REKLAMA

Klienci T-Mobile wciąż mają problem z naciągaczami

Adam Torchała2019-08-07 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2019-08-07 06:00

Zaskakująca opłata na rachunku? Niestety, w T-Mobile to wciąż możliwe. Choć część operatorów poradziła sobie już z problemem SMS-ów Premium i direct billingu, klienci T-Mobile wciąż mogą się naciąć na naciągaczy.

Pozycja "Naliczenia dodatkowe" bywa w fakturach wysyłanych klientom przez T-Mobile miejscem zaskoczeń. Takie przeżyłem i ja, gdy zobaczyłem tam 20 zł podbijające kwotę mojego rachunku. Skąd owa opłata? Dalsza część rozliczenia wskazywała, że mam aktywowaną usługę premium. Problem polega jednak na tym, że żadnej tego typu usługi nie aktywowałem. W BOA dowiedziałem się, że usługa mogła być aktywowana przypadkowo, np. podczas przeglądania internetu, czy poprzez kliknięcie w reklamę. Nie potrzeba było żadnej aktywacji SMS-owej, by obciążenie pojawiło się na moim rachunku. 

T-Mobile ma bardzo miękkie podejście do kwestii dodatkowych naliczeń. - Ponieważ jako Operator komórkowy pośredniczymy w płatności za zakup, nie jestem niestety w stanie zweryfikować, jakich dokładnie aplikacji czy usług dotyczą naliczone płatności. Opłatę naliczyliśmy zgodnie z informacją, którą otrzymaliśmy od zewnętrznego dostawcy usługi - usłyszałem podczas reklamacji. Informacja, dodajmy, którą ów zewnętrzny dostawca przekazuje, mimo iż nie otrzymał ode mnie żadnego SMS-a, bądź innej twardej akceptacji potwierdzającej nabycie usługi. Sama reklamacja została uznana i rozliczenie ma przyjść w następnym rachunku, niesmak jednak pozostał.

Problem z brodą, a jednak wciąż aktualny

Tym bardziej że w internecie pełno jest historii klientów T-Mobile, którzy przeżyli podobne zaskoczenie. Nie wysyłali żadnych aktywacji czy SMS-ów, a jednak na ich rachunkach pojawiło się obciążenie. I co ciekawe problem nie jest nowy, najstarsze wpisy pochodzą bowiem sprzed kilku lat. Jedyne co się zmieniło, to fakt, że kiedyś ludzie w jednym rachunku mogli stracić po kilkaset złotych. Teraz domyślny limit wynosi 35 zł miesięcznie. Próg ten nie wynika jednak z dbałości T-Mobile o klienta, a z przepisów, które weszły w grudniu 2018 roku. Zgodnie z nimi domyślnie abonament ma ustalony limit właśnie na 35 zł miesięcznie dla usług premium.

fot. Thomas Pflaum / / FORUM

Zmiana przepisów była nieprzypadkowa. SMS-y Premium początkowo ograniczały się do różnego rodzaju loterii, dzwonków, horoskopów czy programów telewizyjnych. Mogły być aktywowane w pełni świadomie przez użytkownika i ponoć jest grupa, która ceni sobię tę opcję. Problem rodził się, gdy aktywowano je nieświadomie, często też wysłanie jednego SMS-a oznaczało aktywację codziennych wiadomości kosztujących spore pieniądze. Pojawili się więc naciągacze, którzy polowali na nieuważnych klientów. Celem były m.in. osoby starsze, które dały się skusić na jakieś SMS-owe hasło.

Konkurencja mówi "nie" usługom premium

Swoje zrobił też rozwój internetu mobilnego. Nagle okazało się, że nie trzeba wysyłać SMS-a, a usługa jest aktywowana podczas przeglądania internetu. To może nastąpić świadomie, bądź - jak w opisanym na początku przypadku - nie. Szczególnie jeżeli sam fakt aktywacji jest dobrze ukryty. Dodatkowo problem dotyczył abonentów nie tylko telefonicznych, ale i internetu domowego. Wkrótce skrzynka UOKiK zaczęła pękać od narzekań niezadowolonych klientów i zmieniono przepisy. 35 zł uznano za kompromis pomiędzy wolnością abonenta a jego ochroną.

