Kwarantanna i akcja #zostańwdomu sprzyjają intensywnemu korzystaniu z
telefonów komórkowych. Jak się jednak okazuje, zbyt długie rozmowy telefoniczne
mogą skończyć się blokadą numeru. Nawet jeśli użytkownik ma wykupiony pakiet
„bez limitu”.
W czasie kwarantanny intensywniej
korzystamy z telefonów komórkowych. W ten sposób możemy podtrzymać kontakt ze
znajomymi w tym trudnym dla wszystkich czasie. Jednak zbyt długie rozmowy mogą
się skończyć blokadą numeru telefonu. Zazwyczaj interweniuję w Waszych
sprawach, ale tym razem sprawa dotyczyła mojego syna. A ponieważ przypadek
wydaje się ciekawy, zdecydowałem się podzielić nim z szerszą publicznością.
fot. Shutterstock / / Shutterstock
„Bez limitu” w teorii
Syn razem z kolegami umówił się
na mecz w grze Fortnite. Połączył się z nimi przez telefon w sieci Virgin
Mobile. Miał wykupiony pakiet „bez limitu”, więc nic nie stało na przeszkodzie,
by rozmowa trwała długo. Jak się jednak okazuje, operator zdecydował się
nałożyć blokadę na numer bez żadnego ostrzeżenia. Przy próbie połączenia lub
dodzwonienia się na jego numer można było usłyszeć, że rozmowa nie może być
zrealizowana z przyczyn technicznych. Virgin Mobile uznało, że telefon był
wykorzystywany jako „call centre”. Operator tłumaczy to tak:
„Numer został zablokowany ze
względu na generowanie dużego obciążenia
sieci. Nasz system zakwalifikował
je jako wykraczające ponad regulaminowe przekazywanie informacji między
abonentami. Blokada jest zgodna z
zapisem w §9 pkt 1e oraz 1 i Regulaminu świadczenia Usług Telekomunikacyjnych
przez Virgin Mobile Polska Oferta na Kartę ważny od 2017-01-10. Abonent
zobowiązuje się do niewykorzystywania Kart SIM/USIM bez zgody Virgin Mobile do
rozwiązań typu call center oraz niegenerowania sztucznego ruchu niesłużącego
wymianie informacji.” – poinformowało mnie Virgin Mobile.
Spróbowałem dowiedzieć się po ilu
minutach może nastąpić taka blokada numeru. - Nasz system nie ma założonego
limitu minut/sms odnośnie zakładania blokad za ruch na karcie. Jeśli system
zauważy większy ruch na karcie SIM niż zazwyczaj, blokada może zostać założona.
Oczywiście w związku z zaistniałą sytuacją w Polsce (#zostańwdomu) nasz dział
techniczny przygląda się danej blokadzie systemowej – usłyszałem od
przedstawiciela Virgin Mobile.
Blokada może nastąpić, gdy dojdzie do nadużycia
Zapytałem innych operatorów
telekomunikacyjnych, czy zbyt długie rozmowy mogą skończyć się blokadą
telefonu. - Długie rozmawianie nie jest powodem blokady numeru. Może to
nastąpić w sytuacji, gdy mamy podejrzenie, że doszło do próby nadużycia. Do
zablokowania numeru muszą być jednak spełnione dodatkowe warunki. Szczegółów z
oczywistych względów nie podajemy – mówi Wojciech Jabczyński, rzecznik sieci
Orange.
Wtóruje mu Konrad Mróz z
T-Mobile. - Mówiąc ogólnie są zapisy regulaminowe, które pozwalają na
blokowanie numerów w przypadku złamania regulaminu. Długa rozmowa telefoniczna
do nich z pewnością nie należy – mówi. Podobnie jest w Play. - Sama długość
połączenia nie jest podstawą do zablokowania danego numeru. Decyzja o
ograniczeniu świadczonych usług może zapaść w uzasadnionych przypadkach.
Kluczowe są zapisy regulaminów świadczenia usług. Ewentualna decyzja o
blokadzie numeru może nastąpić po analizie dostępnych informacji, tj. gdy abonent
łamie zapisy regulaminowe – tłumaczy Katarzyna Tajak-Pietrowska z Play.
Kiedy zatem może dojść do
blokady? Regulaminy operatorów wyliczają długi katalog przypadków. I
rzeczywiście, jeśli zajdzie podejrzenie co do wykorzystywania sieci do
prowadzenia „call centre”, może nastąpić blokada numeru. Co ciekawe, obok
„generowania sztucznego ruchu”, czynnością zabronioną jest także „masowe”
wysyłanie wiadomości SMS i MMS lub wykorzystywanie numeru do przeprowadzania
głosowań, czy rozsyłania informacji o
aktualnych wydarzeniach lub prognozach wydarzeń do większej grupy odbiorców.
NIE POLECAM Virgin Mobile Polska !!! Bez żadnego ostrzeżenia zablokowali mi numer w piątek rano i do tej pory (niedziela popołudniem) nie został odblokowany mimo trzykrotnego kontaktu z infolinią. Informacja z infolinii: numer zablokowany z powodu nadmiernej liczby wysłanych smsów - z ciekawostek zamówiony plan to „Rozmowy i smsy NIE POLECAM Virgin Mobile Polska !!! Bez żadnego ostrzeżenia zablokowali mi numer w piątek rano i do tej pory (niedziela popołudniem) nie został odblokowany mimo trzykrotnego kontaktu z infolinią. Informacja z infolinii: numer zablokowany z powodu nadmiernej liczby wysłanych smsów - z ciekawostek zamówiony plan to „Rozmowy i smsy bez limitu” (sic!). Co więcej, infolinia nie jest w stanie udzielić informacji czy i kiedy numer zostanie odblokowany, a tymczasem nie ma możliwości wykonywania połączeń, ich odbierania (komunikat „Abonent niedostępny”), ani wysyłania smsów. ✅ UOKiK poinformowany ✅ UKE poinformowany ✅ zlecenie przeniesienia numeru do innej sieci wykonane Numer wykorzystywany do kontaktów z klientami, oficjalny, umieszczony na stronie internetowej.
T-Mobile blokuje za nietypowe zachowanie abonenta na przykład przez ostatnie 3 miesiące rozmawiasz raz dziennie a każda rozmowa nie trwa dłużej niż 5 minut ale raz rozmawiasz pół godziny albo 10 razy po 5 minut i już blokują. Oczywiście taryfę masz bez ograniczeń. Podobnie jest z numerami internetowymi ale tam raczej na drugi dzień T-Mobile blokuje za nietypowe zachowanie abonenta na przykład przez ostatnie 3 miesiące rozmawiasz raz dziennie a każda rozmowa nie trwa dłużej niż 5 minut ale raz rozmawiasz pół godziny albo 10 razy po 5 minut i już blokują. Oczywiście taryfę masz bez ograniczeń. Podobnie jest z numerami internetowymi ale tam raczej na drugi dzień odpuszczają.