Nowa strategia Orbisu



Nowa strategia Orbisu

ZA ROK MOŻLIWA EMISJA AKCJI DLA ACCORA

Sprzedaż 35,37-proc. pakietu akcji Orbisu, konsorcjum któremu przewodzi francuski Accor może wkrótce przynieść wymierne efekty dla spółki - twierdzą analitycy. Właściwie dla polskiej firmy hotelarskiej najważniejszym partnerem z całego konsorcjum jest Accor, ponieważ jest on inwestorem branżowym. Jednak, jak widać po wspólnych przedsięwzięciach (np. budowa biurowca w centrum Poznania), współpraca spółki z GTC - który wcześniej deklarował się, że jest jedynie inwestorem finansowym - równie przynosi wymierne korzyści. Jedynie DB Overseas - podmiot zależny od Deutsche Banku jest pasywnym inwestorem finansowym.

Orbis, największa polska firma hotelarska, jak wiele innych naszych przedsiębiorstw zaczął borykać się ze sporymi problemami. Przyczyn składających się na ten stan rzeczy jest wiele i są one zróżnicowane. Ostatnio obserwujemy spadek atrakcyjności naszego kraju w oczach zachodnich turystów. Podstawowym problemem wydaje się być także znaczna aprecjacja naszej waluty. Spowodowała ona relatywnie wysoki poziom cen usług hotelarskich (w porównaniu do poprzednich dziesięcioleci). Ceny te stały się niewątpliwie porównywalne do tych, które oferują hotele zachodnie, a turysta pragnący wyjechać na ”tanie wakacje” zaczął omijać nasz kraj. Nie w tym jednak leży sedno całego problemu. Nasze władze wciąż nie przykładają zbyt wielkiej wagi do promocji Polski za granicą. Spotykamy się natomiast wielokrotnie (głównie wśród zachodnich mediów) z antyreklamą opisującą zaściankowość Polaków i wzrost przestępczości w naszym kraju. Na spadek frekwencji w naszych hotelach mają również ciągle odczuwalne reperkusje kryzysu rosyjskiego. Ograniczyło to w znacznym stopniu wizyty wschodnich biznesmenów i turystów.

Spółka więc stanęła przed bardzo trudnym problemem, borykając się z restrukturyzacją i modernizacją swej bazy Orbis musiał pomyśleć nad podniesieniem atrakcyjności swych usług. W swej nowej strategii Orbis planuje zatem, aby dzięki umowie franchaisingowej część prowadzonych hoteli miała szeroko rozpoznawalne światowe marki. Należą one do francuskiego inwestora strategicznego, a są nimi m.in.: Mercure, Ibis czy też Novotel. W umowie franchaisingowej nie wchodzi w grę jedynie korzystanie z marki Formula 1. Dodatkowo Francuzi powiększą bazę hotelową Orbisu o sześć już istniejących hoteli i drugie tyle znajdujących się w budowie. Dzięki temu jednak prawdopodobnie wzrośnie ich wpływ na wewnętrzną politykę Orbisu.

Nie jest jeszcze ustalone w jaki sposób spółka zapłaci francuskiemu inwestorowi. Może się to odbyć na zasadzie objęcia przez Accor nowej emisji akcji Orbisu, zapłaty gotówką, wchodzi też w grę opcja mieszana - powiedział PG Maciej Grelowski, prezes Orbisu. Dodając, że o ostatecznej formie zapłaty zadecyduje walne zgromadzenie akcjonariuszy spółki, ponieważ trzeba będzie przeanalizować wycenę i wartość wnoszonego przez Accor majątku.

Zdaniem ekspertów, wartość walorów spółki, jeśli dojdzie do nowej emisji, nie ulegnie widocznej deprecjacji, ponieważ nowa emisja będzie prawdopodobnie miała miejsce dopiero za rok.

PIOTR BURZA

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne
MARKA 0,00% 0,60
2020-02-17 11:00:00
WIG 0,11% 57 957,76
2020-02-19 17:15:01
WIG20 0,08% 2 115,18
2020-02-19 17:15:00
WIG30 0,13% 2 440,92
2020-02-19 17:15:00
MWIG40 0,25% 4 060,59
2020-02-19 17:15:01
DAX 0,79% 13 789,00
2020-02-19 17:37:00
NASDAQ 1,00% 9 830,48
2020-02-19 20:15:00
SP500 0,62% 3 391,18
2020-02-19 20:15:00

Znajdź profil

Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.