Po raz pierwszy od 30 miesięcy liczba ogłoszeń o upadłości konsumenckiej w miesiącu była niższa niż 1500. Lutowe wyniki to raczej nie efekt kalendarzowy. Liczba przypadków była o niemal jedną piątą niższa niż rok wcześniej.


Luty 2025 r. okazał się zdecydowanie nietypowym miesiącem w ostatniej historii upadłości konsumenckiej w Polsce. Z danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej wynika, że na ogłoszenie bankructwa zdecydowało się wówczas 1418 osób. W porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku oznacza to spadek o blisko 20 proc., a w zestawieniu z lutym 2023 r. – o 17 proc.
W danych o procesach upadłościowych konsumentów widać było w ostatnich kilkunastu miesiącach nieznaczne wahania. Wciąż jednak średnia liczba ogłoszeń zbliżona była do wyników odnotowywanych w poprzednich latach. Luty 2025 r. przełamuje ten trend – po raz pierwszy od sierpnia 2022 r. liczba bankructw spadła poniżej granicy 1,5 tys.


Zbliża się nowy rozdział?
Gwałtowny wzrost liczby upadłości konsumenckich miał miejsce w 2020 r. Główną przyczyną zwiększonego zainteresowania procedurą „nowego startu” były zmiany w regulacjach prawnych. Wcześniej osoby, które rażącą niedbałością przyczyniły się do powstania niewypłacalności, nie mogły liczyć na skorzystanie z instytucji bankructwa.
Po liberalizacji przepisów nawet umyślne doprowadzenie do finansowej katastrofy nie jest przeszkodą. Stopień winy dłużnika analizowany jest na dalszym etapie procedury i ma wpływ na warunki planu spłaty.
Liczba ogłoszeń o upadłości konsumenckiej ustabilizowała się na poziomie ok. 5 tys. spraw kwartalnie. W 2024 r. padł jeszcze historyczny rekord zainteresowania bankructwem, ale wyniki z 2023 r. zostały przebite zaledwie symbolicznie. Przybyło wówczas łącznie 21187 bankrutów, w porównaniu z 21 tys. rok wcześniej.
Z danych COIG wynika, że najwięcej upadłości na 10 tys. mieszkańców odnotowuje się w województwach śląskim, kujawsko-pomorskim oraz lubuskim. W 2024 r. najmłodszy bankrut miał 11 lat, a najstarszy – 96.
Lutowe odchylenie może okazać się efektem działania jednorazowych czynników, ale niewykluczone jest także że zwiastuje lekką tendencję spadkową w kolejnych okresach. Z danych publikowanych przez Biuro Informacji Kredytowej wynika, że nadal poprawia się jakość spłat niemal wszystkich typów kredytów, z wyjątkiem kredytów ratalnych. Zjawisko to obserwowane jest od początku 2024 r. i można je uznać za jeden z czynników mających wpływ (z opóźnieniem) na liczbę upadłości konsumentów.