Przedsiębiorcy znów mieli pod górkę. Największe zmiany 2018-19

2018 r. obfitował w zmiany, które mocno wpłynęły na przedsiębiorców. Weszły w życie bądź zostały zapowiedziane nowe regulacje, m.in. RODO, split payment czy zmiany w leasingu, które odbiły się szerokim echem wśród osób prowadzących firmę.

Niełatwo było nadążyć przedsiębiorcom za zmianami, które przyniósł 2018 r. Wprowadzano zarówno liczne przepisy w zakresie prowadzenia spraw kadrowych i płacowych, zmiany w rozliczaniu kosztów czy zasadach formalno-prawnych. Niektóre ze zmian weszły w życie już w minionym 2018 r., niektóre natomiast czekały na początek 2019 r. Przypominamy 10 najciekawszych z nich.

Zmiany dla przedsiębiorców 2018-2019
Zmiany dla przedsiębiorców 2018-2019 (YAY Foto)

Jeden rachunek ZUS

Od dnia 1 stycznia 2018 r. każdy przedsiębiorca (płatnik składek ZUS) ma obowiązek płacenia składek ZUS na swój indywidualny rachunek. W ten sposób zamiast rozbijać kwoty składek na trzy lub cztery odrębne przelewy, wystarczy pamiętać o jednej płatności.  

Niewątpliwie jest to uproszczenie dla przedsiębiorców. Proporcjonalnym dzieleniem składek na wszystkie ubezpieczenia i fundusze zajmuje się obecnie ZUS.

Ograniczenie handlu, czyli niedziele niehandlowe

Do sporej zmiany musieli przystosować się przedsiębiorcy prowadzący działalność handlową czy usługową. W 2018 r. bowiem weszła w życie ustawa zakazująca handlu w niedzielę. Od 1 marca do 31 grudnia ur. handel był dozwolony w pierwszą i ostatnią niedzielę miesiąca, a także w dwie niedziele przed Świętami Bożego Narodzenia i jedną niedzielę przed Wielkanocą.

W 2019 r. zakaz został zaostrzony, co oznacza, że handel jest dozwolony wyłącznie w ostatnią niedzielę miesiąca oraz dwie poprzedzające Święta Bożego Narodzenia i jedną przed Wielkanocą. Natomiast od 2020 r. ma obowiązywać całkowity zakaz handlu.

Konstytucja biznesu – uproszczenie w prowadzeniu firmy

Konstytucja biznesu, czyli pakiet ustaw, których celem jest zreformowanie i uproszczenie przepisów dotyczących prowadzenia działalności, wszedł w życie 30 kwietnia 2018 r. Wprowadzone zmiany dotyczą takich obszarów, jak m.in. zakładanie firmy, prawo gospodarcze, prawa i obowiązki przedsiębiorcy. Natomiast ich podstawą prawną są poniższe akty:

  • ustawa Prawo przedsiębiorców,
  • ustawa o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców,
  • ustawa o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy,
  • ustawa o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • ustawa Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej.

Pakiet ustaw wprowadził liczne zmiany, które mają wpływ na prowadzenie biznesu. Niewątpliwie, jedną z bardziej istotnych jest zasada – co nie jest prawem zabronione, jest dozwolone. Chodzi w niej przede wszystkim o domniemanie uczciwości przedsiębiorcy i rozstrzyganie wątpliwości na jego korzyść. Przepisy powołały również do życia instytucję tzw. działalności nierejestrowej, ulgę na start dla początkujących przedsiębiorców czy możliwość zawieszenia działalności w przypadku zatrudniania pracownika na urlopie macierzyńskim oraz wychowawczym.

Wszystkie istotniejsze kwestie zawarte w Konstytucji Biznesu weszły w życie 30 kwietnia ub.r. Należy jednak zaznaczyć, że na niektóre planowane zmiany przedsiębiorcy poczekają do 1 lutego 2019 r. Wówczas zaczną obowiązywać art. 52 ust. 2 i 9 oraz art. 57 ustawy o CEIDG i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy, które dotyczą możliwości wysyłania e-wniosku np. o zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami ZUS oraz dokonywania opłat urzędowych drogą elektroniczną.