Operatorzy jednak sami zaczęli zauważać, że tego typu sprawy im szkodzą. Na wojnę z usługami premium najpierw poszło Play, potem Orange. T-Mobile wciąż jednak wydaje się problem bagatelizować. - Klient ma możliwość w dowolnym momencie zmienić domyślny limit lub zlecić całkowitą blokadę usług premium poprzez kontakt z Biurem Obsługi Abonenta lub osobiście w salonie T-Mobile Polska - słyszymy w biurze prasowym spółki. Choć z drugiej strony szybkie i pozytywne rozpatrzenie reklamacji w opisywanej na początku artykułu sprawie pokazuje, że jednak w T-Mobile mają świadomość, że takie naliczanie nie jest fair.

T-Mobile nie potrafi wytłumaczyć swojego podejścia

Nie oczekuję od T-Mobile, by myślała za klienta i próbowała zapobiec wszystkim ruchom, które klient później może uznać za złe. Cenię wolność i nie tędy droga. W przypadku jednak tak oczywistych naciągnięć i licznych historii klientów, którzy nieświadomie aktywowali usługę premium, zachodzi pytanie, dlaczego T-Mobile nie obniży np. domyślnego limitu do 0 zł? Wówczas osoby chętne na aktywowanie usług mogłyby ów limit sobie podnieść. Nie każdy bowiem pamięta, by zaraz po podpisaniu umowy sam z siebie zmieniać limity, bo można paść ofiarą internetowego naciągacza. Co niestety naraża na utratę 35 zł.

Rozczarowująca jest także postawa samej spółki. Na pięć przesłanych przez naszą redakcję pytań, biuro prasowe odpowiedziało jedynie zdawkowymi cytatami z komunikatów, które publikowało wcześniej. Nie wiemy zatem czemu T-Mobile tak zawzięcie broni usług premium. Szczególnie, że np. przy ofercie internetu domowego T-Mobile już skapitulowało i karty SIM w tej usłudze mają już nałożone odpowiednie blokady. Nie otrzymaliśmy także odpowiedzi na temat skali problemu, liczby reklamacji oraz - co najważniejsze - przychodów z prowizji, jakie spółka czerpie z usług premium. 

Warto samemu zablokować usługi premium

W związku z powyższym warto pamiętać, by samemu zabezpieczyć się przed naciągaczami i wyłączoć wszystkie usługi premium. W T-Mobile można tego dokonać wysyłając SMS-a na numer 80450 o treści "W ALL START". Więcej na temat blokad można przeczytać na stronie operatora.

Warto dodać, że to nie pierwsza historia, gdy sposób naliczania opłat w T-Mobile budzi wątpliwości ze strony klientów. W lipcu 2019 roku sąd utrzymał karę w wysokości 15 mln zł, którą operator otrzymał od UOKiK-u w 2016 roku. Sąd uznał, że T-Mobile Polska bezprawnie pobierał od klientów opłaty za dodatkowe usługi bez uzyskania wcześniejszej na nie zgody. UOKiK poddał w wątpliwość praktyki telekomu, polegające na automatycznym (po okresie próbnym) przekształcaniu bezpłatnych usług w usługi odpłatne bez uzyskania zgody klientów. Chodziło o automatyczne aktywowanie serwisów „Granie na Czekanie”, „Szafa gra” oraz usługi „Prenumerata”. 

Źródło:
Adam Torchała
Adam Torchała
redaktor Bankier.pl

Redaktor zajmujący się rynkami kapitałowymi. Zdobywca tytułu Herosa Rynku Kapitałowego 2018 przyznanego przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych. Swoją uwagę skupia głównie na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, gdzie trzyma rękę na pulsie nie tylko całego rynku, ale także poszczególnych spółek. Z uwagą śledzi również ogólnogospodarcze wydarzenia w kraju i poza jego granicami.

Tematy
Najtańsze rachunki dla firm. Sprawdź, gdzie nie przepłacisz
Najtańsze rachunki dla firm. Sprawdź, gdzie nie przepłacisz

Komentarze (15)

