REKLAMA

Answear chce utrzymać wysokie wzrosty sprzedaży; nie widzi osłabienia w I kw.

2023-03-31 10:30
publikacja
2023-03-31 10:30

Answear. com, platforma cyfrowej sprzedaży mody i produktów home&lifestyle, chce w tym roku utrzymać wysokie wzrosty sprzedaży i rentowność. Nie widzi osłabienia sprzedaży w pierwszym kwartale - poinformował PAP Biznes prezes Krzysztof Bajołek.

Answear chce utrzymać wysokie wzrosty sprzedaży; nie widzi osłabienia w I kw.
Answear chce utrzymać wysokie wzrosty sprzedaży; nie widzi osłabienia w I kw.
fot. Katarzyna Waś-Smarczewska / / Bankier.pl

"Jesteśmy optymistami co do kontynuacji dobrych tendencji. Przepracowaliśmy wcześniejszy okres solidnie, jesteśmy dobrze przygotowani do sezonu wiosna-lato i nie widzimy powodów, dla których dynamika sprzedaży miałaby się zmieniać. Zakładamy, że utrzymamy w tym roku wysoką dynamikę wzrostu sprzedaży i że, podobnie jak w ubiegłym roku, nie będzie to okupione stratą na rentowności" - powiedział PAP Biznes prezes Krzysztof Bajołek.

"W ubiegłym roku pracowaliśmy już pod wyższą presją marżową. W tym roku nie spodziewamy się dodatkowej presji i erozji marży na sprzedaży. Wydaje się, że jesteśmy w stanie utrzymać poziomy rentowności" - dodał.

Jak wskazał, spółka nie widzi w pierwszym kwartale zmian w zachowaniu klienta.

"Nie obserwujemy osłabienia sprzedaży. Dynamika sprzedaży w pierwszym kwartale będzie nadal wysoka, mocno dwucyfrowa" - powiedział Bajołek.

Jego zdaniem należy jednak liczyć się z tym, że jakieś spowolnienie konsumpcji na rynku może nastąpić.

"Możliwe jest przechodzenie klientów do trochę tańszych produktów, ale to tylko jeden z trendów na rynku. Część klientów woli kupować mniej produktów, ale lepszych jakościowo. Mamy też ciągle do czynienia z trendem rosnącej zamożności społeczeństwa w Polsce czy innych krajach w regionie" - powiedział Bajołek.

"To może być trudniejszy rok dla branży e-commerce. Presja kosztowa jest duża i będzie dotyczyć wszystkich. Wydaje się jednak, że jesteśmy w stanie równoważyć presję kosztową wzrostem skali biznesu i wzrostem wartości średniego koszyka oraz poprawą sprawności operacyjnej" - dodał prezes Answear.

W 2022 roku Answear miał 973,4 mln zł przychodów, co oznacza wzrost rdr o 42 proc. EBITDA wzrosła o ponad 33 proc., do 61,8 mln zł. Zysk netto wyniósł 25,9 mln zł.

"Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników ubiegłego roku. Mimo dość niesprzyjającego otoczenia rynkowego udało nam się zanotować wzrosty sprzedaży i odpowiedni poziom rentowności. To wynik konsekwentnie realizowanej strategii marketingowej" - powiedział prezes.

W minionym roku Answear. com powiększył udział marek premium w ofercie, który wyniósł 57 proc., co oznacza wzrost o 5 p.p. porównując do 2021 r. W samym IV kwartale ich udział wyniósł natomiast 60 proc. Zwiększenie udziału marek premium w ofercie produktowej pozytywnie wpływa bezpośrednio na wzrost marży oraz wartość średniego koszyka.

"Udział marek premium wzrósł w ubiegłym roku, ale nie będzie się zwiększał już tak dynamicznie" - powiedział Bajołek.

Poinformował, że rozwój marki własnej Answear LAB będzie kontynuowany.

"Przekracza trochę 5 proc. wartości sprzedaży i chcemy taki poziom utrzymać" - powiedział prezes.

Answear w minionym roku zwiększył budżet marketingowy do poziomu 153,8 mln zł, w porównaniu do 107,8 mln zł w 2021 r.

"Nie sądzę, by wydatki marketingowe były wyższe w tym roku, licząc jako procent do przychodów. Mogą zostać na ubiegłorocznym poziomie lub nawet trochę niższym" - powiedział prezes.

Na początku tego roku spółka podpisała przedwstępną umowę przejęcia dwóch marek w segmencie premium sneaker & streetwear: Sneakerstudio i PRM. Przejęcie odbędzie się w całości w zamian za akcje Answear.

"Głównym celem inwestycyjnym i operacyjnym w tym roku będzie zapowiedziane przejęcie. Przewidujemy finalizację transakcji na początku czerwca. Koncentrujemy się na tym, by dobrze wystartować z nowym podmiotem, bo przejęcia podmiotów e-commerce wiążą się z dużymi pracami po stronie integracji, implementacji systemów. W tym roku nowy podmiot ma osiągnąć breakeven" - powiedział prezes Bajołek.

Pytany, czy Answear wejdzie w tym roku na nowe rynki, odpowiedział: "Trudno obecnie powiedzieć, czy będziemy w tym roku wychodzić na nowe rynki. Jesteśmy teraz mocno zaabsorbowani przejęciem. Jeśli uporamy się ze wszystkimi procesami z tym związanymi i będzie korzystna koniunktura rynkowa w drugiej części roku, to nowe rynki mogą się pojawić".

W 2022 r. nowo otwarte rynki tj. Grecja, Cypr, Chorwacja i Słowenia odpowiadały za 26 proc. wzrostu sprzedaży całej spółki rdr.

"Wszystkie nowe rynki, na które weszliśmy w 2022 roku spełniają nasze oczekiwania, a niektóre nawet zachowują się lepiej od założeń" - powiedział prezes Answear.

"Będziemy się w tym roku koncentrować na podtrzymaniu dotychczasowego tempa wzrostu przy jednoczesnym utrzymaniu rentowności i na sprawnej integracji przejmowanego podmiotu, by w przyszłości mógł istotnie kontrybuować do wyników" - podsumował Krzysztof Bajołek.

Podtrzymał, że spółka nie planuje jeszcze dywidendy, bo cały czas chce inwestować.

Answear. com to platforma cyfrowej sprzedaży markowej odzieży, obuwia i akcesoriów w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Spółka prowadzi działalność w 11 krajach.

Anna Pełka (PAP Biznes)

pel/ gor/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Wyjątkowa Wyprzedaż Forda. Hybrydowe SUVy już od 88 900 zł.
Wyjątkowa Wyprzedaż Forda. Hybrydowe SUVy już od 88 900 zł.

Komentarze (1)

dodaj komentarz
simonsoft8
rewolucja finansowa także na stronie internetowej

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki