Zysk netto akcjonariuszy jednostki dominującej PKP Cargo w drugim kwartale wyniósł 138,4 mln zł i okazał się o 17,1 proc. wyższy od konsensusu PAP. Przychody wyniosły tymczasem 1,166 mld zł i były 12,4 proc. powyżej oczekiwań.
Zysk EBITDA grupy sięgnął 242,5 mln zł wobec oczekiwanych przez analityków 236,5 mln zł (2,6 proc. powyżej konsensusu).
Spółka podała w raporcie, że zobowiązanie z tytułu programu dobrowolnych odejść obciążyło wynik finansowy spółki za drugi kwartał kwotą 63,9 mln zł.
Dodatkowo 28 maja spółka przejęła 80 proc. udziałów Advanced World Transport, czeskiego przewoźnika kolejowego. Przychody AWT, od przejęcia do końca czerwca, wyniosły 65,2 mln zł. Grupa AWT osiągnęła w tym okresie zysk netto w 0,9 mln zł.
Poniżej przedstawiamy wyniki PKP Cargo i ich odniesienie do konsensusu PAP i poprzednich wyników spółki.
2Q2015 wyniki kons. różnica r/r q/q YTD2015 rdrPrzychody 1166,2 1037,2 12,4% 9,9% 30,1% 2062,6 0,4% EBITDA 242,5 236,5 2,6% 26,8% 104,0% 361,4 3,1% EBIT 140,9 138,0 2,1% 40,2% 534,5% 163,1 -3,5% Zysk netto 138,4 118,2 17,1% 96,1% 677,6% 156,2 23,3%
marża EBITDA 20,8% 22,8% -2,03 1,96 7,53 17,5% 0,45 marża EBIT 12,1% 13,3% -1,26 2,18 9,60 7,9% -0,32 marża netto 11,9% 11,4% 0,50 4,98 9,88 7,6% 1,40
W wynikach za I półrocze, w pozycji pozostałych przychodów operacyjnych, PKP Cargo uwzględniło 137,8 mln zł rozpoznanego zysku z okazjonalnego nabycia spółki AWT. Jednocześnie w kosztach świadczeń pracowniczych została ujęta kwota 70,2 mln zł wynikająca z programu dobrowolnych odejść.
RYNEK W POLSCE
"Spadki masy towarowej w pierwszym półroczu były spowodowane przede wszystkim: strajkami w Jastrzębskiej Spółce Węglowej oraz Kompanii Węglowej (na przełomie stycznia i lutego br.), konfliktem zbrojnym na Ukrainie w rejonie Donbasu, co wpływa na poziom przewozów m.in. metali oraz opóźnieniami w procesie inwestycji drogowych (niższe poziomy przewozów kruszyw)" - napisano w raporcie.
"W związku z zakończeniem zeszłorocznych przedsięwzięć budowlanych i opóźnieniem rozpoczęcia nowych, I półrocze 2015 r. charakteryzuje wyraźny spadek przewozów kruszyw, piasku i żwiru. Jednakże według prognoz, zapotrzebowanie na kruszywa w 2015 r. będzie na niższym poziomie niż w roku poprzednim. Po zatwierdzeniu planu, GDDKiA będzie mogło zaplanować budżet i rozpocząć inwestycje. Oczekuje się, że większe wzrosty odnotowane zostaną dopiero w latach 2016 i 2017, przy okazji zakończenia projektów modernizacji kolejnictwa w ramach perspektywy na 2007-2014" - dodano.
W raporcie podano, że w ciągu pierwszych 6 miesięcy 2015 r. w Polsce koleją przewieziono 106,1 mln ton towarów, co oznacza spadek o 2,4 proc. rdr. Pod względem zrealizowanej pracy przewozowej, wolumen w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2015 r. wyniósł 23,9 mld tkm, czyli o 0,1 proc mniej niż rok wcześniej.


























































