REKLAMA

OT Logistics wciąż obserwuje stagnację w zakresie importu węgla

2023-11-22 11:58
publikacja
2023-11-22 11:58

OT Logistics wciąż obserwuje stagnację w zakresie importu węgla, który zalega w składach - poinformowali przedstawiciele zarządu podczas telekonferencji. Zysk netto grupy wzrósł o 57,03 proc. rdr do 145,39 mln zł.

OT Logistics wciąż obserwuje stagnację w zakresie importu węgla
OT Logistics wciąż obserwuje stagnację w zakresie importu węgla
/ Materiały prasowe

"Otoczenie makroekonomiczne wciąż jest bardzo dynamiczne, jest dużo zmian jeśli chodzi o geopolitykę oraz gospodarkę. Celem naszej grupy jest uczynienie jej jak najbardziej uniwersalną, abyśmy mogli szybko reagować na te zmiany i dostosowywać się do rynku. Ostatni kwartał był kwartałem pracy organicznej, pracy wewnętrznej nad stabilizacją struktur grupy oraz kwartałem intensywnych prac w naszych portach związanych z inwestycjami, unowocześnieniem sprzętu i budowaniem uniwersalności grupy" - powiedział prezes spółki Kamil Jedynak.

"Wyniki III kwartału są trochę słabsze od pozostałych, co jest spowodowane głównie tym, że nadal obserwujemy stagnację w zakresie importu węgla, który we wcześniejszych kwartałach został sprowadzony i nadal zalega na składach" - dodał prezes.

Na koniec III kwartału 2023 r. grupa posiadała zadłużenie finansowe na poziomie 381 mln zł.

"W III kwartale zanotowaliśmy spadek poziomu zadłużenia o 48 mln zł. To wynika z waloryzacji parametrów jednej z umów portowych tj. umowy w Świnoujściu" - powiedział wiceprezes Grzegorz Zubrzycki.

Jak wskazał, wzrosty wynagrodzeń są widoczne w całej gospodarce, również w portach. Wzrost kosztów pracowniczych był związany także z wykonywanymi operacjami.

"Jeśli chodzi o usługi obce to w ramach tych usług staraliśmy się uelastycznić i zmniejszyć sytuację, w której koszty pracownicze są tylko i wyłącznie kosztami stałymi. Część usług jest wykonywana przez podmioty zewnętrzne, co pozwala nam trochę zmienić strukturę kosztów tej pracy na ceny zmienne. Pozostałe koszty obce to remonty, elementy transportowe" - dodał Grzegorz Zubrzycki.

W porównaniu do analogicznego okresu 2022 r., przychody Grupy OTL po trzech kwartałach 2023 r. wzrosły o 77,63 proc. rdr do 488,66 mln zł, zysk netto o 57,03 proc. rdr do 145,39 mln zł, a EBITDA o 93,17 proc. rdr do 170,18 mln zł.

Jak wskazano w komunikacie prasowym, w pierwszej części roku w przeładunkach towarów dominował węgiel. Wobec przejściowego spowolnienia importów tego surowca, prymat przejęły produkty agro.

"Trzeci kwartał 2023 r. to utrzymujący się, zwiększony popyt na przeładunki towarów agro w polskich portach. Trend spowodowany jest wzrostem produkcji krajowej, a także zwiększonym wolumenem tranzytu zboża z Ukrainy. Mniejsze dostawy węgla związane były m.in. ze zgromadzonymi dużymi zapasami węgla przez krajową energetykę, jednak usługi magazynowania i usługi dodatkowe, częściowo kompensowały spadek przeładunków tego surowca" - napisano.

W IV kwartale tego roku utrzymuje się wysoka podaż krajowych i tranzytowych ładunków masowych agro.

W trzech kwartałach 2023 r. wszystkie segmenty działalności grupy poprawiły przychody, przy czym najwięcej zapewniła działalność portowa (284 mln zł), która po trzech kwartałach 2023 r. wzrosła rdr o 57,77 proc., przede wszystkim w efekcie wyższych przychodów zarówno z usług przeładunkowych, jak i usług dodatkowych.

Działalność spedycyjna wzrosła o 126,81 proc. w stosunku do tego samego okresu przed rokiem i wygenerowała 186,86 mln zł dzięki obsługiwanym przewozom towarów masowych drogą morską i kolejową. Działalności kolejowa i hydrotechniczna miały odpowiednio: 6,96 mln zł i 10,84 mln zł przychodów, co oznacza wzrost o ok. 40 proc. obu tych działalności.

"We wrześniu 2023 r. została zawarta umowa pomiędzy Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście a OT Port Świnoujście, spółką zależną OT Logistics, na mocy której obecna dzierżawa terminala została wydłużona o 30 lat do 2053 r. Grupa OTL zamierza w dalszym ciągu umacniać się na rynku, zwiększać konkurencyjność, budować kompleksowe łańcuchy dostaw i inwestować w uniwersalność terminali" - napisano.

Inwestycje zmierzające do poprawy efektywności są realizowane również w OT Port Gdynia, gdzie rozpoczęto działania mające na celu wprowadzenie rozwiązań ograniczających negatywny wpływ działalności gospodarczej na środowisko.

Zarząd spółki podjął decyzję o wypłacie zaliczki na poczet dywidendy za rok 2023 w kwocie 37,46 mln zł, co oznacza, że na każdą akcję będzie przypadać 2,86 zł.

"Naszym założeniem jest regularne dzielenie się zyskiem z akcjonariuszami, dlatego pod koniec października 2023 r. zdecydowaliśmy o wypłaceniu jeszcze w tym roku zaliczki na dywidendę za obecny rok w kwocie prawie 37,5 mln zł, czyli 2,86 zł na akcję. Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami pracujemy też nad nową strategią, która będzie pokazywać plan rozwoju Grupy i nasze cele w najbliższych latach" - powiedział cytowany w komunikacie prasowym Daniel Górecki, członek zarządu.

W skład Grupy OTL wchodzą morskie terminale portowe: OT Port Świnoujście oraz OT Port Gdynia. OTL jest także właścicielem spółki spedycyjnej Rentrans Cargo, spółki Kolej Bałtycka – świadczącej usługi manewrowe i transport kolejowy. W skład Grupy OTL wchodzi także spółka Port Żegluga Szczecińska zajmująca się obsługą projektów hydrotechnicznych. (PAP Biznes)

alk/ osz/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Najtańsze rachunki dla firm. Sprawdź, gdzie nie przepłacisz
Najtańsze rachunki dla firm. Sprawdź, gdzie nie przepłacisz

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki