Skorygowana EBITDA WP Holding w trzecim kwartale 2023 roku wyniosła 149,8 mln zł wobec 95,8 mln zł przed rokiem - podała spółka w raporcie. Analitycy spodziewali się skorygowanej EBITDA na poziomie 143,9 mln zł. Przychody w obszarze turystyki wzrosły o 144 proc. rdr, a skor. EBITDA o 199 proc. rdr.


Przychody grupy WP w trzecim kwartale sięgnęły 405,3 mln zł wobec oczekiwań w wysokości 400,6 mln zł i 270,9 mln zł przed rokiem.
Zysk operacyjny spółki wyniósł 109,6 mln zł, a rynek szacował go na 103,2 mln zł. Rok wcześniej Wirtualna Polska miała 66,4 mln zł zysku operacyjnego.
Zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł w trzecim kwartale 70,1 mln zł i był o 12,1 proc. wyższy od przewidywań analityków. Przed rokiem Wirtualna Polska miała 48,9 mln zł zysku netto.
W segmencie reklama i subskrypcje przychody gotówkowe wzrosły o 21,3 proc. rdr, do 156,3 mln zł, dzięki dynamicznemu wzrostowi w obszarze subskrypcji, a także uwzględnieniu w wynikach segmentu danych Grupy Audioteka, konsolidowanej od czwartego kwartału 2022 r.
Skoryg. EBITDA w tym segmencie spadła o 2,7 proc. rdr i wyniosła 59,8 mln zł, co oznacza marżę EBITDA na poziomie 38 proc., w porównaniu do 48 proc. w trzecim kwartale 2022 r. Jak podano, prawie 7 p.p. spadku procentowej marży EBITDA wynika ze strategicznej zmiany miksu obszarów segmentu i uwzględnienia wyników Grupy Audioteka po akwizycji. Sprzedaż subskrypcyjna audiobooków charakteryzuje się niższą bazową rentownością w porównaniu do sprzedaży reklam.
"Obszar reklamy w trzecim kwartale 2023 r. pozostawał pod wpływem: wysokiej bazy przychodów roku 2022 związanej z wyjątkowym zainteresowaniem treściami informacyjnymi (dotyczącymi ataku Rosji na Ukrainę), wzrostu kosztów energii elektrycznej i czynników makroekonomicznych" - napisano w raporcie.
"Zamknięty właśnie kwartał był świętem turystyki w Wirtualnej Polsce. Pierwszy raz w historii przychody tego segmentu były wyższe od tych w segmencie mediowym. Chcemy, aby nasz rozwijający się za granicą biznes turystyczny był kołem zamachowym dla zagranicznej działalności reklamowej. Zakończyliśmy etap prac nad produktem, który umożliwia nam wspieranie polskich firm w ich ekspansji. Od 2 lat, gdy broker reklamowy o nazwie WPartner wyszedł poza Polskę, konsekwentnie budujemy naszą obecność w Czechach, Słowacji, Rumunii i Bułgarii. Zapraszamy polskie firmy z zagranicznymi ambicjami do współpracy już dzisiaj, a w przyszłym roku zamierzamy rozbudować biuro sprzedaży reklamy dla klientów zagranicznych" – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, prezes WP Holding Jacek Świderski.
W segmencie turystyka przychody wzrosły o 144 proc. rdr, do 185,8 mln zł, w wyniku bardzo silnego wzrostu przychodów spółki Wakacje .pl oraz uwzględnienia przychodów Grupy Szallas, przejętej w listopadzie 2022 r.
Skorygowana EBITDA segmentu wzrosła o 199 proc. rdr, do 83,4 mln zł, co - jak podano - było związane z wysokim wzrostem EBITDA spółki Wakacje .pl, a także ujęciem wyników Grupy Szallas,
której typowa sezonowość biznesu charakteryzuje się największą kontrybucją EBITDA przypadającą w trzecim kwartale.
W segmencie Finanse Konsumenckie, przychody spadły o 6 proc. rdr, do 47,6 mln zł.
"Spadek przychodów był związany głównie ze spadkiem udziału sprzedaży samochodów własnych w całkowitym wolumenie (ze sprzedaży których przychody są wykazywane w pełnej wartości) w spółce Superauto, podczas gdy przychody Totalmoney wzrosły rdr, w wyniku wzrostu przychodów z prowizji od instytucji finansowych" - napisano.
Skorygowana EBITDA segmentu spadła o 22 proc. rdr, do 5,7 mln zł, co było związane ze wzrostem kosztów pozyskania użytkowników, zwłaszcza w obszarze finansowania samochodów, a także presji na koszty wynagrodzeń.
Dług netto na koniec września 2023 r. według MSSF 16 wyniósł 545,5 mln zł, w porównaniu do 416,7 mln zł na koniec czerwca 2023 r. Wskaźnik długu netto do pro forma EBITDA na koniec września 2023 r. wyniósł 1,3x.
Przychody ze sprzedaży WP Holding w pierwszych dziewięciu miesiącach roku 2023 r. wzrosły o 43 proc. rdr, do 1.075,3 mln zł.
Skorygowana EBITDA w pierwszych dziewięciu miesiącach roku 2023 r. wyniosła 326 mln zł, co oznacza wzrost o 25 proc. rdr. EBITDA w tym okresie została skorygowana o 7,4 mln zł, czyli przede wszystkim o wpływ jednorazowych kosztów związanych z procesami transakcyjnymi i restrukturyzacyjnymi.
Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej w pierwszych dziewięciu miesiącach roku 2023 r. wyniósł 116,4 mln zł i był pod negatywnym wpływem wyższych kosztów amortyzacji i kosztów finansowych. Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej w okresie porównywalnym 2022 r. kształtował się na poziomie 138,2 mln zł.
| Wyniki WP Holding w trzecim kwartale 2023 roku i ich odniesienie do konsensusu PAP Biznes oraz poprzednich wyników. Dane w mln zł | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 3Q2023 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD 2023 | rdr |
| Przychody | 405,3 | 400,6 | 1,2% | 49,6% | 12,7% | 1075,3 | 43,2% |
| skoryg. EBITDA | 149,8 | 143,9 | 4,1% | 56,4% | 49,5% | 326,0 | 24,8% |
| EBIT | 109,6 | 103,2 | 6,2% | 65,0% | 87,0% | 206,9 | 17,3% |
| zysk netto j.d. | 70,1 | 62,6 | 12,1% | 43,4% | 119,9% | 116,4 | -15,7% |
| marża EBITDA | 37,0% | 35,7% | 1,23 | 1,60 | 9,10 | 30,32% | -4,48 |
| marża EBIT | 27,0% | 25,6% | 1,42 | 2,53 | 10,75 | 19,24% | -4,26 |
| marża netto | 17,3% | 15,5% | 1,81 | -0,75 | 8,44 | 10,83% | -7,58 |
doa/

























































