W lipcu do Polski sprowadzono 82 747 używanych samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. To najniższy lipcowy wynik od 2014 r.
Jeszcze przed miesiącem wydawało się, że import używanych aut do Polski znalazł się wreszcie na drodze wzrostowej ku poziomom notowanym przed pandemią. Tymczasem lipiec przyniósł spadek aktywności importerów używanych aut i właścicieli komisów. Lipcowy wynik był o 4 proc. niższy od czerwcowego i jednocześnie o 6,3 proc. niższy względem lipca 2020 r.
Miliona nie będzie
Choć od początku roku do końca lipca do Polski sprowadzono już ponad 556 tys. aut używanych – o 20 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, to według prognoz IBRM Samar, podobnie jak w poprzednim roku import nie przekroczy 1 mln pojazdów.
Trzej królowie komisów
W dalszym ciągu w polskich komisach samochodowych królują trzy modele: audi a4, opel astra i volkswagen golf. W lipcu 2021 r. w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów przybyło ponad 2 tys. używanych egzemplarzy każdego z nich.
Import używanych aut do Polski – najpopularniejsze modele
przewiń, aby zobaczyć całą tabelęLp. | Model | Liczba sprowadzonych egzemplarzy w lipcu 2021 r. | Liczba sprowadzonych egzemplarzy w 2021 r. |
1. | audi a4 | 2553 | 16 720 |
2. | opel astra | 2444 | 15 814 |
3. | volkswagen golf | 2252 | 14 651 |
4. | bmw serii 3 | 1690 | 11 795 |
5. | audi a3 | 1558 | 9975 |
6. | volkswagen passat | 1384 | 8899 |
7. | ford focus | 1353 | 9130 |
8. | opel corsa | 1344 | 9282 |
9. | ford fiesta | 1157 | 8133 |
10. | ford mondeo | 1141 | 7878 |
Źródło: IBRM Samar
Popularność audi a4 nie przekłada się jednak wprost na wyniki samej marki. Audi jest czwartą siłą importu używanych aut do Polski. Pod tym względem królują Volkswagen (57 647 sprowadzone auta od początku roku) oraz Astra (56 585 szt.). Podium uzupełnia Ford (51 764 szt.).
Samochody sprowadzane do Polski w lipcu 2021 r. miały średnio 12 lat. Średni wiek aut, które przyjechały do Polski od początku roku jest nieco wyższy i wynosi 12 lat i 2 miesiące. Auta benzynowe sprowadzone w 2021 r. do Polski miały średnio 13 lat i 4 miesiące, a Diesle 11 lat.
Udział tych ostatnich w imporcie systematycznie jednak spada. Samochody z silnikami wysokoprężnymi w lipcu stanowiły 42,4 proc. ogółu importowanych pojazdów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t.
Sytuacja na rynku aut używanych w lipcu była podobna do obserwowanej na rynku nowych aut. Ruch w salonach samochodowych również był niższy niż w czerwcu i przed rokiem.