REKLAMA
TYLKO U NAS

Przetarg na budowę tunelu dla Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią cieszy się zainteresowaniem

2024-10-16 07:18
publikacja
2024-10-16 07:18

Firmy są zainteresowane przetargiem na budowę tunelu dla Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią - poinformowała PAP spółka Centralny Port Komunikacyjny. Dodano, że wydłużony został termin otwarcia ofert.

Przetarg na budowę tunelu dla Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią cieszy się zainteresowaniem
Przetarg na budowę tunelu dla Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią cieszy się zainteresowaniem
/ CPK

Jak przekazała spółka, w toku trwającego postępowania przetargowego na budowę tunelu dla Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią wpłynęły odwołania do treści Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ), odbyły się rozprawy w Krajowej Izbie Odwoławczej, przez co zaszła konieczność modyfikacji specyfikacji.

"Jednocześnie z uwagi na skalę przedsięwzięcia oraz zapytania potencjalnych oferentów, aby zapewnić właściwy czas oferentom na zapoznanie się z odpowiedziami na pytania, zamawiający wydłużył termin otwarcia ofert. (...) Złożone odwołania oraz pytania do przetargu wskazują, że jest zainteresowanie rynku ogłoszonym przetargiem" - dodano.

Jak podano w Specyfikacji Warunków Zamówienia, otwarcie ofert w przetargu ma nastąpić 8 listopada tego roku.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny poinformowała 29 lipca br., że ogłosiła przetarg na budowę 4,6-km tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w rejonie Łodzi Fabrycznej. Otwarcie ofert zaplanowano wtedy na koniec września.

Jak poinformowała w komunikacie spółka CPK, tunel dalekobieżny jest kluczowym elementem tzw. Y, czyli projektowanej trasy Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, Centralnym Portem Komunikacyjnym, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Po zakończeniu budowy trasy z Łodzi do Warszawy, co ma nastąpić w 2032 roku, podróż między tymi miastami skróci się do ok. 40 minut.

Tunel pod centrum Łodzi, który zostanie wydrążony tarczą zmechanizowaną TBM o średnicy ok. 14 metrów, będzie miał ok. 4,6 km długości. Wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach.

Na realizację zamówienia wykonawca będzie miał 46 miesięcy od podpisania umowy.

Jak podała spółka, pociągi jadące linią kolejową nr 85 (LK85) od strony Warszawy będą wjeżdżać do tunelu z dworca Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię znajdzie się na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej LK14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym znajdzie się rozwidlenie "Y" na Wrocław i Poznań.

Komora startowa, umożliwiająca start drążenia za pomocą tarczy zmechanizowanej TBM, powstaje w okolicach osiedla Retkinia – na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej. Prace prowadzone są przez firmę Budimex, z którą w grudniu 2023 r. spółka CPK podpisała umowę wartą 147 mln zł netto. Zgodnie z kontraktem prace powinny zakończyć się jeszcze w tym roku.

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system kolei dużych prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. (PAP)

pif/ mmu/ mhr/

Źródło:PAP
Tematy
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING
Załóż konto osobiste w apce Moje ING i zgarnij do 600 zł w promocjach od ING

Komentarze (1)

dodaj komentarz

Powiązane: CPK - Centralny Port Komunikacyjny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki