REKLAMA

Branża leasingowa ponownie zaciąga hamulec

2022-07-27 12:24
publikacja
2022-07-27 12:24
Branża leasingowa ponownie zaciąga hamulec
Branża leasingowa ponownie zaciąga hamulec
/ Shutterstock

Po rekordowym 2021 r., w pierwszym półroczu 2022 r. branża leasingowa ponownie zaczęła hamować – wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Według zawartych w raporcie ZPL prognoz, w drugiej połowie 2022 r. branża leasingowa może jeszcze mocniej wyhamować.

Firmy leasingowe udzieliły łącznego finansowania na 42 mld zł, co było wynikiem o 2,8 proc. niższym niż w analogicznym okresie 2021 r., choć jednocześnie wyższym niż we wcześniejszych latach. Jeśli jednak wzięlibyśmy pod uwagę inflację, spadek względem I poł. 2021 r. byłby znacznie wyższy.

Choć tradycyjnie wartość podpisanych umów leasingowych była wyższa w drugim kwartale (22,09 mld zł wobec 19,56 mld w I kw. 2022 r.), to jednak spadek w ujęciu rocznym zanotowany w II kw. 2022 r. był znaczniejszy – 3,3 proc. r/r wobec 2,2 proc. w I kw. 2022 r.

Jak wynika z danych ZPL, w przypadku ruchomości umowy leasingowe są popularniejsze od kredytów. Aktywne umowy leasingowe na koniec I poł. 2022 r. opiewały na 167,6 mld zł, podczas gdy aktywne kredyty dotyczące ruchomości na 166 mld zł.

Udział najmniejszych firm wciąż najwyższy, ale spada

Tradycyjnie to najmniejsze firmy najczęściej podpisywały umowy leasingowe. Udział w rynku leasingu mikroprzedsiębiorstw o obrotach poniżej 5 mln zł rocznie wyniósł w I poł. 2022 r. 50,6 proc. Był on jednak o 4,4 pp. niższy niż w analogicznym okresie 2021 r. Udział małych firm (o obrotach od 5 do 20 mln zł) wyniósł 20,1 proc. (+1,2 pp. r/r), z kolei średnie i duże przedsiębiorstwa (obroty powyżej 20 mln zł) zakończyły półrocze z udziałem 28,3 proc. (+3 pp. r/r).

Związek Polskiego Leasingu,

Suma aktywów finansowanych leasingiem w I poł. 2022 r. (36,3 mld zł) blisko siedmiokrotnie przewyższała łączną łączna wartość przedmiotów sfinansowanych pożyczką inwestycyjną (5,4 mld zł).

Brak pojazdów widoczny w umowach leasingu

W pierwszej połowie 2022 r. przy pomocy leasingu i pożyczki inwestycyjnej, przedsiębiorcy najczęściej finansowali pojazdy lekkie (42,6 proc. udziału w strukturze rynku leasingu) oraz maszyny i inne urządzenia (odpowiadające za 29,4 proc.). W ujęciu rocznym doszło jednak do niewielkich zmian w strukturze. O ile udział leasingu pojazdów lekkich obniżył się o 1 pp., a pojazdów ciężarowych o 0,1 pp. do 23,1 proc., o tyle leasing maszyn i innych urządzeń wzrósł o 1,5 pp.

– Pierwsza połowa 2022 r. upłynęła pod znakiem ograniczonej podaży na rynku nowych samochodów. Była ona spowodowana utrzymującą się niską dostępnością ważnych komponentów – głównie półprzewodników. Dodatkowo wybuch wojny w Ukrainie przerwał dostawy wiązek elektronicznych do europejskich producentów aut – czytamy w raporcie ZPL.

Związek Polskiego Leasingu,

Kolejnym istotnym czynnikiem, który negatywnie wpłynął na liczbę rejestrowanych pojazdów była niepewna sytuacja ekonomiczna.

– Wielu przedsiębiorców wstrzymuje inwestycje, a ich decyzje są podyktowane rosnącymi cenami pojazdów i stóp procentowych oraz brakiem gwarancji terminu dostawy, a nawet ceny pojazdu – tłumaczą eksperci ZPL.

W tych warunkach wartość podpisanych umów na leasing pojazdów lekkich wyniosła 17,7 mld zł – co oznaczało obniżkę o 11,4 proc. względem I poł. 2021 r.

Wartość leasingu maszyn i innych urządzeń w I poł. 2022 r. wyniosła 12,2 mld zł i była o 10,1 proc. wyższa niż w analogicznym okresie 2021 r.

Hamowanie branży będzie postępować

– Na rynek leasingu w dalszym ciągu będą wpływały problemy z dostępnością niektórych podzespołów. Obecna sytuacja makroekonomiczna będzie miała większe oddziaływanie na zamówienia nowych pojazdów na przyszły rok. Według dostawców obecne zamówienia będą realizowane bez większych różnic w stosunku do pierwszego półrocza. Natomiast segment pojazdów używanych będzie dalej hamował w wyczekiwaniu na dalszy rozwój sytuacji – prognozują eksperci ZPL.

Wpływ na wyniki branży będą miały również, a może przede wszystkim wysokie stopy procentowe, wpływające na koszt leasingu.

– Ankietowane firmy oczekują wzrostu zatrudnienia w III kwartale 2022 roku, podobnie jak miało to miejsce w poprzednim kwartale. Prognozują również pogorszenie jakości portfela, jednak w mniejszej skali niż w II kwartale bieżącego roku. Jednocześnie firmy spodziewają się przyspieszenia aktywności sprzedażowej w drugiej połowie 2022 roku, chociaż nie będzie ono tak wyraźne jak obserwowane w II kwartale 2022. Oczekiwane zwiększenie nowej produkcji będzie bazowało na zwiększeniu średniej wartości transakcji, gdyż oczekiwana ilość wpływających wniosków nadal będzie się zmniejszała. Badane firmy spodziewają się wyższego poziomu finansowania dla głównych badanych grup środków trwałych. Wyraźne wzrosty finansowania oczekiwane są dla pojazdów lekkich oraz dla sektora maszyn, urządzeń oraz IT. Neutralne perspektywy rysują się dla finansowania nieruchomości. Natomiast negatywne perspektywy dla dalszego rozwoju, utrzymują się dla finansowania transportu ciężkiego – czytamy w raporcie ZPL.

Według aktualnych prognoz, spadek wartości rynku leasingu w całym 2022 r. ma wynieść 4,5 proc. r/r., co oznaczałoby przyspieszenie tendencji spadkowej zapoczątkowanej w I poł. 2022 r. Pamiętajmy jednak, że wynik osiągnięty w bieżącym roku będzie odnosił się do rekordowego wyniku odnotowanego w 2021 r., kiedy to podpisano umowy leasingu na łączną kwotę 88 mld zł.

Marcin Kaźmierczak

Źródło:
Tematy
Czy to dobry moment na inwestowanie?

Czy to dobry moment na inwestowanie?

Komentarze (9)

dodaj komentarz
daniel_1
Janusze biznesu tłumaczą się teraz żonie, dlaczego nowym mercem nie jedziemy do aquaparku.
PS
Po ile te bilety MPK??
CO???
aż tyle?
bha
W miarę spokojnie, w miarę dobrze, w miarę godnie i w miarę perspektywicznie to już było.
aleusz
Gofno firmy zakładane tylko po to żeby zamiast podatku wolą generowac koszty w postaci auta w leasingu. Gofno firmy ktore po 2 tygodniach lockdownu wycigają reke do budzetu "dej panie" i przeraża ich placenie pełnego zusu. Ale marki premium potrafią wymienic o kazdej porze dnia i nocy
--__hubert__---__--__--__--__-
PIS zmieniło ustawę dotyczącą leasingu na niekorzyść firm które korzystały z tego rozwiązania to teraz widać efekt . Lobby motoryzacyjne czas wziąć się do roboty inaczej nie zarobicie nic a salony będą zamykane jeden po drugim. Spłaciłem leasing , mam nowe auto ja kilka lat wytrzymam a wy ?
300_pala
Akurat przy leasingu dla aut poniżej 170 tys zł nic się nie zmieniło …
Ale fakt jest taki że brak pełnego odliczenia dusi branże
my_kroolik
Akurat producenci samochodów mają obecnie bardzo wysokie marże, bo wzrost cen rekompensuje im spadek ilości. Dilerzy natomiast coraz bardziej żyją z serwisu z powodu wydłużania się okresów eksploatacji aut. Jak ktoś kupował auto np. 3 lata temu, to idąc do salonu doznaje szoku - cena razy 2. Zazwyczaj w takiej sytuacji po prostu Akurat producenci samochodów mają obecnie bardzo wysokie marże, bo wzrost cen rekompensuje im spadek ilości. Dilerzy natomiast coraz bardziej żyją z serwisu z powodu wydłużania się okresów eksploatacji aut. Jak ktoś kupował auto np. 3 lata temu, to idąc do salonu doznaje szoku - cena razy 2. Zazwyczaj w takiej sytuacji po prostu rezygnuje z wymiany auta i jeździ dalej. Moim zdaniem ten rynek w Europie nigdy już nie wróci do wolumenów sprzed 2020 roku. Trzeba się przyzwyczaić do nowej rzeczywistości.
hfast
nawet gdybym chciał kupić nowe auto to nie ma już motoryzacji, która mnie interesuje... same silniczki z turbinkami wielkości filiżanki plus balast akumulatorów w hybrydach, na pełne elektryki nawet nie patrzę bo to droga donikąd... poproszę coś wolnossącego benzynowego od 3 litrów pojemności ;) UE! nie zabraniajcie biednemu drogo żyć!
kutanga
dojenie firm > zamykanie firm > leasingu brak

ktoś zdziwiony?

Powiązane: Leasing

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki