2049 rok zapisany w umowie społecznej jest datą obowiązującą jako termin odejścia Polski od węgla - zapewniła w środę minister klimatu Anna Moskwa. Podkreśliła też potrzebę uelastycznienia tzw. ustawy odległościowej; nie wskazała jednak perspektywy czasowej planowanej nowelizacji.


Podczas konferencji w Mościskach pod Warszawą minister Moskwa była pytana, czy data odejścia Polski od węgla w 2049 r. jest aktualna i czy jest planowane odblokowanie tzw. ustawy 10h.
Minister klimatu zapewniła, że 2049 rok z umowy społecznej jest datą obowiązującą jako termin odejścia Polski od węgla. W podpisanej w 2021 r. umowie społecznej dotyczącej transformacji sektora górnictwa kamiennego ustalono terminy zakończenia eksploatacji węgla kamiennego w poszczególnych kopalniach w perspektywie do końca 2049 roku.
Przeczytaj także
Odnosząc się do rozwoju OZE i nowelizacji tzw. ustawy odległościowej Moskwa podkreśliła, że w rewizji polityki energetycznej rząd stawia na zwiększenie rozwoju energetyki wiatrowej na lądzie i morzu. "To oznacza rewizję planu gospodarowania morskiego i sprawdzenia możliwości potencjału nowych lokalizacji" - powiedziała szefowa MKiŚ.
"W przypadku lądowej energetyki wiatrowej, to jest kontynuacja już rozpoczętej zmiany ustawy" - dodała. Przypomniała, że w projekcie nowelizacji ustawy odległościowej, w której zapisano zasadę 10H, założono przejście od sztywnych ram w kierunku dialogu społecznego, uzgodnień z gminą i lokalną społecznością.
Podkreśliła, że ze względów bezpieczeństwa i względów środowiskowych minimalna odległość pomiędzy budynkami mieszkalnymi a wiatrakami musi być zachowana. „W projektowanej ustawie jest 500 metrów. Między 500 m a 10 h jest przestrzeń na dialog. Jest to ważna decyzja dla lokalnej społeczności, która ma prawo głosu i ma prawo zdecydować, w jakiej odległości chciałaby mieć te wiatraki. Jesteśmy przekonani, że uelastycznienie tych przepisów jest potrzebne" - powiedziała Moskwa nie wskazując jednak perspektywy czasowej planowanej nowelizacji.
Obowiązująca zasada 10h wymaga, aby odległość pomiędzy budynkiem mieszkalnym a elektrownią wiatrową była równa przynajmniej dziesięciokrotności całkowitej wysokości elektrowni wiatrowej. Prace nad projektem nowelizacji ustawy rozpoczęto na początku 2020 r. Projekt noweli przewiduje utrzymanie wprowadzonej w 2016 r. generalnej zasady 10H. Miejscowy plan zagospodarowania będzie mógł zezwolić na mniejszą odległość od budynku, ale nie mniej niż 500 m.
Czym zastąpi Polska rosyjski węgiel?
Rząd przyjął we wtorek projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainie. Zapisano w nim ustawowy zakaz importu węgla z Rosji.
W projekcie podano, że import węgla energetycznego (w mln t) w 2021 r z Rosji wyniósł Rosja – 8,03, Kolumbii – 0,60, Kazachstanu – 0,51, inne – 0,11, USA – 0,08.
"Ograniczanie importu węgla z Federacji Rosyjskiej spowoduje konieczność uzupełnienia brakujących wolumenów węgla w polskiej gospodarce. Będzie to realizowane przez zwiększenie wydobycia w Polsce. Zwiększenie importu z pozostałych kierunków. Poza importem drogą kolejową (Rosja, Kazachstan), węgiel trafia do Polski poprzez porty, z takich krajów jak: Australia, Kolumbia, Stany Zjednoczone" - napisano.
"Z analizy wynika, że import węgla zostanie zastąpiony przede wszystkim poprzez zwiększenie importu z kierunków zamorskich" - dodano.
Rząd wypłaci rekompensaty podmiotom poszkodowanym przez zakaz importu węgla z Rosji
Rząd wypłaci rekompensaty podmiotom poszkodowanym przez zakaz importu węgla z Rosji - podano w projekcie ustawy zakazującej importu węgla z Rosji.
Rząd przyjął we wtorek projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainie. Zapisano w nim ustawowy zakaz importu węgla z Rosji.
"W zakresie, w jakim projekt przewiduje wprowadzenie zakazu przywozu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i tranzytu przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej węgla, projekt podlega notyfikacji technicznej. Ze względu na naglące powody spowodowane przez poważne i nieprzewidziane okoliczności odnoszące się do ochrony bezpieczeństwa publicznego, istnieje konieczność zastosowania przepisów w bardzo krótkim czasie i z tego względu proces notyfikacji będzie przebiegał przy zastosowaniu trybu pilnego" - napisano w uzasadnieniu.
"Krąg uprawnionych podmiotów, wysokość, oraz tryb ustalania rekompensat szkód rzeczywistych poniesionych w związku z wejściem w życie zakazu, o którym mowa w art. 9,
dotyczącego węgla pochodzącego z terenu Federacji Rosyjskiej określi odrębna ustawa" - dodano.
(PAP Biznes)
autorka: Karolina Mózgowiec
map/ mfm/