Trwa nabór wniosków o dopłaty dla właścicieli domów jednorodzinnych w nowym programie „Czyste powietrze”. O dofinansowanie mogą starać się osoby fizyczne chcące planujące termomodernizację i wymianę źródeł ciepła w swojej nieruchomości.
O planowanym na jesień br. starcie nowego programu ekodopłat dla właścicieli domów jednorodzinnych Ministerstwo Środowiska informowało już od kilku miesięcy (zobacz: „Od września nabór wniosków w programie Czyste powietrze”). Nabór wniosków potrwa do 31 grudnia 2027 r. W budżecie zaplanowanego na lata 2018-19 programu zaplanowano do wydania 103 mld zł, z czego w ramach dotacji 63,3 mld zł, a pod postacią pożyczek zwrotnych 39,7 mld zł. Przypominamy, kto i na jakich warunkach może starać się o te pieniądze. Maksymalny koszt inwestycji, od których liczona jest dotacja, wynosi 53 tysiące złotych.


Na co i dla kogo pieniądze z programu „Czyste powietrze”
U podstaw nowego programu leży walka z nadmiernym zanieczyszczeniem powietrza. Pieniądze są przeznaczone na prace mające na celu poprawę efektywności zarządzania energią w gospodarstwach domowych, a w efekcie zmniejszenie lub uniknięcie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń wprowadzanych do atmosfery przez domy jednorodzinne.
O dopłaty mogą ubiegać się ich osoby fizyczne:
- właściciele i współwłaściciele już istniejących domów jednorodzinnych,
- osoby posiadające zgodę na rozpoczęcie budowy nowego budynku jednorodzinnego.
Pieniądze mogą pomóc w wymianie, zakupie i montażu źródeł ciepła oraz termomodernizacji, co w praktyce oznacza możliwość sfinansowania m.in.:
- ocieplenia domu,
- wymiany okien i drzwi,
- montażu lub modernizacji instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody,
- wymiany starego, wysokoemisyjnego kotła grzewczego na paliwo stałe,
- instalacji odnawialnych źródeł energii (kolektorów słonecznych, instalacji fotowoltaicznej),
- montażu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła.
Inwestycje przewidziane we wniosku należy zrealizować w terminie nie dłuższym niż 24 miesiące od podpisania umowy o dofinansowanie, ale nie później niż do 30 czerwca 2029 roku. Co ważne, dofinansowaniem mogą zostać objęte także inwestycje już rozpoczęte, jednak nie dawniej niż w ciągu 12 miesięcy przed złożeniem wniosku (nie mogą być zakończone przed złożeniem wniosku).
Jakie dofinansowanie można dostać
Program „Czyste powietrze” polega na zwrocie kosztów poniesionych przez wnioskodawcę. Dofinansowanie wynosi od 30 do 90 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji – a jego konkretna wysokość będzie uzależniona od dochodu na osobę w gospodarstwie domowym. Czym niższy dochód – tym większe dofinansowanie będzie można otrzymać. Żeby otrzymać maksymalną stawkę, miesięczny dochód na osobę nie może przekroczyć 600 zł. Jeżeli natomiast przewyższy 1600 zł, maksymalne dofinansowanie wyniesie 30 proc. kosztów kwalifikowanych.
W ramach pojedynczej inwestycji można uzyskać zwrot części kosztów, jeśli nie przekraczają kwoty 53 tys. złotych. Przy maksymalnym, 90-procentowym poziomie wsparcia, oznacza to zwrot w kwocie nawet 47,7 tys. zł. Jeśli koszty inwestycji będą większe, istnieje możliwość dofinansowania w formie zwrotnej pożyczki (okres spłaty do 15 lat, oprocentowanie nie więcej niż WIBOR 3M + 70 pkt bazowych, ale nie mniej niż 2 proc. rocznie). Minimalny koszt inwestycji umożliwiający wnioskowanie o dopłaty to 7 tysięcy złotych.
Jak uzyskać dopłaty z programu „Czyste powietrze”
Wojewódzkie fundusze podpowiadają wnioskodawcom, że uzyskanie dopłat zamyka się w kilku krokach. Urzędnicy wymieniają kolejno:
- Zapoznanie się z zasadami programu, formularzem wniosku i wymaganymi dokumentami
- Ustalenie potrzeb budynku, które powinny być określone w audycie energetycznym lub uproszczonej analizie energetycznej, którą jeszcze przed realizacją inwestycji zweryfikują przedstawiciele Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW).
- Złożenie wniosku wraz z wymaganymi dokumentami (w ty potwierdzającymi dochód).
- Wizytację pracowników WFOŚiGW celem potwierdzenia, że stan budynku jest zgodny z deklaracją złożoną we wniosku o dofinansowanie.
- Podpisanie umowy o dofinansowanie po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku.
- Złożenie wniosku o płatności – środki będą wypłacane w transzach, po zrealizowaniu kolejnych etapów inwestycji.
- Zakończenie inwestycji – potwierdzone wizytą przedstawiciela WFOŚiGW. Warto przy tym pamiętać, że w ciągu 3 kolejnych lat możliwa jest kontrola „utrzymania projektu”, czyli trwałości inwestycji.
- Rozliczenie inwestycji – po pozytywnej weryfikacji przedsięwzięcia przez urzędnika Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Gdzie i kiedy złożyć wniosek
Nabór wniosków o dopłaty w programie „Czyste powietrze” ruszył 19 września i potrwa do 31 grudnia 2027 roku. Zgłoszenia będą rozpatrywane na bieżąco. Formularze można składać do Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej drogą elektroniczną.
Terminy rozpatrywania wniosków w poszczególnych województwach, a także sposób wypełnienia wniosku można znaleźć na stronach internetowych poszczególnych WFOŚiGW.
Spotkania informacyjne w całej Polsce
We wrześniu i październiku Ministerstwo Środowiska organizuje w gminach w całej Polsce cykl kilkuset spotkań edukacyjnych poświęconych programowi „Czyste powietrze”, gdzie można bezpośrednio uzyskać informacje jak ubiegać się o dofinansowanie na termomodernizację domu.


Daty i miejsca wydarzeń można sprawdzić na stronie mos.gov.pl w zakładce „Harmonogram spotkań”.