Answear. com, platforma cyfrowej sprzedaży mody i produktów home&lifestyle, chce w tym roku utrzymać wysokie wzrosty sprzedaży i rentowność. Nie widzi osłabienia sprzedaży w pierwszym kwartale - poinformował PAP Biznes prezes Krzysztof Bajołek.


"Jesteśmy optymistami co do kontynuacji dobrych tendencji. Przepracowaliśmy wcześniejszy okres solidnie, jesteśmy dobrze przygotowani do sezonu wiosna-lato i nie widzimy powodów, dla których dynamika sprzedaży miałaby się zmieniać. Zakładamy, że utrzymamy w tym roku wysoką dynamikę wzrostu sprzedaży i że, podobnie jak w ubiegłym roku, nie będzie to okupione stratą na rentowności" - powiedział PAP Biznes prezes Krzysztof Bajołek.
"W ubiegłym roku pracowaliśmy już pod wyższą presją marżową. W tym roku nie spodziewamy się dodatkowej presji i erozji marży na sprzedaży. Wydaje się, że jesteśmy w stanie utrzymać poziomy rentowności" - dodał.
Jak wskazał, spółka nie widzi w pierwszym kwartale zmian w zachowaniu klienta.
"Nie obserwujemy osłabienia sprzedaży. Dynamika sprzedaży w pierwszym kwartale będzie nadal wysoka, mocno dwucyfrowa" - powiedział Bajołek.
Jego zdaniem należy jednak liczyć się z tym, że jakieś spowolnienie konsumpcji na rynku może nastąpić.
"Możliwe jest przechodzenie klientów do trochę tańszych produktów, ale to tylko jeden z trendów na rynku. Część klientów woli kupować mniej produktów, ale lepszych jakościowo. Mamy też ciągle do czynienia z trendem rosnącej zamożności społeczeństwa w Polsce czy innych krajach w regionie" - powiedział Bajołek.
"To może być trudniejszy rok dla branży e-commerce. Presja kosztowa jest duża i będzie dotyczyć wszystkich. Wydaje się jednak, że jesteśmy w stanie równoważyć presję kosztową wzrostem skali biznesu i wzrostem wartości średniego koszyka oraz poprawą sprawności operacyjnej" - dodał prezes Answear.
W 2022 roku Answear miał 973,4 mln zł przychodów, co oznacza wzrost rdr o 42 proc. EBITDA wzrosła o ponad 33 proc., do 61,8 mln zł. Zysk netto wyniósł 25,9 mln zł.
"Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników ubiegłego roku. Mimo dość niesprzyjającego otoczenia rynkowego udało nam się zanotować wzrosty sprzedaży i odpowiedni poziom rentowności. To wynik konsekwentnie realizowanej strategii marketingowej" - powiedział prezes.
W minionym roku Answear. com powiększył udział marek premium w ofercie, który wyniósł 57 proc., co oznacza wzrost o 5 p.p. porównując do 2021 r. W samym IV kwartale ich udział wyniósł natomiast 60 proc. Zwiększenie udziału marek premium w ofercie produktowej pozytywnie wpływa bezpośrednio na wzrost marży oraz wartość średniego koszyka.
"Udział marek premium wzrósł w ubiegłym roku, ale nie będzie się zwiększał już tak dynamicznie" - powiedział Bajołek.
Poinformował, że rozwój marki własnej Answear LAB będzie kontynuowany.
"Przekracza trochę 5 proc. wartości sprzedaży i chcemy taki poziom utrzymać" - powiedział prezes.
Answear w minionym roku zwiększył budżet marketingowy do poziomu 153,8 mln zł, w porównaniu do 107,8 mln zł w 2021 r.
"Nie sądzę, by wydatki marketingowe były wyższe w tym roku, licząc jako procent do przychodów. Mogą zostać na ubiegłorocznym poziomie lub nawet trochę niższym" - powiedział prezes.
Na początku tego roku spółka podpisała przedwstępną umowę przejęcia dwóch marek w segmencie premium sneaker & streetwear: Sneakerstudio i PRM. Przejęcie odbędzie się w całości w zamian za akcje Answear.
"Głównym celem inwestycyjnym i operacyjnym w tym roku będzie zapowiedziane przejęcie. Przewidujemy finalizację transakcji na początku czerwca. Koncentrujemy się na tym, by dobrze wystartować z nowym podmiotem, bo przejęcia podmiotów e-commerce wiążą się z dużymi pracami po stronie integracji, implementacji systemów. W tym roku nowy podmiot ma osiągnąć breakeven" - powiedział prezes Bajołek.
Pytany, czy Answear wejdzie w tym roku na nowe rynki, odpowiedział: "Trudno obecnie powiedzieć, czy będziemy w tym roku wychodzić na nowe rynki. Jesteśmy teraz mocno zaabsorbowani przejęciem. Jeśli uporamy się ze wszystkimi procesami z tym związanymi i będzie korzystna koniunktura rynkowa w drugiej części roku, to nowe rynki mogą się pojawić".
W 2022 r. nowo otwarte rynki tj. Grecja, Cypr, Chorwacja i Słowenia odpowiadały za 26 proc. wzrostu sprzedaży całej spółki rdr.
"Wszystkie nowe rynki, na które weszliśmy w 2022 roku spełniają nasze oczekiwania, a niektóre nawet zachowują się lepiej od założeń" - powiedział prezes Answear.
"Będziemy się w tym roku koncentrować na podtrzymaniu dotychczasowego tempa wzrostu przy jednoczesnym utrzymaniu rentowności i na sprawnej integracji przejmowanego podmiotu, by w przyszłości mógł istotnie kontrybuować do wyników" - podsumował Krzysztof Bajołek.
Podtrzymał, że spółka nie planuje jeszcze dywidendy, bo cały czas chce inwestować.
Answear. com to platforma cyfrowej sprzedaży markowej odzieży, obuwia i akcesoriów w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Spółka prowadzi działalność w 11 krajach.
Anna Pełka (PAP Biznes)
pel/ gor/