REKLAMA
WEBINAR

Będą zmiany m.in. w reklamach leków. "Koniec z lekarzami"

2022-04-07 19:34
publikacja
2022-04-07 19:34

Sejm w czwartek przyjął większość poprawek wprowadzonych przez Senat do ustawy o wyrobach medycznych m.in. tę zapewniającą spójność zawartych w niej przepisów z uchwaloną na początku marca ustawą o obronie ojczyzny.

Będą zmiany m.in. w reklamach leków. "Koniec z lekarzami"
Będą zmiany m.in. w reklamach leków. "Koniec z lekarzami"
fot. Aleksandar Karanov / / Shutterstock

Regulacja dostosowuje polskie prawo do unijnych rozwiązań. Zmierza do kompleksowego uregulowania i usprawnienia rynku wewnętrznego wyrobów medycznych, jak również wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro (np. pipet, soczewek), z uwzględnieniem małych i średnich przedsiębiorstw działających w tym sektorze.

Sejm przyjął ustawę 9 marca, Senat 24 marca wprowadził dziewięć poprawek. Sejm zdecydował w czwartek o przyjęciu siedmiu z nich.

Ustawa reguluje m.in. po raz pierwszy zasadę reklam wyrobów medycznych. Zgodnie z jej zapisami nie będzie można "wykorzystywać wizerunku osób wykonujących zawody medyczne lub podających się za takie osoby lub przedstawiać osób prezentujących wyrób w sposób sugerujący, że wykonują taki zawód", jak również bezpośrednio namawiać dzieci do nabycia tych wyrobów lub nakłaniać ich rodziców do tego.

Ponadto wprowadza m.in. obowiązek przekazywania deklaracji zgodności, instrukcji używania oraz oznaczeń i materiałów promocyjnych wyrobów medycznych wprowadzanych do obrotu albo przekazanych do oceny działania lub stosowanych na terytorium Polski.

Zgodnie z przepisami prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych będzie mógł żądać informacji o wyrobach medycznych, m.in. od instytucji zdrowia publicznego i podmiotów prowadzących taki obrót bądź stosujących te wyroby. Dotyczyć to będzie także wykazu wyrobów medycznych na zamówienie, które zostały udostępnione na terytorium Polski, jak również od producenta wyrobu wykonanego na zamówienie.

Dodatkowo prezes URPL będzie mógł prowadzić kontrolę w instytucjach, zakazywać wprowadzenia do obrotu i wycofywać z obrotu wyroby medyczne, które nie spełniają wymogów.

W ustawie określono także zasady regeneracji wyrobów medycznych jednorazowego użytku, wprowadzając zakaz używania w Polsce zregenerowanych wyrobów jednorazowego użytku. Wprowadzono system kar administracyjnych w razie naruszania przepisów.

W Polsce działa około 3,4 tys. podmiotów wytwarzających wyroby medyczne i ok. 280 autoryzowanych przedstawicieli tychże wyrobów, a także ponad 3 tys. importerów i dystrybutorów wyrobów medycznych.

Wyrób medyczny to narzędzie, przyrząd, urządzenie, oprogramowanie, materiał lub inny artykuł stosowany samodzielnie lub w połączeniu w celu diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu choroby lub skutków urazu, a także badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub procesu fizjologicznego.

Wyrobami medycznymi są m.in. kołnierze ortopedyczne, rękawice do badań, wózki inwalidzkie, opatrunki hydrożelowe, cewniki jednorazowe, pojemniki na krew czy zastawki serca.

Przepisy ustawy o wyrobach medycznych mają wejść w życie od 26 maja 2022 r., z wyjątkiem zapisów regulujących reklamę wyrobów medycznych i części dotyczących rejestracji wyrobów i podmiotów gospodarczych, które wejdą odpowiednio w terminach: od 1 stycznia 2023 r. i od 1 lipca 2023 r.(PAP)

Autorki: Klaudia Torchała, Katarzyna Lechowicz-Dyl

ktl/ tor/ mhr/

Źródło:PAP
Tematy
Otwórz konto firmowe w Banku Millennium i zgarnij PREMIĘ

Otwórz konto firmowe w Banku Millennium i zgarnij PREMIĘ

Komentarze (2)

dodaj komentarz
jas2
Reklama to zaprzeczenie kapitalizmu, gdzie produkt lepszy wygrywa z produktem gorszym.
Jeśli dopuszczamy reklamę, to wygrywa produkt gorszy, droższy, ale mający lepszą reklamę.

W dodatku duża część społeczeństwa pracuje w tej branży, tworzy reklamy, analizuje je.
Krótko mówiąc marnuje swoje zdolności i traci swój cenny
Reklama to zaprzeczenie kapitalizmu, gdzie produkt lepszy wygrywa z produktem gorszym.
Jeśli dopuszczamy reklamę, to wygrywa produkt gorszy, droższy, ale mający lepszą reklamę.

W dodatku duża część społeczeństwa pracuje w tej branży, tworzy reklamy, analizuje je.
Krótko mówiąc marnuje swoje zdolności i traci swój cenny czas. Marnuje swoje życie na tworzenie bezwartościowych, szkodliwych społecznie rzeczy.
jas2
Wszelkie reklamy powinny być zabronione. Nie ma z nich pożytku. Ogłupiają ludzi i powoli niszczą ludzką cywilizację.

Powiązane: Zdrowie

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki