Bankier.pl i „Puls Biznesu” po raz drugi inicjują akcję Scamming out! – kampanię informacyjno-edukacyjną, której celem jest wzrost zainteresowania społeczeństwa i czynników decyzyjnych rosnącą skalą zagrożenia ze strony cyberoszustów.


„Obawiam się, że zbliża się poważny kryzys związany z oszustwami” – te słowa Sama Altmana obiegły przed tygodniem świat. Szef OpenAI wystąpił w ubiegłą środę w panelu dyskusyjnym w waszyngtońskiej siedzibie Fedu dotyczącym wpływu AI na gospodarkę. To, co powiedział, zmroziło publiczność i znalazło się na czołówkach biznesowych mediów. Sam Altman przestrzegł, że sztuczna inteligencja jest teraz tak biegła w naśladowaniu ludzkich głosów, że może wywołać globalny „kryzys oszustw” w bankowości. „Bardzo, bardzo szybko” – zaznaczył. Powiedział, że jest przerażony tym, że niektóre banki jako metodę autoryzacji stosują selfie czy próbkę głosu klienta. „To szaleństwo, że wciąż to robią… Sztuczna inteligencja całkowicie zniweczyła większość metod uwierzytelniania stosowanych obecnie przez ludzi, poza hasłami”.
Brzmi złowieszczo. Tym bardziej że nowe technologie będą używane nie tylko do klonowania głosu i tworzenia deepfake'ów, ale znajdą szerokie zastosowanie: do generowania napisanych lepszym językiem, bardziej sugestywnych mejli i SMS-ów phishingowych, do opracowania skuteczniejszych skryptów i scenariuszy do rozmów telefonicznych z ofiarami, do tworzenia dopracowanych graficznie oszukańczych stron internetowych i wreszcie generowania doskonale naśladujących znanych ludzi deepfake'owych filmów wideo, wykorzystywanych do tworzenia fałszywych reklam.
Przestępców stać na nowe narzędzia, ponieważ oszukańczy biznes przynosi roczne dochody w granicach 1,2 bln dolarów.
Walka z oszustwami finansowymi staje się priorytetowym zadaniem nie tylko dla specjalistów od fraudów, ale całych krajów. W poniedziałek Maggie Hassan, senatorka USA, zaapelowała do Elona Muska o wyłączenie sieci Starlink nad Azją Południowo-Wschodnią, żeby odciąć lokalne grupy przestępcze od dostępu do internetu. Kambodża, Myanmar, Tajlandia stały się światowym centrum scamów finansowych. W trudno dostępnych obszarach dżungli wyrosły całe miasteczka trudniące się tym procederem. Szacunki ONZ mówią o 150 tys. osób zaangażowanych w oszustwa. W dużej części są to ofiary handlu ludźmi, uprowadzeń. Skoszarowani w centrach telefonicznych szukają ofiar w bogatych krajach Zachodu, nawiązują bliskie relacje, często uczuciowe, manipulują nimi i okradają.
W Polsce tzw. romance scam nie jest jeszcze rozpowszechniony. Jedną z przyczyn jest bariera językowa. Gdy spełni się zapowiedź Sama Altmana i boty zaczną biegle „mówić” po polsku, znajdziemy się na pierwszej linii zagrożenia, jak dzisiaj Amerykanie, Brytyjczycy i Australijczycy.
Już dzisiaj zresztą skala szkód spowodowanych przez oszustów w Polsce jest ogromna. Straty finansowe przekroczyły 0,5 mld zł w 2024 r. Oszukanych zostało blisko 50 tys. osób. Statystyki NBP wskazują na dynamiczny wzrost zjawiska w tym roku. Niezbędne są działania legislacyjne dające narzędzia do przeciwdziałania cyberprzestępczości. Jeszcze ważniejsze znaczenie ma kwestia edukacji społecznej, ciągłego ostrzegania i uświadamiania o zagrożeniach ze strony oszustów.
Niezwykle ważną rolę na obydwu tych polach mają do odegrania media. W tym duchu „Puls Biznesu” i Bankier.pl po raz drugi inicjują akcję Scamming out! – kampanię informacyjno-edukacyjną, której celem jest wzrost zainteresowania społeczeństwa i czynników decyzyjnych rosnącą skalą zagrożenia ze strony cyberoszustów. Jesteśmy niezwykle dumni, że do naszej akcji dołączyło liczne grono patronów. Do instytucji, które wsparły nas w ubiegłym roku, przyłączył się Urząd Ochrony Danych Osobowych.
Lista znakomitych partnerów liczy 12 topowych brandów polskiego rynku. Wszystkim dziękujemy za przystąpienie do kampanii. Traktujemy tak liczny udział jako wyróżnienie i zobowiązanie.
Scamming out! 2.0 potrwa do końca roku. W ramach kampanii planujemy serię cotygodniowych Scam Alertów i raportów, nagramy kilkanaście wideocastów, zorganizujemy konferencję tematyczną i szereg akcji niestandardowych.
Zapraszamy do śledzenia kampanii w serwisach Bankier.pl i „Pulsu Biznesu” oraz na stronie poświęconej w całości naszej akcji: scammingout.pl