dodaj komentarz
lewzet
Dziekuje za ostrzezenie. Juz dawno zablokowalam u TMobile uslugi premium i ofertowe smsy ale musialam doplacic 5zl do abonamentu. Uwazam to za niesprawiedluwe. Mimo to uwazam TMobile za znakomitego operatora. W ramach 10gb internetu i 35zl abonamentu +5zl za brak namolnych ofert mam mozliwosc ogladania YouTub, Netflix, Vod.tv, i Dziekuje za ostrzezenie. Juz dawno zablokowalam u TMobile uslugi premium i ofertowe smsy ale musialam doplacic 5zl do abonamentu. Uwazam to za niesprawiedluwe. Mimo to uwazam TMobile za znakomitego operatora. W ramach 10gb internetu i 35zl abonamentu +5zl za brak namolnych ofert mam mozliwosc ogladania YouTub, Netflix, Vod.tv, i inn apki ile chcę bez pobierania z limitu internetu mobilnego operatora. Nie potrzebuje tez, w zwiazki z tym nawet wlaczac wifi.
Z tego co slyszalam to juz nie ma tej oferty na ktora ja sie jeszcze zalapalam i operator namolnie mnie namawial na zmiane abonamentu ale ja sie nie zgodzilam i odrzucilam te ustawiczne telefony ismsy namawiajace mnie do tego. Teraz juz mam spokoj ale kosztuje mnie to 5zl dodatkowo ale co tam. Mam super oferte moge noc i dzien ogladac filmy i nie pobiera z internetu operatora nic juz do mnie nie dzwonią i nie wolno im jednostronnie rozwiazac umowy mojej przez 99miesiecy czyli prawie 8lat mam dobra oferte.

Jestem bardzo zadowolona z TMobile!! To dla mnie
gregr
Problem trwa - otworzyłem dzisiaj mail'a z fakturą za internet. Byłoby cool gdyby nie fakt, że pojawiła się tam znikąd opłata do uiszczenia za "usługę nietelekomunikacyjną" - :) Ku mojemu zdziwieniu przepingpongowano mnie do strony którą wystawiła rachunek T-mobile'owi za usługę, którą według nich zasubskrybowałem Problem trwa - otworzyłem dzisiaj mail'a z fakturą za internet. Byłoby cool gdyby nie fakt, że pojawiła się tam znikąd opłata do uiszczenia za "usługę nietelekomunikacyjną" - :) Ku mojemu zdziwieniu przepingpongowano mnie do strony którą wystawiła rachunek T-mobile'owi za usługę, którą według nich zasubskrybowałem - "kurs języka angielskiego" ze strony angielskietesty.pl [polecam lekturę, bo strona wygląda jak słup piramidy finansowej, w którą zamieszane są: T-mobile, Orange, Play i ktoś tam jeszcze. Zero jakichkolwiek informacji poza regulaminem, który śmierdzi od patrzenia na niego]. Najlepsze jest to, że jakiś człon pracujący w T-mobile próbował mi wcisnąć kit, że najprawdopodobniej wcisnąłem jakąś reklamę czy coś na swojej KOMÓRCE - WTF!!!??? Od kiedy to od kliknięcia w reklamę naliczane jest ludziom w fakturze 25zł + VAT!!!??? Gdzie zgoda na to? gdzie potwierdzenie mail'em o dokonaniu subskrypcji?,... itp. NIC!!! Po prostu wyskoczyło na fakturze. Pomijając już to, że kartę sim, z T-mobile, z której korzystam wsadzoną mam w modem podłączony do laptopa na którym pracuję a na którym to funkcjonuje oryginalnie zainstalowany kaspersky z pełnym pakietem włączonych antybanerów,...itd. apek A DO KTÓREGO DOSTĘP MAM TYLKO JA. T-mobile odesłał mnie do teleaudio.pl a teleaudio.pl do angielskietesty.pl I co??? Nie znam ani teleaudio.pl ani angielskietesty.pl NIGDY O KTÓREJ KOLWIEK ZE STRON NIE SŁYSZAŁEM, nic nigdy nie kliknąłem bo nie musiałem - jak coś jest naszpikowane reklamami albo banerami itp. kaspersky mi tego nie puści. Będzie wojna. Złodziejstwo pełną gębą [ a T-mobile na bank w tym procederze siedzi - wystarczy odwiedzić stronę angielskietesty.pl - mój pies po butelce whiskey zaprojektowałby lepszą ----------- przecież to się prosi o interwencję UOKiK itp.]
tomm33
Potwierdzam problem istnieje i Tmobile go bagatelizuje, dostałem info ze zapisano mnie do serwisu sportowego i od razu pobrano 13zł - bez klikania niczego.
Konsultant na infolinii probuje lukrować i nie skupia sie na pobranej opłacie - nie pozwólcie się zbyć!

1. Wymagajcie zwrotu opłaty pobranej bezprawnie
2. Zablokujcie
Potwierdzam problem istnieje i Tmobile go bagatelizuje, dostałem info ze zapisano mnie do serwisu sportowego i od razu pobrano 13zł - bez klikania niczego.
Konsultant na infolinii probuje lukrować i nie skupia sie na pobranej opłacie - nie pozwólcie się zbyć!

1. Wymagajcie zwrotu opłaty pobranej bezprawnie
2. Zablokujcie numery premium sms

Tmobile jako jedyna siec umozliwia taki scam, s%$^m od germanskich cwaniaków.
nabityprzeztmobile
T-Mobile oraz tajemniczy Direct Billing. Na moim rachunku, tak jak u wielu innych osób pojawiły się tajemnicze opłaty związane z usługą Direct Billing. Podczas próby złożenia reklamacji poprzez infolinię okazało się, iż nie mogę tego uczynić i należy napisać do jakiejś tajemniczej firmy Direct Virgin – bezpośrednio. No coż – rachunek T-Mobile oraz tajemniczy Direct Billing. Na moim rachunku, tak jak u wielu innych osób pojawiły się tajemnicze opłaty związane z usługą Direct Billing. Podczas próby złożenia reklamacji poprzez infolinię okazało się, iż nie mogę tego uczynić i należy napisać do jakiejś tajemniczej firmy Direct Virgin – bezpośrednio. No coż – rachunek i numer rachunku bankowego są T-Mobile to dlaczego mam kogoś szukać i pisać skoro nie od niego dostałem obciążenie. Zacząłem szukać w internecie i okazuje się, iż nie jestem pierwszą, nie setną i zapewne nie tysięczną ofiarą oszustwa tej firmy oraz w tym konkretnym przypadku złodziejskich usług premium. Posty sięgają lat wstecz i okazuje się, iż T-Mobile zdaje sobie z tego sprawę, a także jak napisane jest na jednej ze stron z linkiem do T-Mobile, operator musi mieć umowę na takie usługi z tą firmą, aby móc przekazywać jej pieniądze “Przystąpienie do usług direct billing”. Wobec tego konkluzje/możliwości dla mnie są 2 – albo
T-Mobile robi to w pełni świadomie czerpiąc korzyści z naciągania swoich abonentów, albo jest tam taki bałagan, iż nie potrafią zablokować takich scammerów przez dłługi czas.

Sytuacja z nabiciem mojego rachunku tak jak wielu innych osób jak
czytam związana jest z jakąś podróżą (w moim przypadku do Krynicy).

Kolejną rzeczą to jest to jak złodzieje podchodzą do ustawionego limitu 31 PLN przez T-Mobile – robią obciążenie tuż poniżej granicy limitu 28 PLN (2 smsy po 14 pln), wobec tego jak dla mnie robią to w pełni świadomie i zapewne oczekując, iż wiele osób machnie ręką i zablokuje na przyszłość premium.

Zaznaczając od razu. Nie wysyłałem żadnych smsów o godzinie 6.40 rano (w tym czasie raczej śpię zwłaszcza na wyjeździe) i nie oglądałem żadnych dziwnych bądź nawet bardzo mało dziwnych stron.

Nie mam Google Play ani żadnej gry zainstalowanej na iphone.

Może T-Mobile kiedyś odpowie dlaczego taka sytuacja trwa od bardzo długiego czasu, z takimi samymi scammerami i
dlaczego posiadając taką wiedzę przynajmniej nie blokuje ich. Dla mnie jest to niedopuszczalna sytuacja, że operator nie dba i nie chroni swoich abonentów. Niestety – dopiero co przeniosłem numer do tej sieci i na sam początek takie sytuacje…
degrengolada
telefon na kartę, wydzwaniam tyle ile mam. Nic mi nie zabiorą na debet. Tyle.
(usunięty)
(wiadomość usunięta przez moderatora)
rodin31
Hm, można poznać powody usunięcia postu?
Czy praktyka z usługami premium opisana w artykule nie jest "podejrzanie uczciwa" ?
Czy T-mobile nie pobiera opłaty od podmiotów świadczących takie usługi premium?
karbinadel
Inną wkurzającą rzeczą w T-Mobile jest fakt, że gdy zapomnę opłacić którąś z faktur, to nagle przestaje dla nich istnieć SMS, e-mail czy telefon. Upomnienie wysyłają wyłącznie pocztą, za co naliczają 10,00 zł
marianpazdzioch
Najlepiej pozybyć się w ogóle rachunków. Prywatnie od zawsze mam telefon na kartę, a na stronę z doładowaniami spoglądam raz na rok lub 2 lata. Co więcej nie mam w ogóle spamowych telefonów i sms-ów. Dla mnie sam fakt, że musiałbym co miesiąc pamiętać o zapłacie rachunku jest irytujący.

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki