Wrocław: na przełomie 2019 i 2020 r. po mieście będą jeździć elektryczne autobusy

Na przełomie 2019 i 2020 r. w taborze wrocławskiego MPK pojawi się pierwszych siedem autobusów o napędzie elektrycznym. To wynik porozumienia podpisanego przez miasto Wrocław, miejskiego przewoźnika oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR).

Podpisane z NCBR porozumienie wpisuje się w realizację rządowego projektu wspierania elektromobilności. Rzeczniczka wrocławskiego MPK Agnieszka Korzeniowska przypominała, że Wrocław wraz z 41 miastami i gminami podpisał w lutym tego roku z rządem list intencyjny, w którym samorządy zadeklarowały wprowadzenie lub zwiększenie udziału elektrycznych autobusów w taborze komunikacji zbiorowej.

Następnie zainicjowano projekt badawczy, którego celem jest opracowanie dla samorządów dogodnych warunków do nabycia autobusów o napędzie elektrycznym. Projekt prowadzony jest przez NCBR oraz producentów takich pojazdów. W ramach tego projektu rząd przeznaczył środki finansowe na wyprodukowanie autobusów tańszych od oferowanych na rynku, zarówno pod względem ceny zakupu jak i eksploatacji () Korzystając z efektu skali NCBR chce zapewnić autobusy nie droższe niż 2 mln zł za autobus typu solo i 2,2 mln zł za przegubowy. Ponadto rząd stworzy możliwości dofinansowania zakupów ze środków zewnętrznych (projekty unijne, środki rządowe), które mają wspierać zakupy w co najmniej 60 procentach - podała Korzeniowska.

Prezes wrocławskiego MPK Jolanta Szczepańska podkreśliła, że jeżeli będzie to autobus, którego zakup będzie się opłacał miejski przewoźnik podejmie ostateczną decyzję o jego nabyciu. Najważniejszymi kryteriami, którymi będziemy się kierować to cena autobusów, wysokość dotacji zewnętrznych, koszty eksploatacji oraz oczywiście pewność, że autobus spełnia nasze wszystkie techniczne wymagania - podkreśliła Szczepańska.

We Wrocławiu testy pierwszych siedmiu autobusów o napędzie elektrycznym mają odbyć się na przełomie 2019 i 2020 r. Władze wrocławskiego MPK podkreślają, że jeżeli autobusy się sprawdzą przewoźnik ma zagwarantowaną opcję zamówienia kolejnych 43 sztuk. Żebyśmy mogli wdrożyć projekt w życie swoje zobowiązania musi wypełnić najpierw rząd, zapewniając odpowiednie ceny pojazdów, dofinansowanie i infrastrukturę, a przede wszystkim producenci autobusów, którzy te pojazdy wyprodukują podkreśliła Szczepańska. (PAP)

pdo/ maro/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 4,7% II 2020
PKB rdr 3,1% IV kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,5% II 2020
Przeciętne wynagrodzenie 5 330,48 zł II 2020
Produkcja przemysłowa rdr 4,9% II 2020

Znajdź profil