Ministerstwo Finansów odwołało zalecenia dotyczące rozsyłania przez urzędy skarbowe tzw. pism behawioralnych, poinformował Marcin Łoboda, Szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). W ostatnich miesiącach skarbówka wysłała około 3,6 tys. pism do podatników, którzy m.in. byli podejrzani o przestępstwo, ale organowi brakowało na to dowodów.


Jak informował Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO), zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej miał wydać ogólne wytyczne dyrektorom izb administracji skarbowej. Według instrukcji organy miały wysyłać pisma behawioralne, czyli nieformalne pisma z ewentualnymi zastrzeżeniami co do prawidłowości wywiązywania się przez podatników z obowiązków podatkowych. Są one wysyłane w szczególności gdy służby:
- mają wątpliwości, czy podatnicy poprawnie wykonują obowiązki podatkowe, ale nie mają na to dowodów;
- pozyskały informacje, które nie spełniają przesłanek do wszczęcia na ich podstawie kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego;
- podjęły czynności sprawdzające wobec podatnika, ale go o tym nie zawiadomiły;
- nie znalazły uzasadnienia, aby podjąć czynności sprawdzające z udziałem podatnika, bo uznały, że może to być nieekonomiczne.
Ministerstwo Finansów 22 lutego 2024 r. zaleciło urzędom skarbowym wstrzymanie wysyłki pism behawioralnych z uwagi na konieczność weryfikacji celowości i zasadności takiej formy działania, poinformował Marcin Łoboda, Szef Krajowej Administracji Skarbowej.
"Wiele naruszeń przepisów prawa podatkowego wynika z braku świadomości podatników, że dane zdarzenie faktyczne rodzi obowiązki wynikające z regulacji prawa podatkowego. Istota korespondencji behawioralnej polega zatem na wsparciu i ukierunkowaniu podatników w prawidłowym wypełnianiu obowiązków podatkowych, co ogranicza konieczność podjęcia sformalizowanych procedur kontrolnych w tym zakresie" - napisał Marcin Łoboda szef Krajowej Administracji Skarbowej w odpowiedzi na wniosek RPO.
Od 11 grudnia 2023 r. urzędy skarbowe rozesłały do podatników łącznie 3639 pism behawioralnych, na które podatnicy zareagowali w 1609 przypadkach. Podatnicy najczęściej reagowali złożeniem deklaracji podatkowej albo jej korekty, a także udzielali wyjaśnień w danej sprawie, informuje Ministerstwo Finansów.
DF