Planowane wprowadzenie zakazu handlu w niedziele może mieć negatywny wpływ na wielkość przychodów sklepów sieci CCC - uważa wiceprezes CCC Piotr Nowjalis. Poinformował, że handel w niedziele generował około 15 proc. całości przychodów CCC.


"Jeśli doszłoby do wprowadzenia zakazu handlu w każdą niedzielę, to będzie to miało negatywny wpływ na wielkość przychodów CCC. Handel w niedzielę generuje nam około 15 proc. przychodów, trudno byłoby to zrównoważyć wzrostem przychodów w inne dni tygodnia, chociaż zapewne wzrosłaby nam sprzedaż w piątek, sobotę, czy w zwykle słabsze poniedziałki. Jednak Polacy są przyzwyczajeni do zakupów impulsowych, dlatego zapewne odczulibyśmy negatywnie zamknięcie sklepów w niedziele" - powiedział wiceprezes Nowjalis podczas debaty na Capital Market Forum.
Nowjalis powołał się przy tym na rynek węgierski, gdzie przez rok obowiązywał zakaz handlu w niedziele. Tam CCC nie odczuło dużego spadku sprzedaży z tego powodu.
"Gdy doszło do zamknięcia sklepów w niedziele, sprzedaż rozłożyła się na inne dni tygodnia, dlatego nie odczuliśmy spadku przychodów. Natomiast zredukowaliśmy nasze koszty pracownicze. Gdy ponownie można było otwierać sklepy w niedzielę, koszty nam wzrosły, ale już nie do takiego poziomu jak wcześniej. Są niższe, gdyż w tym czasie przestawiliśmy się na inne, bardziej efektywne, metody zarządzania" - powiedział.
Obecny na debacie Karol Półtorak, który od 1 grudnia będzie nowym wiceprezesem CCC, zwrócił uwagę, że przy zakazie handlu w niedziele, część klientów przeniesie się do internetu, w którym CCC jest obecne za pośrednictwem swojej spółki eobuwie pl.
W raporcie analitycznym z października Adrian Skłodowski z DM PKO BP zwracał uwagę, że zakaz handlu w niedziele powinien przełożyć się na oszczędności CCC po stronie kosztowej - spadek zatrudnienia (zniknie konieczność zatrudniania personelu w niedziele), co przy konieczności częściowego przesunięcia (na piątek i sobotę) może dać 7-12 mln zł oszczędności rocznie.
CCC rozmawia o sklepach franczyzowych w krajach Zatoki Perskiej
CCC prowadzi rozmowy z jednym z franczyzobiorców zainteresowanych współpracą z polską firmą w krajach Zatoki Perskiej - poinformował wiceprezes CCC Piotr Nowjalis. Według zapewnień ewentualnego partnera, mógłby on otworzyć w najbliższych latach 100 sklepów pod marką CCC.
"Prowadzimy rozmowy z jednym z franczyzobiorców, zainteresowanych otwieraniem sklepów pod naszą marką w krajach Zatoki Perskiej. Deklaruje on, że mógłby w najbliższych latach otworzyć na tamtejszych rynkach 100 sklepów z naszymi produktami" - powiedział Nowjalis podczas debaty na Capital Market Forum.
CCC prowadzi obecnie 760 sklepów własnych, z czego 424 sklepy w Polsce, a resztę w Czechach, Słowacji, na Węgrzech, w Austrii, Chorwacji, Niemczech, Słowenii, Bułgarii i w Rosji.
Sklepów franczyzowych CCC ma 62, w tym przede wszystkim w Rumunii (44 sklepy), a także w Kazachstanie, na Ukrainie, Łotwie, Litwie i w Estonii.
CCC chce co roku zwiększać powierzchnię handlową swoich sklepów o około 100 tys. m kw., co powinno przynosić wzrost przychodów o 1 mld zł rocznie.
Wiceprezes podtrzymał wcześniejsze zapowiedzi, że CCC ograniczy swoją ekspansję w Niemczech, gdzie koszty w dalszym ciągu przekraczają przychody. Nowjalis poinformował, że strata z działalności w Niemczech może sięgnąć na koniec 2016 roku 80 mln zł.
"Jesteśmy mocni w krajach Europy Środkowo-Wschodniej i chcemy tutaj umacniać naszą pozycję. Uznaliśmy, że w interesie naszych akcjonariuszy jest, żebyśmy ograniczyli ekspansję w Niemczech, gdyż nie jest ona rentowna" - powiedział Nowjalis.
Dodał, że w tym roku rentowność netto grupy CCC wyniesie około 10 proc., już przy uwzględnieniu planowanej straty w Niemczech.
CCC planuje emisję obligacji na rynku krajowym lub zagranicznym
CCC planuje emisję obligacji na rynku krajowym lub zagranicznym o wartości kilkuset milionów złotych - poinformował wiceprezes spółki Piotr Nowjalis.
"CCC planuje wyjść na rynki długu. (...) Emisja obligacji możliwa jest na rynku krajowym lub zagranicznym" - powiedział.
Wyjaśnił, że może mieć ona wartość kilkuset milionów złotych.
Dodał, że terminu emisji jeszcze nie ma.
Rentowność netto CCC w '16 wyniesie ok. 10 proc.
Rentowność netto CCC w tym roku wyniesie ok. 10 proc. - poinformował wiceprezes spółki Piotr Nowjalis. Dodał, że spółka szacuje, że strata na działalności w Niemczech sięgnie 80 mln zł.
"Rentowność netto CCC w tym roku wyniesie ok. 10 proc. przy stracie na działalności w Niemczech planowanej na poziomie 80 mln zł" - powiedział.
Obecnie w Niemczech CCC ma 71 sklepów.
Przedstawiciele firmy zapowiadali niedawno, że jeśli firmie nie wzrośnie rentowność w Niemczech, to znacząco ograniczy ona tempo ekspansji w tym kraju.
(PAP)
pr/ asa/