Grupa VRG przewiduje ograniczenie powierzchni handlowej netto w stosunku do stanu na koniec 2019 r. o około 3 proc. ze względu na zamykanie nierentownych sklepów - podało VRG w raporcie za pierwsze półrocze 2020 r. Grupa podtrzymuje plan osiągnięcia dwucyfrowych wzrostów sprzedaży w kanale online oraz scenariusz bazowy dla przychodów zakładający łącznie do 20 proc. niższą sprzedaż w 2020 r.


"W zakresie planów otwarć grupa kapitałowa VRG przewiduje ograniczenie powierzchni handlowej netto w stosunku do stanu na koniec 2019 roku o około 3 proc. ze względu na zamykanie nierentownych sklepów, w szczególności w segmencie odzieżowym oraz rozwój w segmencie jubilerskim. Zaplanowane na rok bieżący nakłady inwestycyjne w kwocie 15 mln zł w istotnej części przeznaczymy na modernizacje istniejących salonów w najważniejszych centrach handlowych oraz rozwój infrastruktury i systemów IT, w tym narzędzi wspierających sprzedaż sklepów internetowych" - napisano w sprawozdaniu zarządu.
"Grupa podtrzymuje dwucyfrowe wzrosty sprzedaży w kanale on-line i podwojenie udziału tego kanału w całości wolumenu sprzedaży do poziomu 25 proc. (w porównaniu z 14 proc. w roku poprzednim). Bieżące wsparcie dalszego rozwoju kanału e-commerce będzie dotyczyć m. in. utrzymania nakładów na pozyskanie ruchu on-line, uruchomienia aplikacji sprzedażowej, doskonalenia usługi salonet oraz usprawnienia logistyki on-line w celu maksymalnego skrócenia czasu realizacji zamówień" - dodano.
Poza tym, VRG wskazało, że celem na koniec 2020 r. jest uzyskanie dodatniej EBITDA (pod MSR17), co powinno być osiągnięte poprzez maksymalizację działań sprzedażowych oraz redukujących koszty stałe, a także uzyskane wsparcia w ramach programów pomocy publicznej Państwa dla dużych firm.
Grupa chce także poprawić efektywność wykorzystania kapitału obrotowego, którą zamierza osiągnąć poprzez spadek poziomu zapasów rok do roku (o 15 proc. w segmencie odzieżowym i o 5 proc. w segmencie jubilerskim) i zmianę struktury finansowania zakupów (poszerzenie współpracy z dostawcami oferującymi dłuższe terminy płatności, redukcja wartości zamówień kolekcji na sezon Jesień/Zima 2020 o około 30 proc. w segmencie odzieżowym i około 20 proc. w segmencie jubilerskim w stosunku do wartości zamówień z roku 2019).
Dodatkowo, celem jest poprawa wyniku finansowego dzięki wykorzystaniu synergii wynikających m.in. z fuzji ze spółką Bytom, oraz utrzymanie poziomu zadłużenia netto w grupie na zbliżonym poziomie do roku 2019.
"W związku z przewidywanymi działaniami promocyjnymi wynikającymi z intensyfikacji sprzedaży w intrenecie oraz jego rosnącego udziału w całości przychodów, nie zakładamy poprawy marży procentowej brutto" - dodano.
W opublikowanym w środę raporcie VRG podało wyniki za pierwsze półrocze. Są one zgodne z wcześniejszymi szacunkami.
W całym pierwszym półroczu 2020 roku grupa VRG miała 34,3 mln zł straty netto (21,5 mln zł zysku rok wcześniej), 372,3 mln zł przychodów (spadek o 23 proc. rdr) oraz 22,3 mln zł straty operacyjnej (27,3 mln zł zysku przed rokiem). EBITDA wyniosła 35,8 mln zł, w porównaniu do 81,5 mln zł w analogicznym okresie poprzedniego roku.
W samym drugim kwartale grupa miała 2,3 mln zł straty netto, 174,9 mln zł przychodów, 18,4 mln zł EBITDA oraz 10,4 mln zł straty operacyjnej. Dla porównania rok wcześniej VRG wypracowało 270,2 mln zł przychodów, 23,9 mln zł zysku netto, 56,7 mln zł EBITDA oraz 28,6 mln zł EBIT.
VRG poinformowało w raporcie, że spadek poziomu przychodów ze sprzedaży związany jest głównie z wydanym w marcu rozporządzeniem w sprawie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego nakładającego ograniczenia w działaniu obiektów handlowych. Regulacja ta spowodowała że od 14 marca do 3 maja 2020 r. nie funkcjonowało blisko 100 proc. salonów stacjonarnych grupy.
Jak podano w raporcie, od otwarcia salonów w maju grupa obserwuje odbudowywanie się popytu w salonach stacjonarnych jak również notuje wysokie dynamiki w sprzedaży w sklepach internetowych.
"Wyniki sprzedażowe za pierwsze trzy tygodnie sierpnia 2020 pokazują około 3 proc. spadek do analogicznego okresu roku poprzedniego. Utwierdzają nas one w przekonaniu, aby utrzymać nasz scenariusz bazowy dla przychodów, który zakłada 10 proc. spadki rdr przychodów do końca roku i łącznie do 20 proc. niższą sprzedaż w 2020 roku w porównaniu do roku poprzedniego" - napisano.
Na koniec pierwszego półrocza 2020 r. grupa posiadała sieć sprzedaży detalicznej liczącą 567 lokalizacji łącznie z salonami franczyzowymi. Powierzchnia sprzedaży sieci detalicznej zmniejszyła się do 52,7 tys. m kw., czyli o 1 proc. rdr. Spadek powierzchni w segmencie odzieżowym wyniósł 3 proc., natomiast w segmencie jubilerskim powierzchnia zwiększyła się o ok. 5 proc. (PAP Biznes)
doa/