Za ile do internetu
MAŁE I ŚREDNIE PRZEDSIĘBIORSTWA WYBRAŁY SDI
SDI - szybki dostęp do Internetu, lub z numer dostępowy Telekomunikacji Polskiej - to najpopularniejsze sposoby podłączenia się do Internetu. Korzysta z nich prawie 3/4 małych i średnich przedsiębiorstw. O konkurencj w zasadzie nie można na razie mówić.
Większość małych i średnich firm (prawie 62 procent) wydaje na połączenia z Internetem miesięcznie nie więcej niż 250 zł. Druga pod względem liczebności grupa płaci od 1000 do 2000 zł. Pozostałe grupy małych i średnich przedsiębiorstw - te, które płacą między 250 zł a 1000 zł lub ponad 2000 zł miesięcznie - są zdecydowanie mniej liczne.
TP wciąż największym dostawcą
Telekomunikacja Polska ma w swojej ofercie sześć sposobów dotarcia do sieci. Najczęściej używanym przez sektor małych i średnich przedsiębiorstw jest SDI. Zaletą oferty jest to, że zapewnia całodobowy dostęp do sieci, jednocześnie nie powodując zajęcia linii telefonicznej. Co jest słabą stroną oferty? Otóż, w dalszym ciągu jest to tzw. usługa w fazie pilotażowej. Oznacza to, że w wielu miejscach w Polsce na razie nie jest dostępna. Albo jak woli TP - będzie dostępna w bliżej nieokreślonej przyszłości. Instalacja SDI kosztuje 999 zł. Jest to koszt jednorazowy. Potem za korzystanie z sieci trzeba płacić 160 zł miesięcznie.
Numer dostępowy pociąga za sobą stosunkowo niewielkie koszty (33 grosze za trzy minuty, po godzinie 18.00, 33 grosze za 6 minut). Niestety, korzystanie z sieci powoduje, że linia telefoniczna jest zajęta. A na to małe i średnie firmy nie mogą sobie pozwolić.
Najłatwiejsza forma podłączenia się do Internetu to bez wątpienia metoda dial up. Nie uiszcza się żadnych opłat za podłączenie do sieci. Jednak przy intensywnym korzystaniu z Internetu takie rozwiązanie przestaje się opłacać. SDI jest lepszym wyjściem dla małych i średnich przedsiębiorstw. Początkowa opłata za instalację może być jednak problemem, zwłaszcza dla małych firm - powiedział PG Janusz Krasnopolski, wiceprezes Getin, centrum e-biznesu dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Coraz więcej stałego dostępu
Stałe łącza to kolejna metoda podłączenia do sieci. Pozwalają na przesyłanie dużych pakietów informacji. Koszt korzystania z takich usług uzależniony jest od wielu czynników. Dla przykładu łącza stałe o przepustowości 64-256 kbps to w TP wydatek rzędu 1200 zł (opłata instalacyjna) i abonament miesięczny w wysokości 980 zł. Dostęp do Internetu przez łącza stałe przekracza jeszcze możliwości finansowe wielu małych i średnich firm. Pociąga za sobą inwestycje w dodatkowe urządzenia i usługi.
Stały dostęp do Internetu będzie się jednak stawał coraz bardziej popularny. Rozwój usług ASP w Polsce przyspieszy ten proces. Stałe łącze będzie najlepszym rozwiązaniem dla firmy, która np. będzie prowadzić swoją księgowość przy pomocy aplikacji znajdującej się na serwerze dostawcy usług ASP.
Wchodzenie małych i średnich firm w e-commerce także wpłynie na szersze korzystanie przez nie ze stałego dostępu do Internetu - powiedział PG Marcin Warszewski z firmy doradczej Arthur Andersen.
Za jakość trzeba płacić
ISDN, oferowana między innymi przez TP i Netię, cyfrowa technologia transmisji danych, charakteryzuje się lepszą jakością połączeń i szybszym transferem danych. Jakość kosztuje. Abonament dla takiej oferty w TP jest dwa razy droższy, impulsy natomiast naliczane są standardowo. Należy tutaj podkreślić, że w ramach ISDN można jednocześnie rozmawiać przez telefon i serfować po Internecie.
Konkurencją dla TP starają się być m.in. Netia i Tele2. Druga z tych firm oferuje małym i średnim firmom dostęp do Internetu drogą radiową - Air2.Net. Za bezprzewodowe i szerokopasmowe łącze o przepustowości 128 kbps klient musi zapłacić miesięcznie 949 zł netto.
ANNA KRZYSZCZAK, ANNA LAŚKIEWICZ