REKLAMA
FORUM FINANSÓW

Strategia DOM Banku przynosi dobre rezultaty

2008-03-07 09:20
publikacja
2008-03-07 09:20
Wyniki biznesowe Getin Banku oraz jego hipotecznego Oddziału DOM w pełni potwierdzają słuszność przyjętej w 2004 roku strategii biznesowej opartej na specjalizacji. Tylko w ubiegłym roku DOM udzielił kredytów hipotecznych o wartości 3,2 mld zł - blisko 14 mln zł każdego dnia, zajmując tym samym 6. pozycję wśród kredytodawców hipotecznych i wyprzedzając tak znane marki, jak Multibank, Santander, mBank, BPH, BZWBK czy ING Bank (przez wiele miesięcy bank plasował się nawet na 5. pozycji wg wartości sprzedaży).
Czy szóste miejsce na rynku to powód do dumy? Faktycznie, celem biznesowym banku nigdy nie było zdobywanie udziału w rynku i wysokich pozycji, a wyłącznie wysoka rentowność. Jednak biorąc pod uwagę kilkadziesiąt razy mniejszą sieć placówek czy liczbę sprzedawców w porównaniu z konkurentami, a także kilkakrotnie mniejsze inwestycje marketingowe w markę – jak najbardziej należy to uznać za sukces.

Specjalizacja i doświadczenie

Jak to możliwe, że brand jest na tak wysokiej pozycji, zdziwiła się niedawno pracująca w Londynie finansistka, skoro nie reklamuje się w telewizji?

Okazuje się, że wbrew utartym poglądom nie jest to konieczne. Łukasz Bald, pomysłodawca i osoba odpowiedzialna za wdrożenie biznesu, wskazuje na dwie główne przyczyny sukcesu: specjalizację i doświadczenie pracowników.

- Nie zajmujemy się tu niczym innym, jak tylko kredytami hipotecznymi, a w związku z tym nam musi udać się w kredytach hipotecznych. Nie mamy alternatywy. Jeśli nam się nie powiedzie w kredytach hipotecznych, nie zastąpimy tego sukcesem gdzieś indziej. Jesteśmy zatem skazani na ten sukces. Po drugie zajmujemy się kredytami hipotecznymi od bardzo dawna i tylko na tym się znamy. Mówiąc „my”, mam na myśli zespół ludzi, który tutaj pracuje i który zarządza tym biznesem – odpowiada szef banku DOM, sam związany z rynkiem kredytów hipotecznych od 1995 roku.

Korzyści wynikające ze specjalizacji i doświadczenia były przekonujące dla ponad 70 tysięcy klientów, którzy wybrali ofertę banku DOM, choć nie należy ona do najtańszych na rynku.

Nie ilość, a jakość

Sukces banku, wyrażający się nie tylko w danych sprzedażowych, ale również w wypracowanym zysku netto, pokazuje, że w tak specyficznym biznesie jak hipoteki, efekty przynosić może nie ilość lecz jakość.

DOM zatrudnia zaledwie 400 pracowników, jedna czwarta to sprzedawcy (Doradcy Kredytowi), prowadzący aktywną sprzedaż w sieci 34 wyspecjalizowanych placówek, w większych miastach Polski.

– Nie jesteśmy bankiem za rogiem, a mimo to połowa naszej sprzedaży realizuje się w sieci własnej – mówi Jarosław Śniady, Dyrektor Sprzedaży w Sieci Własnej. Polityka rekrutacyjna zakłada utrzymanie jak najwyższego poziomu wiedzy i kompetencji w dziedzinie hipotek, stąd rekrutacja nowych kandydatów prowadzona jest z naciskiem na te właśnie cechy. DOM posiada prawdopodobnie największą koncentrację specjalistów w ramach jednej struktury organizacyjnej.
Pracownicy mają poczucie owej specjalizacji oraz możliwości zdobywania szerokiego doświadczenia w ściśle określonej dziedzinie. Są świadomi własnych kompetencji.

- Nasi Doradcy Kredytowi to dokładne przeciwieństwo zmęczonych i sfrustrowanych sprzedawców jakich można spotkać w większości zwykłych banków, którzy zapewne „dojeżdżają, formalności załatwiają i za to wszystko prowizji nie pobierają”, a robią to w tzw. międzyczasie pomiędzy sprzedażą kart kredytowych i zakładaniem rachunków osobistych. Doradcy w banku DOM są elastyczni, ale przede wszystkim kompetentni, ponieważ pracują wyłącznie przy hipotekach, a do tego są bardzo dobrze motywowani – mówi Jarosław Śniady.

Nowe pozycjonowanie

- Po trzech latach działalności na rynku mamy dowody na to, że pomysł wyodrębnienia marki dla sprzedaży hipotek był strzałem w dziesiątkę. Sytuacja na rynku skomplikowała się. Przyszedł czas, gdzie doświadczenie i kompetencje banku zaczynają mieć decydujące znaczenie. Był czas hipermarketów, gdzie można było niektóre produkty nabyć taniej, ale „taniej” się skończyło. Produkty hipoteczne często są złożone, klienci bardziej świadomi i wyedukowani, coraz rzadziej ulegają zachętom w stylu „twój dom jest tuż, tuż”. Z bankiem wyspecjalizowanym, kompetentnym, droga do realizacji marzenia przynajmniej będzie prosta. Tą kampanią zaczniemy komunikować korzyści specjalizacji - wyjaśnia zmianę pozycjonowania marki Paweł Olewiński, dyrektor marketingu. - Nie ma potrzeby, abyśmy wskazywali konkretnie, które banki szczególnie zasługują na miano „do niczego” i dlaczego tak uważamy. Pozostawiamy to internetowym forom, na których znaleźć można wiele wypowiedzi zarówno klientów, jak i pracowników sektora bankowego, naturalnie wspierających hasło naszej kampanii – dodaje.

DOM buduje przewagę konkurencyjną konsekwentnie stawiając na rozwiązania, które wyróżniają markę na tle konkurencji. Atutem takiej strategii jest możliwość rzeczywistego doświadczenia wartości dodanej - specjalizacji i wynikającej z niej wysokiej jakości obsługi klienta. Choć bowiem potencjalni kredytobiorcy deklarują, że o wyborze oferty decyduje koszt kredytu, w rzeczywistości bardzo często nie są w stanie porównać ofert różnych banków. Są dla nich zbyt skomplikowane.

Komentarz: Darek Chełmiński, Partner w House of Skills

- Jeden z guru zarządzania James C. Collins od lat zajmuje się odpowiedzią na pytanie o genotyp wielkich firm – co sprawia, że są najlepsze? Jednym ze źródeł ich wielkości jest konsekwentne stosowanie „zasady jeża”. Jeż wie jedną ważną rzecz, w odróżnieniu od lisa, który wie wiele rzeczy. Jeż jest skoncentrowany i konsekwentny – zajmuje się tym, na czym najlepiej się zna. Firmy stosujące zasadę jeża koncentrują się na działaniach spełniających jednocześnie trzy kryteria: Co jest twoją pasją? W czym możesz być najlepszy? Co przynosi korzyści? Prowadzi do skupienia energii, wielkiej motywacji pracowników (wiemy, czym się zajmujemy, a to czym się zajmujemy jest naszą kompetencją i pasją) i efektywności.

DOM / www.prnews.pl
Źródło:
Tematy
Najlepsze konta premium – wrzesień 2025 r.
Najlepsze konta premium – wrzesień 2025 r.
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Sektor bankowy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki