Najwięcej problemów internetowych sklepów przed świętami związanych jest z logistyką. Nawet w USA, gdzie świąteczny handel osiągnie w tym roku wartość 27,7 mld dol., w dalszym ciągu zdarzają się problemy z dostawami. Rok temu na opóźnienia skarżyło się 15 proc. klientów. Nic więc dziwnego, że przygotowania do tego okresu rozpoczynają się już bardzo wcześnie - w największym polskim e-sklepie Merlin.pl trwają już od początku roku. Wprowadzono w nim m.in. zautomatyzowany system nadawania przesyłek, a także poprawiono opakowania, aby usprawnić pracę pracowników. We wrocławskim sklepie Hoopla.pl z AGD i RTV oraz elektroniką w okresie przedświątecznym zatrudniani są dodatkowi pracownicy, przede wszystkim do realizacji zamówień. Usprawnienia wprowadzone są również w Empik.com, gdzie już dziś rozpoczął się sezon świąteczny. Jak mówi szef sklepu Tomasz Cisek w tym roku zamówienia będą przyjmowane do ostatnich dni przed świętami.
Detaliczny handel elektroniczny przeżywa obecnie swój wzrost na całym świecie. Jak wynika z informacji podawanych przez Jamesa Ropera, szefa organizacji e-handlowej Interactive Media in Retail Group, w ciągu 10 tygodni przed świętami zakupów w sieci dokona 25 mln Brytyjczyków na łączną kwotę 7 mld funtów. To o ponad 40 proc. więcej niż przed rokiem.
Szybki wzrost handlu online ma również miejsce w Polsce. Jak podaje organizacja IAB Polska jego wartość w 2005 r. wyniosła 3,1 mld zł. Prognoza na ten rok jest o 1,05 mld wyższa i wynosi 4,15 mld zł. Według szacunków firmy badawczej Gemius w 2010 r. udział e-handlu w wartości całego handlu detalicznego w Polsce wyniesie ponad 4 proc. – obecnie jest to 1 proc.
Pomimo wzrostu sprzedaży sklepów internetowych w dalszym ciągu jest ona jednak zbyt mała, aby e-sklepy mogły sobie pozwolić na reklamę. W tym roku od 20 października dużą kampanię reklamową prowadzi Merlin.pl – jej wartość to 3 mln zł. Reklamuje się również serwis aukcyjny Allegro.pl. Poza tymi wyjątkami ciężko znaleźć reklamy innych sklepów. O tym, jak słabo znane są marki polskich sklepów internetowych, może świadczyć fakt, że jedno z czołowych miejsc popularności w Polsce w rankingu firmy Gemius zajmuje amerykański Amazon.com. Zdaniem Tomasza Ciska sytuacja ta jednak ulegnie zmianie w przyszłym roku, kiedy będziemy mieli okazje zobaczyć prawdziwe kampanie reklamowe e-handlu.
A.Ł.
Na podstawie: “Gazeta Wyborcza”
Zbigniew Domaszewicz „E-sklepy – żniwa bez reklam”

























































