on 31,4 proc. (-5,6 pp. r/r).
Już ponad połowę rejestrowanych nowych osobówek stanowią hybrydy (zarówno klasyczne HEV jak i tzw. miękkie MHEV), których udział w ogólnej liczbie rejestracji nowych aut wyniósł 51,7 proc. (+4,3 pp. r/r).
Po spadkach notowanych w ubiegłym roku, nieznaczny wzrost notowany jest w przypadku liczby rejestracji aut elektrycznych. W styczniu i lutym w Polsce przybyło blisko 2,8 tys. takich pojazdów – o 12,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Ich udział w rynku nowych aut wzrósł tym samym do 3,1 proc. (+0,3 pp. r/r).