RODO udręką przedsiębiorców

Unijne rozporządzenie dotyczące ochrony danych osobowych weszło w życie 25 maja 2018 r. Jego celem było ujednolicenie przepisów na terenie całej UE. W związku z tym bezpośrednio dotknęło wszystkich przedsiębiorców, którzy prowadząc działalność gromadzą i wykorzystują dane dotyczące osób fizycznych tj. pracowników oraz klientów. Oznaczało to, że osoby prowadzące biznes musiały liczyć się z dodatkowymi obowiązkami oraz koniecznością dostosowania procesów i zaplecza technologicznego do nowych przepisów.  

Nieuchronnym stała się zatem wymiana formularzy, zmiana klauzul i treść zgód na przetwarzanie danych osobowych klientów, zweryfikowanie wewnętrznych procesów pod kątem bezpieczeństwa informacji, wdrożenia infrastruktury IT, przeszkolenie pracowników czy utworzenie stanowisk administratora danych osobowych.

Od tej pory firmy ze strachu przed wyznaczonymi karami za złamanie przepisów RODO wolą chuchać na zimne. Doszło do tego, że klauzulę dotyczącą ochrony i przetwarzania danych osobowych dołączają przy każdym możliwym kontakcie z klientem. Przypomnijmy, że zgodnie z przepisami unijnymi na przedsiębiorcę, który nie przestrzega RODO, można nałożyć karę finansową w wysokości 10 mln euro lub 2 proc. rocznego światowego obrotu firmy osiągniętego w poprzednim roku obrotowym. W szczególnych przypadkach może ona wzrosnąć nawet do 20 mln euro bądź 4 proc. obrotu.

Split payment, czyli kontrola VAT-u

Split payment, inaczej mechanizm podzielonej płatności, obowiązuje od 1 lipca 2018 r. Został wprowadzony głównie aby przeciwdziałać oszustwom podatkowym, a dokładniej zapobiegać wyłudzeniom VAT-u.

Pomimo że MPP jest na chwilę obecną dobrowolne, to i tak budzi wiele kontrowersji wśród przedsiębiorców. Mieli oni zastrzeżenia do niejasnych regulacji czy skomplikowanych procedur zwrotu podatku umieszczonego na koncie VAT. Jednak głównie frustracja brała się z tego, że musieli stawiać czoła kolejnym nowym przepisom.

Źródło:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 olga1986

https://ukr-prokat.com/pl/

! Odpowiedz
0 3 specjalnie_zarejestrowany2

Bolszewickie szaleństwo

! Odpowiedz
1 6 carlito1

Szkoda gadać...

! Odpowiedz
1 11 h-b

A kiedy od 30 lat nie mieli ?????.

! Odpowiedz
3 14 karbinadel

Bywało różnie. Rewolucyjna ustawa Wilczka dawała naprawdę sporą swobodę prowadzenia działalności. Potem każdy rząd dokładał ograniczeń i biurokracji - ale obecna ekipa bije pod tym względem wszelkie rekordy

! Odpowiedz
2 36 karbinadel

Zamiast bajania o "konstytucji biznesu" przydałyby się statystki, ile godzin więcej musi poświęcać przedsiębiorca na obsługę biurokratycznych zachcianek władzy, zamiast zając się prowadzeniem podstawowej działalności

! Odpowiedz
3 23 sztos1

" pic na wodę " to podstawa każdej władzy .

! Odpowiedz
4 41 nostsherlock

Konstytucja biznesu to zwykły PR'owy pic na wodę, dużo gadania partyjnego, żadnych korzystnych dla ludzi zmian

! Odpowiedz
0 0 sel

Za to księgowość masz na stałe w US...

! Odpowiedz

Kalendarium przedsiębiorcy

  • Rozliczenie podatku od towarów i usług za poprzedni miesiąc - VAT 7.

    Podatnicy podatku akcyzowego rozliczają akcyzę.

Kalkulator płacowy

Oblicz wysokość pensji netto, należne składki oraz podatek.