Branża budowlana weszła właśnie w ciężki okres. Jak się jednak okazuje, inwestycji po Euro 2012 może być całkiem sporo, biorąc pod uwagę, że wiele z tych zaplanowanych zablokowano z powodu braku środków, a inne obiekty będą wymagały gruntownej konserwacji.

foto: Thinkstock
Od 2007 roku na inwestycje w infrastrukturę drogową przeznaczono łącznie około 125 mld zł. Na drogi wydano ponad 100 mld zł, 20 mld zł na kolej i ponad 5 mld zł na lotniska – ¾ tych środków pochodziło z budżetu Unii Europejskiej. Wystarczyły one jedynie na sfinansowanie budowy autostrady A4 i częściowych remontów pozostałych dróg oraz linii kolejowych.
Unieważnione przetargi
W ubiegłym roku rząd unieważnił aż 12 aktywnych przetargów, wartych prawie 10 mld zł. Podobną selekcję przeprowadziła GDDKiA – zawiesiła 26 przetargów o łącznej wartości 26 mld zł. Decyzje te były podyktowane rewizją wydatków na infrastrukturę i ustaleniu inwestycji priorytetowych, m.in. autostrad A1 oraz A2. Natomiast na kolei wydano zaledwie 4 proc. całego budżetu, wynoszącego blisko 22 mld zł. Nie udało się w pełni zmodernizować odcinków łączących główne miasta, wyremontowano jednak 35 z 900 posiadanych przez PKP dworców.
| »Unia da pieniądze na budownictwo. Ekologiczne |
Inwestycje 2012 +
Na najbliższe lata GDDKiA przewiduje budowę 21 odcinków autostrad i 41 odcinków dróg ekspresowych. Łącznie Generalna Dyrekcja chce wybudować jeszcze 680 km dróg, w tym trasy ekspresowe – S17 i S19. Do 2015 roku planowana jest poprawa przepustowości na kolei – projekty opiewają na 200 – 300 mld zł. PKP przygotowuje się też do 60 inwestycji związanych z remontami dworców. 4,2 mld zł zamierzają wydać lotniska z sieci TEN-T (Trans-European Network), 1,24 mld zł port w Warszawie, a 1,8 mld zł – 11 pozostałych regionalnych lotnisk. Obecnie trwa przetarg na dokończenie budowy odcinków autostrady A4 z Tarnowa do Dębicy oraz z Rzeszowa Zachód do Rzeszowa Wschód. Termin składania ofert do GDDKiA mija 21 sierpnia br.
Justyna Niedbał























































