
We wtorek w przemówieniu przed irlandzkim parlamentem minister finansów Irlandii Brian Lenihan powiedział, że sprzedaż aktywów ma się rozpocząć "natychmiast".
"Podstawowe elementy planu są już jasne. Allied Irish Bank ma być gotowy do podniesienia kapitałów przez sprzedaż swoich zagranicznych aktywów. Jako pierwszy krok w celu spełnienia swoich potrzeb kapitałowych bank natychmiast rozpocznie proces sprzedaży aktywów w USA, Polsce i w Wielkiej Brytanii. Sprzedaż tych aktywów ma być zakończona w tym roku" - powiedział Lenihan.
Według AIB, środki pozyskane ze sprzedaży tych aktywów zapewnią większą część środków na zaspokojenie potrzeb kapitałowych. Bank ma podnieść kapitał o co najmniej 7,4 mld euro do końca 2010 roku.
Lenihan uważa, że inwestorzy prywatni, chociaż otrzymają szansę wzięcia udziału w emisji akcji AIB, raczej nie będą w stanie objąć jej w całości. Dlatego Irlandia może stać się większościowym akcjonariuszem banku, który ma w dalszym ciągu być bankiem notowanym na giełdzie.
AIB ma 70,36 proc. akcji BZ WBK. (PAP)
pr/ asa/ her/ gma/

Konsolidacja sektora bankowego w Polsce staje się nieunikniona. Z jednej strony będzie ona efektem polityki globalnych instytucji finansowych, które ponoszą dziś konsekwencje kryzysu finansowego. Kolejno jednak można wskazać czynniki zmian na rynku lokalnym, jakim jest Polska. Oligopol bankowy z jakim mamy do czynienia nie stwarza zbyt dobrych warunków dla rozwoju banków średniej wielkości. Decyzja AIB może być więc nie tylko konsekwencją kryzysu, ale też oceny perspektyw rozwoju biznesu. AIB doszło być może do wniosku, że w Polsce nie będzie mogło być pierwszym bankiem, wiec lepiej sprzedać biznes, gdy jest on kwitnący. Dla klientów na razie nic się nie zmieni, ale w perspektywie dużo będzie zależało od tego kto kupi bank. Jeśli będzie to instytucja, która w ten sposób uzupełni swój dotychczasowy profil działalności może dojść do pozytywnych efektów synergicznych. Jeżeli nie, możemy mieć powtórkę z fuzji Pekao z Bankiem BPH, gdy klienci odczuli negatywne efekty pogorszenia jakości obsługi.