Do podwyżek OC przyznaje się Generali TU. Roman Lesik, dyrektor departamentu ubezpieczeń komunikacyjnych w Generali TU, potwierdza, że w ciągu ostatniego roku składki wzrosły w całej Polsce. W zależności od regionu skok ten wynosił od kilku do 20 proc.
5 – proc. wzrost ceny polis zanotowało Allianz TU, o 6 proc. wzrosły ceny składki w TU Compensa, podwyżki nie ominęły również HDI Samopomoc.
Z kolei Warta i PZU zapewniają, że nie podniosły składek OC, bo są na „właściwym poziomie”. Marek Molak, starszy radca w Polskiej Izbie Ubezpieczeń, uważa, że większość towarzystw oferuje polisy na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego.
Innego zdania są pracownicy firm ubezpieczeniowych. Podkreślają, że ceny polis rosną i będą szły w górę, bo wartość wypłacanych odszkodowań rośnie w szybkim tempie. Mariusz Wichtowski, prezes Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych uważa, że polisy będą sukcesywnie szły w górę. Zwiększyła się nasza mobilność. Częściej wyjeżdżamy za granicę, a towarzystwa odnotowują więcej wypadków poza Polską. W 2004 r. liczba kolizji spowodowanych przez Polaków za granicą wzrosła o 30 proc. Średnia wysokość odszkodowania wypłaconego z tego tytułu wyniosła 4 tys. euro, w porównaniu do 1 tys. euro odszkodowania za wypadek w kraju. W UE są droższe nie tylko koszty naprawy samochodu, ale również wysokość roszczeń, choć tutaj można zauważyć pewne zmiany. W br. najwyższe zasądzone odszkodowanie w Polsce na rzecz osoby poszkodowanej w wypadku wyniosło 800 tys. zł
Wszystko wskazuje na to, że czeka nas cenowa rewolucja. W 2004 r. przypis składki OC wzrósł o 8 proc., podczas gdy wartość wypłacanych odszkodowań wzrosła o 10 proc. Jeśli ta tendencja się utrzyma towarzystwa będą zmuszone podnieść składki OC, by poprawić rentowność ubezpieczeń komunikacyjnych.
J.B.
Źródło: „Gazeta Prawna”






















































