REKLAMA

AB z optymizmem patrzy w przyszłość; celem jest utrzymanie dynamiki wzrostu

2022-05-25 12:22
publikacja
2022-05-25 12:22
AB z optymizmem patrzy w przyszłość; celem jest utrzymanie dynamiki wzrostu
AB z optymizmem patrzy w przyszłość; celem jest utrzymanie dynamiki wzrostu
fot. Robert Gardziński / / FORUM

Grupa AB z optymizmem patrzy na możliwości rozwoju w kolejnych okresach. Celem spółki jest długoterminowe utrzymanie wysokich dynamik wzrostu – poinformował podczas środowej wideokonferencji zarząd. Spółka ocenia, że popyt na rynku nadal nie został zaspokojony. Wartość zapasów na koniec czerwca powinna być niższa niż na koniec marca.

AB, dystrybutor IT i dostawca rozwiązań z obszaru e-commerce, odnotował w trzecim kwartale roku finansowego 2021/2022 (okres styczeń-marzec 2022 roku) ponad 3,3 mld zł przychodów, co oznacza wzrost o 11,5 proc. rdr. Wynik EBITDA grupy wzrósł w I kw. tego roku o 26 proc. rdr do 51 mln zł. Zysk netto wyniósł z kolei 30,7 mln zł, co oznacza wzrost rdr o 21 proc.

"W działalności operacyjnej stosujemy m.in. uczenie maszynowe czy automatyzację procesów. To zwiększa nasz potencjał sprzedażowy i efektywność. Jednocześnie sprzedajemy we wszystkich kanałach, mamy zdywersyfikowaną bazę klientów i najszerszą ofertę. W rezultacie, dzięki odpowiednim inwestycjom, jesteśmy przygotowani na wahania popytu, a oprócz segmentu konsumenckiego posiadamy ekspozycję na mocno rosnącą cyfryzację biznesu, administracji, na przetargi i zakupy finansowane przez duże granty krajowe oraz unijne. Naszym realnym celem jest dalsze długoterminowe utrzymanie wysokich dynamik wzrostu" - poinformował w środę prezes Andrzej Przybyło.

Spółka nadal obserwuje na rynku niezaspokojony popyt - zarówno w obszarze sprzętu profesjonalnego, jak i tego do użytku domowego.

"Jest wiele różnych czynników, które przemawiają za tym, że wydatki w sferze IT będą utrzymywały się na wysokim poziomie. (...) My widzimy cały czas, że ten popyt odroczony, który z uwagi na ograniczoną dostępność w wielu kategoriach produktowych jest przesuwany na kolejne miesiące, jest realizowany. Firmy zgłaszają na ten moment, że chcą realizować projekty i potrzeby zdefiniowane w okresie pandemii" - powiedział członek zarządu i dyrektor finansowy Grzegorz Ochędzan.

"Oczywiście jeśli przyjdzie bardzo silne hamowanie, bardzo mocne spowolnienie to z pewnością nasza branża to również - w mniejszym lub większym stopniu - to odczuje, natomiast widzimy, że występuje wciąż niezaspokojony popyt i to w kategoriach, które nie zawsze dotyczą produktów do zastosowań profesjonalnych, ale również tych do użytku domowego. My nie dostrzegamy jakiegoś silnego hamowania, natomiast rynek jest zmienny i nie wiemy, co może się wydarzyć za kwartał czy dwa kwartały. Na pewno będziemy odpowiednio reagować na zmieniającą się sytuację na rynku" - dodał.

Na koniec marca 2022 roku wartość zapasów magazynowych AB wzrosła do ponad 1,8 mld zł.

"To istotne w kontekście zerwanych łańcuchów dostaw i lockdownów w Chinach, które opóźniły wiele dostaw – wyłączone były duże miasta z fabrykami elektroniki i podzespołów, utworzyły się zatory w portach, nie działa transport kolejowy z Chin do Europy przez Ukrainę. Z kolei dzięki umowom dystrybucyjnym grupa AB ma zagwarantowaną marżę na sprzedaży, a stany magazynowe pozwalają w możliwie pełny sposób obsługiwać klientów" - podała spółka.

Zdaniem zarządu, marcowy poziom zapasów nie jest niepokojący.

"Nie jesteśmy fanami posiadania wielkich zapasów, ale chcemy być bezpieczni - chcemy mieć tyle, żeby móc odpowiedzieć na potrzeby klientów i realizować cele sprzedażowe. Nie chcemy mieć takiej sytuacji jak wcześniej, że zapotrzebowanie na rynku było dużo większe, a mieliśmy część obrotu niezrealizowanego, bo tego towaru fizycznie nie mieliśmy u siebie. To widać po niektórych grupach produktowych, które rotują bardzo dobrze, aż nawet za mocno, co oznacza, że tego towaru nie jest za dużo. Przewidujemy, że w kolejnych kwartałach te magazyny wrócą do normy, jak sytuacja będzie się stabilizować. Na razie sytuacja jest daleko od stabilizacji" - powiedział prezes Andrzej Przybyło.

"Te zapasy, które były ujęte na koniec marca - one efektywnie pracowały w kwietniu i pracują również teraz w maju. (...) Sądzimy, że na koniec czerwca te stany magazynowe będą niższe w porównaniu do stanu na koniec marca - my już widzimy ten trend" - dodał Grzegorz Ochędzan.

(PAP Biznes)

sar/ mfm/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Wyprodukuj wodę pod własną marką

Wyprodukuj wodę pod własną marką

Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki